اخبار داغ

در سایه سردرگمی سازمان محیط زیست؛

35 میلیون نفر در معرض جدی ترین تهدید صنعتی سازی/گره کور آلودگی هوا باز شدنی خواهد بود؟

35 میلیون نفر در معرض جدی ترین تهدید صنعتی سازی/گره کور آلودگی هوا باز شدنی خواهد بود؟
آمارهای نشان می دهد در جهان از هر ۷ مرگ و میر یکی مرتبط با آلودگی هواست این در حالی است که سازمان محیط زیست اعلام کرده که زندگی حداقل ۳۵ میلیون ایرانی تحت‌تاثیر آلودگی هوا قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت قم فردا،بر اساس آمارهای اعلامی در جهان از هر ۷ مرگ و میر یکی مرتبط با آلودگی هواست این در حالی است که برخی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که آلودگی هوا در مناطق شهری دستاوردی بود که انقلاب صنعتی همراه با پیشرفت های خود به ار مغان آورد و این ره آورد از سیصد سال قبل که آغاز شد با توسعه صنعتی و شهر نشینی در کلان شهرها به قدرت و میزان خود نیز افزوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا,

شاید به جرات بتوان گفت کسانی که در شهرهای صنعتی و کلان شهرهای مهم دنیا زندگی می کنند دیدن آسمانی آبی و صاف با ابرهای سفید در بیشتر ایام سال برایشان به یک آرزو تبدیل شده است آرزویی که شاید دست یافتن به آن رفته رفته نیز کم رنگ تر خواهد شد.

,

در عین حال بسیاری از کشورهای توسعه یافته و صنعتی در مقابل این معضل بزرگ،تحقیقات عظیمی را در خصوص آلاینده های هوا شروع کرده اند و در شهرهای بزرگ نیز بر اساس همین تحقیقات کارهای بسیاری نیز انجام گرفته و از هر روشی برای کم کردن آلایندگی صنعت و خودروهای خود استفاده می کنند.

,

در کشور ما نیز شهرهای بزرگی مانند تهران به عنوان آلوده ترین شهرها در کشور شناخته می شوند و سالهاست که آلودگی هوا در تهران مشکلات متعددی را ایجاد کرده است،آمارها نشان می دهد که بیش از 20 درصد انرژی کشور در تهران مصرف می شود که فراتر از حد استاندارد است ،از طرفی هم در سالهای اخیر بر تعداد خودروهای شخصی که در خیابان های تهران رفت و آمد می کنند چندین برابر شده اند در حالی که تعداد بالایی از این خودروها فرسوده و از رده خارج شده اند.

,

البته برای آلودگی هوای تهران منشاء های مختلفی بیان می شود،بر اساس مطالعات انجام شده 80 درصد آلاینده ها از وسایل متحرک و 20 درصد آلایندگی ها در سایر موارد است،از 800 هزار تن آلاینده در سال تقریبا روزی 2 هزار تن معادل 80 درصد از وسایل متحرک  و 20 درصد از سایر وسایل است،وسایل خانگی زیر 4 درصد آلودگی هوا تولید می کنند.

,

به باور کارشناسان اگر این 80 درصد را به عنوان منبع آلودگی محسوب کنیم،50 درصد آن فقط برای 400 هزار خودرو است،یعنی اگر 4 میلیون وسیله متحرکه در شهر تهران داشته باشیم 50 درصد آلودگی را فقط 400 هزار خودرو تولید می کنند و این اطلاعات کار را برای رساندن به نتیجه نزدیک تر می کند.

,

طبق این آمارها می توان نتیجه گرفت که خودروهای فرسوده و با سن بالا یکی از عوامل مهم ایجاد آلودگی هوا هستند و فرهنگ سازی در استفاده مردم از حمل و نقل عمومی می تواند در راستای کاهش آلایندگی ها موثر باشد.

,

به گفته معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست زندگی حداقل ۳۵ میلیون ایرانی تحت‌تاثیر آلودگی هوا قرار دارد،  ابتکار بر این موضوع تاکید دارد که باید با همکاری نیروی انتظامی و وزارت کشور، سیستم سینفا و معاینه فنی هر چه سریعتر راه‌اندازی شود تا با یکپارچه‌سازی معاینه فنی جلوی خیلی از بی‌دقتی‌ها و تخلفات در خودروهای در حال استفاده را بگیریم.

,

این در حالی است که سازمان زیر نظر خانم ابتکار در سال های اخیر کار چندان مهمی را در راستای کاهش آلایندگی هوا نتوانسته انجام دهد تا جایی که در هفته های اخیر به دلیل شدت آلودگی هوا برخی باد و باران را به عنوان سازمان محیط زیست معرفی  کرده و اعتقاد داشته اند که در صورت نبود چنین نعماتی سخت می توان در تهران روز کاملا پاک را دید.

,

از طرفی سازمان محیط زیست در مهار ریزگردها نیز کارنامه مناسبی را تا به امروز از خود به جای نگذاشته است و با کوچکترین بادی در استان ها جنوبی و جنوب شرقی شاهد حجوم ریزگردها هستیم تا جایی که در برخی از شهرها وضعیت کاملا بحرانی گزارش می شود.

,

سالانه هزینه های سنگینی به دلیل آلودگی هوا به اقتصاد کشور وارد می شود و بخش های مختلف از جمله سلامت و کسب و کار مردم آسیب جدی می بیند،کنار آمدن با این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود چرا که شهرهای صنعتی روز به روز در حال رشد هستند و تنها به آمار دادن نمی توان اکتفاء کرد و مسئله آلودگی هوا را بین دولت های مختلف چرخاند،ارائه راه حل های مناسب و طرح های مختلف در کلانشهرها با حذف وسایل و کارخانجات تولید آلایندگی می تواند راهکاری برای مقابله با این معضل باشد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه