اخبار داغ

در آخرین روزهای جنگ تحمیلی؛

اتحاد علما، نیروهای نظامی و مردم بومی شهر بانه را از خطر سقوط نجات داد

اتحاد علما، نیروهای نظامی و مردم بومی شهر بانه را از خطر سقوط نجات داد
سپاه پاسداران علاوه بر مجهز کردن یگان های رزمی خود، عده ای از مردم بومی و نیروهای داوطلب مردمی را که برای یاری رساندن به رزمندگان سپاه اسلام اعلام آمادگی کرده بودند را نیز تجهیز کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیشمرگ روح الله، پیشمرگ مسلمان کرد کاک توفیق طاهری با بیان خاطره ای از روزهای پایانی جنگ تحمیلی، اوضاع شهرستان بانه را در آن ایام این گونه روایت می کند:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیشمرگ روح الله,

 

,

چند روز قبل از پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران، ارتش بعث عراق به صورت غیر مترقبه و با هدف تصرف شهر بانه و ارتفاعات گردنه خان بانه، از سمت سور کوه و ننور شروع به پیشروی به سمت شهر کرد و قسمتی از ارتفاعات داخلی خاک ایران را نیز به کنترل خود در آورد.

,

 

,

وضعیت منطقه و خصوصاً بعضی روستاهای مرزی بحرانی و نگران کننده بود؛ چون سربازان عراقی به کسی رحم نمی کردند و با وحشی گری تمام مردم را زیر آتش توپ و خمپاره و گلوله های خود قرار می دادند.

,

 

,

ماموستا ملا عبدالله سوری امام جمعه فقید شهر بانه و جمعی از علمای شهر بانه به همراه رزمندگان سپاه اسلام، در یک حرکت بجا، مردم را به مسجد جامع شهر فرا خواندند و آنان را از خطر سقوط قریب الوقوع شهر آگاه ساختند.

,

 

,

در این میان ملا عبدالله بسیار شجاعانه و غیرت مندانه با موضوع برخورد می کرد. مردم بانه نیز نسبت به ایشان اعتماد و ارادت داشتند و در مقابل نصایح و تصمیمات ایشان کاملاً مطیع بودند.

,

 

,

در این اوضاع و احوال نیروهای نظامی حاضر در منطقه به ویژه سپاه پاسداران بانه آرام و قرار نداشتند و برای مقابله با متجاوزان بعثی، با بکارگیری همه امکانات، یگان های خود را برای نبرد با دشمنان و دفاع از شهر آماده می کردند.

,

 

,

با توجیه مسوولان امر، مردم بانه خطر پیشروی دشمن بعثی را جدی گرفتند و آمادگی همه جانبه خود را برای پشتیبانی از رزمندگان و دفاع جانانه از عزت و ناموس خویش در برابر متجاوزان بعثی را اعلام نمودند.

,

 

,

سپاه پاسداران نیز علاوه بر مجهز کردن یگان های رزمی خود، عده ای از مردم بومی و نیروهای داوطلب مردمی را که برای یاری رساندن به رزمندگان سپاه اسلام اعلام آمادگی کرده بودند را نیز تجهیز کرد.

,

 

,

به این ترتیب نیروها پس از سازماندهی و توجیح توسط فرماندهان، برای انجام مأموریت های محوله آماده شدند. عده مشخصی از نیروها در قالب گروه ها و واحدهای مشخص در چندین مرحله راهی مرزهای بانه به ویژه ارتفاعات سورکوه و ننور شدند.

,

 

,

با یورش رزمندگان سپاه اسلام در مصاف با نیروهای بعثی، لرزه بر اندام دشمنان اسلام افتاد و عده زیادی از نیروهای دشمن که قصد اشغال شهر را داشتند تار و مار شدند.

,

 

,

این نبرد سنگین، پس از دو روز با پیروزی رزمندگان سپاه اسلام پایان یافت. و نیروهای دشمن زبون، یکی پس از دیگری متواری شدند و تا نزدیکی شهر پنجوین عراق عقب نشستند.

,

 

,

نقش ملا عبدالله امام جمعه قید شهر بانه در ایجاد همدلی و هماهنگی بین مردم و مسئولان و هم چنین حضور نیروهای بومی منطقه، به خصوص پیشمرگان مسلمان کرد در این عملیات بسیار حائز اهمیت بود؛ چرا که با اتحاد و یک رنگی همه جانبه، صحنه های حماسی و به یاد ماندنی خلق شد.

,

 

,

ماموستا ملا عبدالله سوری  در روز پانزدهم خردادماه سال ۱۳۶۳ در هنگام سخنرانی برای مردم شهر که در پارک شهر جمع شده بودند مورد اصابت ترکش‌های بمب ناشی از بمباران هواپیماهای عراقی قرار گرفت و به شدت مجروح شد، به نحوی که به ایشان لقب شهید زنده خطه کردستان را دادند.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه