اخبار داغ

متخصص روانپزشک بیمارستان شهدای آبیک:

یکی از عوامل شیوع افسردگی در بین جوانان استفاده نادرست از فضای مجازی است

یکی از عوامل شیوع افسردگی در بین جوانان استفاده نادرست از فضای مجازی است
متخصص روانپزشک بیمارستان شهدای آبیک با بیان اینکه در دنیای امروز، وجود شبکه‌های اجتماعی مجازی هم ضروری هستند و هم می‌توانند مخاطره‌آمیز باشند، اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌تواند یکی از عوامل شیوع افسردگی در بین جوانان باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بنفشه علی‌آبادی روانپزشک بیمارستان شهدای آبیک در گفت وگو با نگاه آبیک با بیان اینکه در دنیای امروز، وجود شبکه‌های اجتماعی مجازی هم ضروری هستند و هم می‌توانند مخاطره‌آمیز باشند، اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌تواند یکی از عوامل شیوع افسردگی در بین جوانان باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگاه آبیک,

وی با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان اکثر وقت خود را به تنهایی و به دور از افراد خانواده در شبکه‌های مجازی به سر می‌برند متذکر شد: تنهایی یکی از عوامل افسردگی است که شیوه‌های مجازی مهمترین عامل محسوب می‌شود که خانواده‌ها باید از استفاده بی‌رویه جوانان و نوجوانان از شبکه‌های مجازی جلوگیری کنند.

,

این متخصص با بیان اینکه برخی موارد اقدام به خودکشی در دانش آموزان یا دانشجویان است که در زمینه‌هایی با موفقیت روبرو نشده و گاهی فشار خانواده روی آن‌ها در حدی است که برای جلوگیری از سرزنش و تنبیه اقدام به خودکشی می‌کنند، تصربح کرد: متأسفانه جوانان و نوجوانان نتوانسته‌اند خود را به درستی با جامعه امروزی و شیوه‌های مجازی وفق دهند و با استفاده بیش از حد فضای مجازی با مواردی از جمله کاهش ضریب هوشی کاهش نمرات درسی و سایر مشکلات مواجه می‌شوند.

,

 علی‌آبادی با تأکید بر اینکه طبق بررسی‌های انجام شده، بسیاری از افرادی که دست به خودکشی می‌زنند از بیماری‌های روانی حادی رنج نمی‌برند، متذکر شد: شیوه‌های مجازی به علت عدم کنترل و نیز نبود شخصیت‌های واقعی می‌تواند زمینه بسیاری از مشکلات را فراهم کند.

,

متخصص روانپزشک بیمارستان شهدای آبیک با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان با ورود به شبکه‌های مجازی حصار تنهایی به دور خود می‌پیچند، اظهار داشت: این افراد با خودکشی درملأعام سعی دارند دیگران را در جریان مشکلات خود قرار دهند و می‌خواهند با انجام این‌کار توجه سایرین را به خود متمرکز کند.

,

وی با بیان اینکه درپی دسترسی سخت به امکانات مناسب زندگی، آسیب‌های اجتماعی تشدید شده است، گفت: تغییر ارزش‌های اخلاقی، با ارزش نبودن راستی و صداقت و نمایش رژه ثروت، جامعه را تهدید و خودکشی را افزایش داده است. خودروهای سه میلیاردی و خانه‌های ۵۰ میلیاردی حسادت و افسردگی را در جامعه گسترش می‌دهند و به همین علت ۷۰ تا ۸۰ درصد خودکشی‌ها در شهرها است.

,

علی‌آبادی با اشاره به اینکه آسیب‌های ماهیتی فضای مجازی به چهار دسته تقسیم می‌شود که اعتیاد اینترنتی از مهم‌ترین آن‌هاست، گفت: استفاده بی‌رویه و بدون کنترل از اینترنت، ایجاد تعارض در روال طبیعی زندگی از جمله مصادیق اعتیاد اینترنتی است. این موضوع در حال حاضر یک معضل جدی در دنیا محسوب می‌شود به طوری که از سال ۱۹۹۵، اعتیاد اینترنتی یک مسأله کاملاً رسمی در دنیا شناخته شده است.

,

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر متأسفانه اعتیاد اینترنتی جایگزین رویدادهای کم هیجان اما شیرین زندگی شده، مثل ارتباطات فامیلی و با مشغول کردن تمام واقعیت‌های زندگی به خود، جایگزین رویدادهای مهم زندگی نیز می‌شود، بیان داشت: عوارض اعتیاد به اینترنت را بخوبی می‌توان از مواردی همچون کاهش عملکرد تحصیلی، اضطراب، بی حوصلگی، کاهش کیفیت زندگی، کاهش عملکرد و بهره وری شغلی، احساس تنهایی، افسردگی و کاهش تمرکز و توجه دید.

,

علی‌آبادی در پایان گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک گفت: توجه به اینکه سلامت روانی کودکان و نوجوانان یکی از مقوله‌های مهم در مباحث روانشناسی و جامعه شناسی محسوب می‌شود همچنین با توجه به این مسأله که امروزه بسیاری از دانش‌آموزان در مقاطع پایین تحصیلی به تلفن همراه و اینترنت دسترسی دارند و از آن استفاده‌های مختلفی به عمل می‌آورند لذا از جمله مشکلاتی که ممکن است برای دانش‌آموزان که به عنوان آینده سازان جامعه در نتیجه اشتغال زیاد با تلفن همراه و اینترنت پیش بیاید، افت تحصیلی و کاهش عملکرد آموزشی آنان می‌باشد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه