اخبار داغ

همزمان با آغاز فصل ثبت نام مدارس؛

دریافت پول توسط مدارس دولتی زخم کهنه ای که هر سال سر باز می کند

دریافت پول توسط مدارس دولتی زخم کهنه ای که هر سال سر باز می کند
دریافت پول توسط مدارس دولتی زخم کهنه ای است که هر سال در فصل ثبت نام مدارس سر باز می کند در حالی که بسیاری از خانواده های کم در آمد نمی توانند چنین پول هایی را پرداخت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت قم فردا،هر سال با فرا رسیدن تابستان فصل ثبت نام مدارس نیز آغاز می شود فصلی که در آن والدین به دنبال پیدا کردن مدرسه مناسب برای فرزندان خود هستند و دراین راه همواره دغدغه های خاص خودشان را دارند ،عده ای از خانواده ها که پول کافی دارند اولویت خود را مدارس غیر انتفاعی می گذارند مدارسی که بعضا دیده شده هزینه های آنها بالای 15 میلیون نیز می شود و هر مدرسه ای با مبنای خاص خودش نسخه های عجیبی را برای خانواده ها می پیچد. اما عده ای دیگر که چنین هزینه های را نمی توانند انجام دهند و از قشر ضعیف جامعه هستند تنها هدفشان ثبت نام فرزندشان در یک مدرسه دولتی مناسب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

وقتی پای صحبت اکثر خانواده ها می نشینیم تنها خواسته آنها ثبت نام فرزندشان در یک مدرسه دولتی با کیفیت مناسب است چرا که با هزینه های سرسام آوری که مدارس غیر انتفاعی از خانواده ها درخواست دارند بخش عظیمی از جامعه ایرانی توان پرداخت چنین هزینه هایی را ندارد پس در این صورت می توان استدلال کرد که یکی از مهم ترین دغدغه ها برای یک خانواده ایرانی هنگام ثبت نام یافتن یک مدرسه دولتی با کیفیت آموزش و امکانات مناسب است.

,

در عین حال دومین دغدغه مهم دیگری که خانواده ها در فصل ثبت نام مدارس دارند را می توان دریافت اجباری پول توسط مدارس عنوان کرد این موضوع به زخم کهنه ای تبدیل شده است که هر سال در این ایام سر باز می کند و باعث نارضایتی والدین و خانواده های کم در آمد که به دنبال تحصیل کم هزینه فرزندشان در مدارس دولتی هستند می شود.

,

سالهاست که مسئولان آموزش و پروزش از ممنوعیت  دریافت پول در مدارس دولتی می گویند اما به هر حال بسیاری از مدیران مدارس به این صحبت ها اعتنایی نمی کنند و تخلف دریافت وجه را تکرار می کنند این تخلف دهه های گذشته نیز وجود داشت اما آن زمان این سناریو به شکلی بود که مسئولان مدارس، پول را تحت عنوان جمع آوری کمک های مردمی پس از آغاز سال تحصیلی از خانواده ها درخواست می کردند اگر چه برخی مدارس اجبار وارد کار کرده بودند اما بسیاری از آنها اجباری را وارد کار نمی کردند.

,

از طرفی ، برخی دیگر این اعتقاد را دارند که اگرچه کمک های مردمی نمی تواند اجباری باشد اما مدارس دولتی برای ادامه حیات خود به مشارکت اولیاء نیاز دارند از آنجایی که مدارس دولتی پذیرای بیشترین دانش آموزان در سطح کشور است با مشکلات متعددی از  بی پولی و عدم دریافت سرانه گرفته تا افت کیفیت آموزش را تجربه می کنند و عده ای مشکلات این چنین را توجیه مناسبی برای دریافت مبالغ مورد نظر از خانواده می دانند.

,

در این شرایط نگاه خانواده ها نیز به سمتی است که بدون هیچ گونه هزینه ای حداقل تا پایان مقطع متوسطه فرزندانشان در مدارس تحصیل کنند که طبق قانون حق با خانواده هاست، اصل 30 قانون اساسی میگوید که تحصیل در مدارس دولتی تا پایان دوره متوسطه رایگان است.

,

علاوه بر این در برخی موارد نیز مدارس دولتی برخی سنگ اندازی های دیگر را در دستور کار قرار می دهند، سال گذشته در شهر تهران برخی از مدیران مدارس دولتی برای ثبت نام دانش آموزان محدودیتی را قائل کرده بودند به گونه ای یکی از شرایط ثبت نام معدل بالا اعلام می شد در حالی که طبق قانون مدارس دولتی اجازه اعمال شرایط خاص برای همچون شریط معدل یا حتی آزمون ورودی ندارند.

,

از سوی دیگر موضوع مهم دیگری که این روزها مطرح می شود مرز بندی و اعلام محدوده جغرافیایی برای برخی از مدارس است،بسیاری از والدین بدون آگاهی هنگام ثبت نام به این مشکل برخورد می کنند که این مدرسه امکان ثبت نام فرزند شما را ندارد چرا که شما خارج از محدوده هستید البته در برخی موارد تبصره هایی هم قائل می شوند که چندان نمی توان جدی گرفت.

,

در حالی که این موضوع نیز یکی از عمده ترین شکایات مردمی در این روزها ست اما بسیاری از خانواده ها با این مشکل نیز کنار می آیند ولی برخی از مشکلاتی که مدارس به خانواده های کم در آمد تحمیل می کنند قابل تحمل نیست،مشکلات اقتصادی و بیکاری  در جامعه امروز  وضعیتی را به وجود آورده که خانواده ها واقعا مشکلات سنگینی را در زندگی دارند، اگر در گذشته چنین پول هایی نیز درخواست می شد حداقل رکود اقتصادی یا بیکاری در جامعه وجود نداشت با این حال امید است که با تشدید نظارت ها حداقل امسال مشکلات کمتری گریبان گیر خانواده ها باشد.

,

انتهای پیام/م

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه