اخبار داغ

خشکسالی و سیل دو روی سکه کشاورزی خوزستان

خشکسالی و سیل دو روی سکه کشاورزی خوزستان
گویا کشاورزی در خوزستان هم در خشکسالی متحمل خسارت می‌شود و هم در پرآبی و در واقع خشکسالی و سیل دو روی سکه کشاورزی خوزستان هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب نیوز:خشکسالی به گفته مسئولان مشکل اصلی استان خوزستان است اما با وجود کمبود شدید آب که این روزها در بخش آب شرب نیز نمود جدی پیدا کرده عدم استحصال آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های زیر زمینی، سیلاب هم خساراتی هم به چهره خوزستان گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب نیوز, با, , وجود, پیدا, , کرده, آب‌های, سفره‌های, زیر, , زمینی,
,
, , ,
,

سال‌های اخیر مشکل کم‌آبی سبب شده بود تا کشاورزان خوزستانی نتوانند بهره بسیاری از محصولات خود ببرند، اما امسال اوضاع برعکس شد و درست زمانیکه قرار بود کشاورزان زحمات چندماهه و بعضاً یکساله خود را برداشت کنند جاری شدن ناگهانی سیل سبب شد بازهم نتوانند به این مهم آن‌طور که باید بپردازند.
 
خشک شدن باغ‌های کشاورزی و مزارع و گسترش بیابان‌ها امری عادی در خوزستان است به گونه‌ای که خیلی از روستاها هم اکنون در خوزستان آب آشامیدنی را با تانکر دریافت می‌کنند و این نشان از وخامت خشکسالی در استان خوزستان دارد.

این خشکسالی تا جایی در خوزستان پیش رفت که سال گذشته به سبب کمبود آب در رودخانه‌های کرخه، مارون و زهره دو میلیارد و ۴۵۱ میلیون تن از محصولات زراعی از بین رفت و خسارت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی به این بخش وارد شد.

با این وجود در روزهای نخست سال جدید شاهد افزایش بارندگی‌ها در استان خوزستان بودیم هر چند میزان بارش هنوز حتی به متوسط بارندگی مناطق شمالی نیز نمی‌رسید اما نسبت به میزان بارش در سال‌های قبل افزایش نسبی را نشان می‌داد اما با تداوم این بارندگی‌ها در بالادست رودخانه‌های خوزستان سیلاب بی سابقه‌ای در خوزستان رقم خورد.
 
سیلابی که به قول کارشناسان می‌توانست با برنامه ریزی از قبل باعث برکت و فراوانی نعمت در خوزستان شود ولی با وقوع آن علاوه بر تخریب تأسیسات خوزستان بلای جان کشاورزی استان شده است.

, سال‌های, اخیر, مشکل, کم‌آبی, بسیاری, برعکس, زمانی, که, بعضاً, یکساله, کنند, جاری, ناگهانی, سیل, آن‌طور,
,
, باغ‌های, بیابان‌ها, به, , گونه‌ای, هم, , اکنون, می‌کنند,
,
, رودخانه‌های, مارون, دو, , میلیارد, , و, , ۴۵۱, , میلیون, یک, , هزار, ۳۰۰, , میلیارد,
,
, با, , این, , وجود, بارندگی‌ها, هر, , چند, نمی‌رسید, سال‌های, می‌داد, بارندگی‌ها, رودخانه‌های, بی, , سابقه‌ای,
,
, می‌توانست, برنامه, , ریزی, تأسیسات,
,
,
, ,
,

گویا کشاورزی در خوزستان هم در خشکسالی متحمل خسارت می‌شود و هم در پرآبی و در واقع خشکسالی و سیل دو روی سکه کشاورزی خوزستان هستند.

در این خصوص رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این نشست کارگروه آب، خاک و کشاورزی خوزستان خواستار پرداخت غرامت خشکسالی پارسال به کشاورزان شد و گفت: 370میلیارد ریال از غرامت خشکسالی پارسال هنوز به کشاورزان پرداخت نشده که لازم است هر چه زودتر پرداخت شود، زیرا خسارت دیدگان سیل امسال بیشتر کسانی هستند که از خشکسالی آسیب دیده بودند.

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: در سال زراعی۹۳-۹۲ به نسبت سال ۸۳-۸۲ در کشور مخاطرات و خسارت وارد شده به بخش کشاورزی۲۵۳ درصد افزایش داشته که خشکسالی بیشترین زیان را به این بخش وارد کرده و خوزستان بیشترین آسیب را از ناحیه حوادث طبیعی متحمل شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های حوادث طبیعی امسال گفت: در اواخر فروردین امسال تگرگ، باران سیل آسا، توفان و سیل اتفاق افتاد که با توجه به وقوع این حوادث در زمان برداشت محصول، خسارت‌های شدید شد.
 

, می‌شود, در, , واقع, دو, , روی,
,
, رئیس, کشاورزی, این, کارگروه, کشاورزی, خشکسالی, کشاورزان, 370, میلیارد, ریال, خشکسالی, کشاورزان, پرداخت, , نشده, که, زیرا, دیدگان, سیل, بیشتر , کسانی, که, خشکسالی, آسیب, , دیده,
,
, کیخسرو , چنگلوایی, کرد, زراعی, ۹۳, ۹۲, ۸۳, ۸۲, کشور, وارد, , شده, کشاورزی, ۲۵۳, افزایش, که, خشکسالی, بیشترین, زیان, این, کرده, بیشترین, آسیب, ناحیه, طبیعی,
,
, وی, به, , ویژگی‌های, طبیعی, فروردین, سیل, , آسا, سیل, که, این, خسارت‌ها, ی شدید,
,
, ,


چنگلوایی با بیان اینکه همه ۲۷ شهرستان در خوزستان متأثر از این حوادث طبیعی بودند، افزود: ۲۵۳ هزار هکتار از اراضی گندم، جو و کلزا و... به ارزش چهار هزار و۵۰میلیارد ریال در جریان این حوادث آسیب دیده است.

وی اضافه کرد: هفت هزار و ۲۸۵هکتار از باغات و منابع طبیعی، چهار هزار رأس دام سبک و سنگین و پنج هزار و ۳۵۰ فروند زنبور عسل نیز دچار خسارت شدند که تخریب سیل بندها و ایستگاه‌های پمپاژ را نیز باید به آنها اضافه کرد.
 
در هر حال این سیلاب‌ها و حی خشکسالی‌ها تنها مختص به سال‌های گذشته و حتی سال جاری نخواهد بود چراکه اگر نگاهی به وضعیت بارش‌ها در سال‌های گذشته نیز بکنیم می‌توان نموداری سینوسی از بروز این حوادث را ترسیم کرد.
 
لذا استانی که به شدت از بی آبی رنج می‌برد، هنوز نتوانسته برای مدیریت آب‌های سطحی فکری کند و هر سال علاوه بر خشکسالی، سیلاب‌ها هم با به بار آوردن خسارات بسیار زیاد تکرار می‌شوند. از این رو می‌طلبد که مسئولان ذی‌ربط علاوه بر پرداخت هرچه سریع‌تر غرامت به محصولات کشاورزی بیمه شده یا فاقد بیمه، برنامه ریزی بلندمدتی نسبت به مواجه با این دست مشکلات کنند.

,
, چنگلوایی, با, , بیان, اینکه, ۲۷, متأثر, این, طبیعی, ۲۵۳, , هزار , هکتار, اراضی, کلزا, چهار, , هزار , , و, ۵۰, میلیارد , ریال, جریان , این, آسیب, , دیده,
,
, وی, کرد, هفت, , هزار, , و, , ۲۸۵, هکتار, طبیعی, چهار, , هزار, رأس, سبک, سنگین, پنج, , هزار, , و, , ۳۵۰, زنبور, , عسل, نیز, که, تخریب , سیل, ایستگاه‌های, نیز, باید, کرد,
,
, سیلاب‌ها, خشکسالی‌ها, سال‌های, بارش‌ها, سال‌های, می‌توان,
,
, به, , شدت, بی, , آبی, می‌برد, آب‌های, هر, , سال, سیلاب‌ها, می‌شوند, از, , این, , رو, می‌طلبد, ذی‌ربط, سریع‌تر, کشاورزی , بیمه, , شده, برنامه, , ریزی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه