اخبار داغ

به بهانه سالروز آزادسازی خرمشهر؛

شنوندگان عزیز، توجه فرمایید! خرمشهر، شهر خون و قیام آزاد شد

شنوندگان عزیز، توجه فرمایید! خرمشهر، شهر خون و قیام آزاد شد
پس از 578 روز جنگ و اسارت و درگیری، بالاخره در صبح روز 3 خرداد سال1361 صدای آشنایی از رادیو به گوش رسید: «شنوندگان عزیز! توجه فرمایید»، «شنوندگان عزیز! توجه فرمایید»، «خرمشهر، شهر خون و قیام آزاد شد».
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از سایت خبری کریمه، پس از 578 روز جنگ و اسارت و درگیری، بالاخره در صبح روز 3 خرداد سال1361 صدای آشنایی از رادیو به گوش رسید: «شنوندگان عزیز! توجه فرمایید»، «شنوندگان عزیز! توجه فرمایید»، «خرمشهر، شهر خون و قیام آزاد شد»؛ صدایی که همچون بمب ترکید و تمام ملت ایران را غرق در شادی و سرور کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری کریمه،, سایت خبری کریمه،, سایت خبری کریمه،,

ماجرا از این قرار است که بعد از 40 روز مقاومت و ایستادگی در برابر شدیدترین حملات دشمن! و بعد از به شهادت رسیدن شمار زیادی از مردم بی‌دفاع خرمشهر! این شهر سرانجام در روز 4 آبان‌ماه سال 1359 شهر به تصرف ناپاکان درآمد و زیر بارانی از آتش سنگین ارتش عراق قرارگرفت.

,

در واقع صدام قصد داشت که طی یک یورش غافلگیرانه، خوزستان را سه روزه به اشغال خود در آورد؛ اما زهی خیال باطل! چرا که از همان روزهای آغازین جنگ نیروهای مردمی با توان نظامی بسیار کم، در برابر حملات ناجوانمردانه دشمن ایستاده و جانانه دفاع کردند.

,

به طوری که دشمن تا دندان مسلح در برابر نیروهای مردمی کم آوردند! زیرا همین مردم به مدت شش روز با تجهیزات بسیار کم و اندک در برابر حملات برق آسای دشمن مقاومت کردند و ذره ای کوتاه نیامدند؛ تا اینکه صدام در اوج نا امیدی پیشنهاد آتش‌بس و مصالحه داد.

,

اما رهبر کبیر انقلاب با بینش الهی خود در این خصوص فرمودند: "... ما با او مصالحه نداریم، تکلیف ما این است که از اسلام حفاظت کنیم... کشته شویم تکلیف را عمل کرده‌ایم، بکشیم هم تکلیف را عمل کرده‌ایم."

,

همچنین زمانی که ارتش عراق پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، مجدداً به خاک ایران تجاوز کرد و تا دیوارهای خرمشهر پیش آمد، حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به فرمانده کل سپاه بر ضرورت حفظ خرمشهر تاکید کرده و فرمود: «اینجا نقطه شکست و پیروزی اسلام یا کفر است. باید متر به متر جنگید. اینجا نقطه ای است که حیات سپاه و عدم حیات سپاه در همین جاست.»

,

از این رو، دشمنی که با تمام توان و قوای خود، جهت اشغال خرمشهر حملات خود را آغاز کرده بود، در برابر نیروهای بی دفاع مردمی و تعداد کمی از رزمندگان محلی مستقر در خرمشهر زمینگیر شد؛ لذا  ۴۵ روز پشت دروازه های خرمشهر جنگید و تلفات داد تا بتواند شهر را اشغال کند.

,

در توجیه مقاومت سپاه و نیروهای مردمی در خرمشهر، رادیو عراق برای این که بر این افتضاح عظیم ارتش عراق سرپوش بگذارد، اعلام کرد «مقاومت نیروها در خرمشهر در اثر ترس از جوخههای اعدامی است که به منظور اعدام افراد فراری از جبهه در پشت سر نیروهای ایرانی تشکیل شده است.»

,

گفتنی است که یکی از عملیات هایی که منجر به آزادسازی شهر خرمشهر و مناطق وسیعی از جنوب کشور شد، عملیات «بیت المقدس» بود که ارتش عراق در این عملیات ۱۶ هزار کشته و زخمی برجای گذاشت.

,

بازتاب عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر به گونه ای بود که رادیو بی بی سی اعلام کرد: گفته می‌شود ارتش عراق بوسیله مین‌گذاری و ایجاد شبکه‌های زیرزمینی و بلندی‌هایی به منظور استقرار توپخانه در خرمشهر مستقرند و کاملاً واضح است که صدام حسین قصد دارد به هر نحو ممکن از تصرف خرمشهر توسط نیروهای ایرانی، جلوگیری کند.

,

همچنین با آغاز عملیات بیت‌المقدس تایمزمالی نوشت: «خرمشهر کلید پیروزی جنگ است. این شهر نشانه‌ پیروزی عراق و مظهر مقاومت سرسختانه ایران است.»

,

 اهداف و ماموریت عملیات بیت‌المقدس

, اهداف و ماموریت عملیات بیت‌المقدس,

از دیدگاه نظامی اهداف عملیات بیت‌المقدس شامل: ۱- انهدام نیروهای دشمن و تهدید بصره به منظور وادار ساختن عراق به پرداخت خسارت جنگ. ۲- آزادسازی خرمشهر با نظر به اهمیت استراتژیک و سیاسی آن. ۳- خارج کردن شهرهای اهواز، سوسنگرد و حمیدیه و جاده اهواز- آبادان از برد توپخانه دوربرد دشممن. ۴- ترمیم مرز بین‌المللی و آزاد کردن جاده مواصلاتی اهواز- خرمشهر.

,

ماموریت ابلاغ شده از قرارگاه مرکزی کربلا به‌عنوان قرارگاه فرماندهی عملیات نیز به این شرح بود:

,

نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران متشکل از سپاه پاسداران و نیروی‌زمینی ارتش ماموریت دارند که در ساعت «س» روز «ر» در منطقه عمومی جنوب رودخانه کرخه و غرب رودخانه کارون تک نموده و ضمن انهدام نیروهای موجود دشمن و آزادسازی شهرهای خرمشهر و هویزه خط مرز بین‌المللی را تامین نموده و از حمله مجدد احتمالی به کشور اسلامی جلوگیری نمایند. (از خرمشهر تا خونین‌شهر/ محمد درودیان/ مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه)

,

این طور شد که در عملیات «بیت المقدس» ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از اراضی جمهوری اسلامی از جمله مراکز مهمی چون شهر خرمشهر، هویزه و پادگان حمید، طی ۲۵ روز نبرد سخت توسط رزمندگان اسلام از اشغال دشمن آزاد گردید.

,

بخشی از پیام حضرت امام (ره) به مناسبت فتح خرمشهر

, بخشی از پیام حضرت امام (ره) به مناسبت فتح خرمشهر,

بسم الله الرحمن الرحیم

,

با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به این جانب رسیده است، سپاس بی حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود؛ و این جانب با یقین به آن که «مَا النصرُ اِلاّ مِن عندِ الله» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیة الله الاعظم ارواحنا لمقدمه الفدا را از چنگ گرگان آدمخوار که آلت هایی در دست ابرقدرتان خصوصاً امریکای جهانخوارند، بیرون آورد و ندای «الله اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم پرافتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهر خرم که با دست پلید جنایتکاران غرب به خون کشیده شده و خونین شهر نام گرفت، -به اهتزاز در آورد- تشکر می کنم و آنان فوق تشکر امثال من هستند...

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه