اخبار داغ

شبکه های اجتماعی و معضل بحران هویت/ کمرنگ شدن پایبندی کاربران فضای مجازی به مسائل اعتقادی و فرهنگی

شبکه های اجتماعی و معضل بحران هویت/ کمرنگ شدن پایبندی کاربران فضای مجازی به مسائل اعتقادی و فرهنگی
یک پژوهشگر رسانه با بیان اینکه استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی معضل بحران هویت ایجاد می کند، اظهار کرد: یکی از آسیب های شبکه اجتماعی این است که پایبندی کاربران فضای مجازی به مسائل اعتقادی و فرهنگی کمرنگ می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گلنار حیدر پور در گفتگو با خبرنگار نیزوا، با اشاره به اینکه استفاده نادرست و نامتعارف از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آسیب هایی را به همراه دارد، گفت: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی پای بندی افراد به مسائل فرهنگی و فردی را در از بین می برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

وی با تاکید براینکه هدف شبکه های اجتماعی رشد علمی، تسهیل روابط و ... بوده است، تصریح کرد: نداشتن شناخت از علت شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی و کربردهای آن و نبودن فرهنگ سازی درست برای استفاده از این شبکه‌ها منجر به استفاده دلبخواهی کاربران از این فرصت فراهم شده در فضای مجازی شده است.

,

این جامعه شناس به آسیب های استفاده نادرست از این شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: یکی از آسیب های فردی این است که نوعی احساس تاثیر گذاری بالا و محبوبیت در کاربران به وجود می آید به نوعی که از دنیای واقعی خود دور می مانند و با هویت کاذبی که برایشان ایجاد می شود دچار بحران هویت می شوند.

,

حیدر پور، انزوا طلبی، افسردگی های اینترنتی و فرار از دنیای واقعی کاربران را ناشی از این بحران هویت دانست و بیان کرد: استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی در بروز افسردگی نقش به سزایی دارد.

,

وی این افسردگی را نتیجه مقایسه کردن فرد با دیگر کاربران فضای مجازی دانست و اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی به تنهایی منجر به بروز افسردگی نمی‌شوند، بلکه احساس افسردگی در اثر استفاده بیش از اندازه از این شبکه‌ها ایجاد می‌شود.

,

این پژوهشگر رسانه بحث و تبادل نظر کاربران در گروه ها را آسیب دیگر فضای مجازی عنوان کرد و ادامه داد: اغلب مواقع بحث و بررسی های صورت گرفته در فضاهای مجازی موجب درگیریهای لفظی و حرمت شکنی ها می شود و بنابراین همدلی ها رنگ باخته و تفرقه و درگیری پررنگ می شود.

,

حیدر پور با مذموم دانستن پیام هایی که به صورت عکس‌ها و مطالب آزار دهنده در قالب تحلیل‌های سطحی و عمدتاً خاکستری منتشر می شود، گفت: با گسترش این پیام ها و درخواست های اشتراک گذاری، عملا هیچ اتفاقی نمی افتد و ارزشی هم ایجاد نمی کند و فقط شرایط و فضایی ایجاد می شود که هم برای مخاطب آزاردهنده است و هم استحکام هویت فرد را مخدوش می کند.

,

وی خاطر نشان کرد: این شیوه ازاشتراک گذاری های آزاردهنده به مرور باعث سرخوردگی، ناامیدی در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و... ضعف در اعتقادات دینی و معنوی می شود، که خود به مرور زمان شخصیت اصلی فرد به طور کلی دستخوش سرکوب، پوچی و بی هدفی می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه