اخبار داغ

نبود مکانی مسقف برای بزرگترین سماور ذغالی

آب بزرگترین سماور ذغالی ایران از بی توجهی به جوش آمد+عکس

آب بزرگترین سماور ذغالی ایران از بی توجهی به جوش آمد+عکس
بزرگترین سماور ایران واقع در بروجرد که قابلیت استفاده دارد، نه تنها به دلیل نبود اعتبارهنوز ثبت گینس نشده بلکه در حیاط خانه تاریخی افتخار الاسلام طباطبایی قرار گرفته و مکانی مسقف برای نگه داری این هنر زیبای بروجرد وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از  بازتاب بروجرد شهرستان بروجرد در هنرهای دستی و ورشو شهرت زیادی دارد به طوری که یکی از قدیمی ترین هنرهای مردم بروجرد در زمان های دور هنر ورشو بوده که با گذشت زمان بازهم هنرمندانی در این حرفه مشغول به کار هستند و آثار هنری خود را با سلیقه زیبا خلق می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  بازتاب بروجرد ,  بازتاب بروجرد, شهرستان بروجرد در هنرهای دستی و ورشو شهرت زیادی دارد به طوری که یکی از قدیمی ترین هنرهای مردم بروجرد در زمان های دور هنر ورشو بوده که با گذشت زمان بازهم هنرمندانی در این حرفه مشغول به کار هستند و آثار هنری خود را با سلیقه زیبا خلق می کنند.,

13 سال پیش بزرگترین سماور ایران و جهان به طول چهار متر و نیم و با گنجایش 400 لیتر آب در بروجرد توسط هنرمند ورشو ساز بروجردی ساخته شد تا این هنر و این سماور به یادگار در بین مردم بماند.
ساخت این سماور دو سال زمان برد و سرانجام این سماور دو تنی ساخته شد و هم اکنون در حیاط خانه تاریخی افتخار الاسلام طباطبایی بروجرد قرار دارد.
این سماور بدون ابنکه در جای مسقف نگه داری شود، در حیاط این خانه تاریخی قرار دارد که برف و باران ممکن است سبب آسیب به این هنر دست هنرمندان شود.
"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: بزرگترین سماور کشور و شاید بتوان گفت جهان در سال 1382 توسط استاد " محمد بادآور" از اساتید ورشوسازی بروجرد ساخته شد.

,
,
,
,


وی اضافه کرد: سماور از نظرساختارهای تکنیکی ساخت قدیمی دارد و قابلیت استفاده به طوری که این سماور دو تنی از جنس برنج  با گنجایش 400 لیتر آب با حدود 5 کیلوگرم ذغال روشن می شود و از ابتدای ساخته شدن تا کنون دو بار روشن شده است.
به گفته وی یک بار در جشنواره اراک و یک بار هم در هتل زاگرس این سماور روشن شده و قابلیت استفاده آن در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
یارمحمدی اظهار داشت: در حال حاضر این سماور در حیاط خانه تاریخی افتخار الاسلام طباطبایی نگه داری می شود و تلاش داریم تا یک مکانی برای نگه داری آن در نظر گرفته شود که مسقف بوده و این سماور از برف و باران در امان باشد و در معرض دید علاقه مندان نیز قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه این سماور قابلیت ثبت در گینس را دارد گفت: ثبت در گینس نیازمند هزینه های زیاد است و پیگیر این موضوع هستیم اما امکان اینکه پولی برای ثبت جهانی این سماور هزینه شود را نداریم .
 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد تصریح کرد: ورشو در بروجرد هنری قدیمی است و شهرت بروجرد به این واسطه است و وجود این سماور نشانه ای برای تایید هنر ورشو سازی در بروجرد است.
وی اضافه کرد: این سماور متعلق به بروجرد است و ارتباط فرهنگی با این شهر دارد و به هیچ عنوان از بروجرد به جایی دیگر منتقل نخواهد شد.
به گزارش بازتاب بروجرد تا به این سماور زیبا و بی نظیر در کشور آسیبی نرسیده بهتر است که نسبت به سقفی برای این سماور و قرار دادن در مکانی مناسب برای بازدید علاقه مندان تدبیری اندیشیده شود.
انتهای پیام/ 

, ,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه