اخبار داغ

زخم بی تدبیری بر تن کارگران آق دره

زخم بی تدبیری بر تن کارگران آق دره
پس از انتشار خبر اجرای حکم شلاق ۱۷ کارگر معدن طلای‌ «آق‌دره» در رسانه ها، اکنون شنیده ها حاکی از عزل مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، یکی دو روز پیش بود که خبری مبنی بر اجرای حکم پرداخت جزای نقدی و شلاق ۱۷ کارگر معدن طلای‌ «آق‌دره» در رسانه ها پخش شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

این کارگران که فصلی بوده اند بر اساس اخبار منتشره خواستار تمدید قرارداد‌های خاتمه یافته شده خود می‌شوند اما در نهایت مخالفت کارفرما با این در خواست و به دنبال آن تجمع کارگران و شکایت کارفرما از آنها سبب می شود تا  17 کارگر این معدن اواخر اردیبهشت ماه بود که حکم قضایی شان اجرایی شود.

,

بر اساس رای دادگاه  متهمان این پرونده به تحمل مجازات تعزیری حبس، پرداخت جزای نقدی و تحمل ضربات شلاق محکوم شده بودند اما با  اعلام گذشت شاکی و استفاده از فرصت عفو مقام قضایی، مجازات حبس تمامی کارگران مورد نظر لغو شد و مجازات پرداخت جزای نقدی و تحمل ضربات شلاق در مورد هرکدام از متهمان به اجرا درآمد.

,

اما انتشار این خبر موج واکنش ها را نسبت به این موضوع در پی داشت و سبب شده تا مردم با ابراز تاسف نسبت به اجرای این حکم، خواستار برخورد با عوامل این اتفاق شوند.

,

اصرار بر اجرای حکم!

, اصرار بر اجرای حکم!,

در همین حال نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، اصلی ترین دلیل اجرایی شدن حکم دادگاه و این اتفاق را اصرار فرماندار تکاب عنوان کرده و به خبرگزاری بسیج گفت: بعد از این درگیری نگهبان و مسوولان معدن و همچنین شورای تامین شهرستان از معدن کاران شکایت کردند و قاضی ، حکم شلاق صادر کرد و در این بین با وساطت برخی ها موضوع شکایت مسوولان معدن منتفی شد و آنها رضایت دادند اما در کمال تعجب فرماندار تکاب برای اجرای حکم اصرار داشت!

,

نادر  قاضی پور با اشاره به اینکه اصرار اجرای حکم توسط مسوولان دولتی آن هم در زمان ختم قائله غیرطبیعی بود گفت: فرماندار به عنوان راس مدیریت شورای تامین شهرستان نباید این موضوع را ادامه می داد اما وی متاسفانه نه تنها برای عدم اجرای حکم وساطت نکرده بلکه بر آن اصرار کرده است. قطعا شلاق خوردن کارگران معدن یک اقدام تاسف انگیز است و باید مجموعه وزارت کشور به خاطر اقدام فرمانداری تکاب پاسخگو باشد.

,

نماینده مجمع استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در این پرونده اگر اصرار فرماندار نبود قطعا این اتفاق ناگوار رخ نمی داد، گفت: شلاق‌خوردن معدن‌کاران اصلا پذیرفتنی نیست و قطعا مجلس پیگیر این موضوع خواهد بود و برای اولین گام وزیر کشور، وزیر کار و تعاون و وزیر صنعت به مجلس فراخوانده می‌شوند تا پاسخگوی این اتفاق ناگوار باشند.

,

یش از این به کارگران و مردم آق دره ظلم شده است

, یش از این به کارگران و مردم آق دره ظلم شده است,

نماینده سابق مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس نهم نیز در گفت و گو با خبرگزاری بسیج با بیان اینکه حداقل مسولین اجازه دهند تا کارگران در پی مطالبات شان اعتراض کنند و صدای مردم و کارگران مظلوم از یک منطقه آلوده شده به سیانول را بشنوند و شلاق خوردن در این منطقه چیزی نیست بیش از این به کارگران و مردم آق دره ظلم شده است.

,

مهدی عیسی‌زاده با اشاره به شلاق خوردن 17 کارگر معدن طلای آق درّه اظهار داشت: من اعتقاد دارم در مورد کارگران عزیز تکاب و تمام کارگران معادن و کارخانه های طلا در آق دره و مناطقی که همجوار در شهرستان تکاب هستند، ظلم می‌شود.

,

وی با بیان اینکه صاحبان طلا و پول در آق دره حامیان دولتی با خود همراه دارند افزود: همه آحاد مسوولین چه ریز و چه درشت همیشه حامی آقایان ظالم جویای طلا و صاحبان طلا بودند تا هر چه در توان دارند طلای بیشتری را از تکاب به یغما ببرند تا  بتوانند پول بیشتری را به جیب خود بزنند.

,

عیسی زاده بیان داشت: صاحبان معادن طلا، خاک پاک را به مواد سیانول آلوده می سازند و این خاک در فاصله فصول پاییز و بهار از طریق نزولات آسمانی شسته می شود و به سفره های آبی و رودخانه های آبی  مردم آق دره وارد می شود، آلودگی آب  از طریق سدهای باطل انجام می شود و جیوه هم به شکل غیر استاندارد در آب پراکنده می شود.

,

وی در ادامه بیان داشت: کارگران منطقه آق دره، مطالبات حداقلی در زمینه حقوق و دستمزد در حد متوسط و بیمه داشته اند لذا تمام خطرات را متقبل می شوند ولی تا مدتی قبل که بنده پیگیری می کردم حتی قرارداد کاری یک ماهه و آن هم دست هفتم در خانه ای بسته می شد که بعد از اینکه کارگری ادعای قرار داد را داشت آن را تکذیب و ردّ می کردند.

,

عیسی زاده در خاتمه افزود: حق کارگران معدن طلای آق دره شلاق خوردن نیست، حداقل مسوولین اجازه دهند تا کارگران در پی مطالبات شان اعتراض کنند، صدای مردم و کارگران مظلوم از یک منطقه آلوده شده به سیانول را بشنوند و شلاق خوردن در این منطقه چیزی نیست بیش از این به کارگران و مردم آق دره ظلم شده است.

,

به جای مسوولان دولتی از کارگران معدن آق‌دره عذرخواهی می‌کنم!

, به جای مسوولان دولتی از کارگران معدن آق‌دره عذرخواهی می‌کنم!,

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم هم با ابراز ناراحتی از این اقدام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: متاسفانه ما از آن فرهنگی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است دور شده ایم و دوباره در حال حرکت به سمت اقتصاد سرمایه‌داری هستیم که کاملا با مبانی انقلابی و اسلامی در تضاد است.

,

جهانبخش محبی‌نیا  در خصوص ماجرای شلاق خوردن 17 کارگر معدن طلای آق‌دره، اظهار داشت: استفاده از شلاق به دوران جاهلیت بر می‌گردد، شلاق هایی که در تایخ همیشه بر بدن های افراد پاک خورده و موجب ظلم به مظلومان شده است و امروز هم متأسفانه شاهد این ظلم به تعدادی کارگر زحمت‌کش هستیم.

,

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی اینگونه رفتارها همواره مورد نفرت و خشم بنیان گذار انقلاب و مقام معظم رهبری واقع شده است، چراکه یکی از وجوه «منکر» استفاده از اینگونه ابزارها در قبال قشر مظلوم است.

,

محبی‌نیا با بیان اینکه این رفتار زشت به هیچ وجه قابل دفاع و توجیه نیست، افزود: این ماجرا موجب شرمندگی دستگاه های مسؤول خواهد شد. من تعجب می کنم که چرا دولت و یا دستگاه های نظارتی به صورت ویژه برای مشخص شدن ماجرا و مجازات عاملین این ظلم به 17کارگر وارد عمل نمی شوند.

,

وی در ادامه گفت: من به عنوان نماینده مردم این منطقه عذرخواهی خود را از طرف مسببین این حرکت ناپسند، به این کارگران اعلام می‌کنم و قطعا با جدیت تمام پیگیر این پرونده خواهم شد.

,

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب ریشه این اقدامات را بی توجهی به مبانی انقلاب و رفتارهای انسانی خواند و افزود: متاسفانه ما از آن فرهنگی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است دور شده ایم و دوباره در حال حرکت به سمت اقتصاد سرمایه داری هستیم که کاملا با مبانی انقلابی و اسلامی در تضاد است.

,

وی در خصوص اصرار فرماندار تکاب برای اجرای حکم شلاق کارگران، گفت: من در جریان جزئیات دقیق پرونده نیستم اما قطعا آن را بررسی کرده و تمام تلاشمان را بکار می گیریم تا با عاملین این ظلم بزرگ به شدت برخورد شود.

,

عزل مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی

, عزل مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی,

در همین حال و به دنبال واکنش هایی که به این اقدام صورت گرفته، یک مقام مطلع در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایلنا از عزل مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی خبر داده و گفت: با حکم «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امروز چهارشنبه (12 خردادماه) مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی پس از گذشت نزدیک به دو سال نیم از این سمت برکنار شده و به زودی شخص جدیدی به این سمت منصوب می‌شود.

,

حال باید گفت که آیا عزل و تمام!همین؟ داستان کارگران آق دره علیا تکاب، تنها گوشه ای از مشکلات کارگران است که هم درد و رنج کارگری را می چشند و هم بی بهره از کار، زمین و درآمد  و در محرومیت روزگار می‌گذرانند و صدای دادخواهی‌شان هم به هیچ جا نرسیده که هیچ، شلاق هم خوردند، جریمه هم شدند، سابقه کیفری هم پیدا کردند.

,

باید به مسئولان گوشزد کرد و گفت که در اقتصاد مقاومتی ، محور اصلی کارگران زحمتکش هستند که با تلاش و کوشش خود چرخه اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورند و چرخه تولید و اقتصاد با بی توجهی به کارگران کند می شود.

,

از سویی دیگر باید گفت ظلم بزرگ در حق کارگران زحمتکش مدت ها است به وقوع پیوسته است به نحوی که علیرغم وجود کاهش نرخ تورم و افت سرعت رشد قیمت ها لیکن صدای دردناک شکستن استخوان های قدرت خرید اقشار مختلف مردم به ویژه جامعۀ کارگری به وضوح از فرسنگ ها دور نیز به گوش می رسد، در سال های اوج مطالبات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی؛ متاسفانه با برخی رفتارها شاهد حقوق های چند ده میلیونی هستیم، اما برای قشر زحمت کش کارگان جامعه که نقش کلیدی آنها در تحقق تولید ملی و ارتقای اقتدار نظام اسلامی غیر قابل انکار است رقم نا چیز و ناعادلانۀ۸۱۲ هزار تومان در ماه را به عنوان حقوق کارگران مد نظر قرار دهد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه