اخبار داغ

رئیس میراث فرهنگی کبودراهنگ:

خوراکی "آی ران شوربا" کبودراهنگی ها ثبت ملی شد

خوراکی "آی ران شوربا" کبودراهنگی ها ثبت ملی شد
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کبودراهنگ گفت: خوراکی آیران‌شوربای کبودراهنگ در فهرست ملی کشور جای گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نافع؛ مهدی غلامی اظهار کرد: پرونده خوراکی " آیران شوربای" بخش شیرین سوی کبودراهنگ که برای ثبت در فهرست ملی ارسال شده بود با تایید کارشناسان در فهرست معنوی کشور جای گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

وی به مزایای ثبت ملی آثار هر قوم و منطقه اشاره کرد و افزود: ثبت ملی میراث فرهنگی، معنوی و تاریخی هر منطقه نوعی حفاظت و مصونیت از آثار آن منطقه محسوب می شود و باعث ماندگاری آن خواهد شد.

,

غلامی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از هنرهای بومی و اصیل شهرستان در آستانه منسوخ شدن قرار دارند، تلاش می کنیم با ثبت چنین هنرها و آثار فرهنگی در فهرست ملی زمینه احیاء و رونق مجدد آنها را فراهم کنیم.

,

وی با بیان اینکه پخت این خوراکی مخصوص مردم روستاهای کبودراهنگ است و در هیچ جای کشور وجود ندارد گفت: خوراکی آیران‌شوربا یکی از غذاهای سنتی و اصیل منطقه شیرین سو و گلتپه است که به دلیل ویژگی های خاص این مناطق در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

,

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کبودراهنگ ادامه داد: این خوراکی از ترکیب آبگوشت و دوغ به دست می آید و غذای بسیار لذیذی است که با آئین خاصی چیده شده و از مهمانان پذیرایی می شود.  

,

غلامی بیان کرد: استفاده از خوراکی های خاص گویای بخشی از فرهنگ و سبک زندگی مردم منطقه است و ثبت آن در معرفی و ترویج فرهنگ منطقه موثر است.

,

انتهای پیام/م

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه