اخبار داغ

عزمی که برای «جاده مرگ» در نکا جزم می‌شود/ تلاش‌های ادامه‌دار برای به‌صفر رساندن مصرف مازوت در نیروگاه

عزمی که برای «جاده مرگ» در نکا جزم می‌شود/ تلاش‌های ادامه‌دار برای به‌صفر رساندن مصرف مازوت در نیروگاه
جلسه بررسی مشکلات ادامه روند تکمیل جاده نکا به نیروگاه برق شهید سلیمی شهرستان، درحالی برگزار شد که نشان از عزم شدن جزم مسئولان برای اتمام هرچه سریعتر آن داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پیک نکا، جاده نکا به نیروگاه تولید برق ازجمله مسیرهای ارتباطی ملی و یکی از خطوط  اتصال ترانزیتی به نیروگاه شهید سلیمی، بندامیرآباد و شهرستان‌های همجوار به شمار می‌رود، از این رو روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین برای تجارت، مسافرت، امرار معاش و کسب درآمد در آن تردد می‌کنند که همین امر سبب اهمیت هر چه بیشتر این جاده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیک نکا,

این جاده که یکی از مسیرهای ارتباطی روستاهای دهستان قره‌طغان بخش مرکزی به شهرستان و استان محسوب می‌شود روزانه مسیر تردد خیل عظیمی از روستاییان به شمار می‌آید اما با توجه به اهمیت این امر مهم، نبود استانداردهای تعیین شده دراین مسیر روستائیان و شهروندان شهرستان نکا را با مشکل روبرو ساخته است.

متأسفانه عدم رعایت استانداردهای تعیین شده در این جاده ترانزیتی، سالانه سبب به وقوع پیوستن تعداد زیادی از تصادفات جاده‌ای و جان باختن بیشماری از شهروندان شده که  این امر در سایه بی‌توجهی و بی‌مهری برخی از مسئولان ذی ربط حاصل شد و در سالیان گذشته تلفات آن به حدی جدی و زیاد بود که مردم نام "جاده مرگ" را برای آن برگزیدند.
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,

 لذا دراین راستا چهار بانده کردن جاده نکا به نیروگاه پس از گذشت 30 سال از احداث بزرگترین نیروگاه تولید برق در استان و حتی کشور چند سالی است که در دستور کار مسئولان قرار گرفته و خوشبختانه تاکنون نتیجه رضایت بخشی از این روند مشاهده شده است که البته استمرار و جدیت بیشتر مسئولان در راستای اتمام هرچه سریعتر آن را می‌طلبد.

جعفر احمدی فرماندار نکا در نشست بررسی موانع چهار بانده کردن جاده نکا_نیروگاه که عصر پنجشنبه گذشته با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات فرمانداری نکا برگزار شد با اشاره به  جمعیت 25 هزار نفری اهالی روستاهای دهستان قره‌طغان در مسیر ارتباطی جاده نکا_نیروگاه، اظهار کرد: همچنین از قدیم‌الایام این مسیر به عنوان مسیر اصلی تردد کشاورزان در روستاهای این منطقه به شمار می‌رفت که با مشکلات فنی مسیر همچنان حوادث جاده‌ای فراوانی را متحمل آن‌ها می‌کند.

وی رعایت اصول استانداردی و چهار بانده کردن این مسیر را راهکاری مطئمن برای برون رفت از خسارات ناشی از حوادث جاده‌ای آن برشمرد و افزود: خوشبختانه باتوجه به اینکه این پروژه در ردیف پروژه‌های ملی قرار گرفته بود با سفر رئیس جمهور به مازندران، اعتبار مناسبی به این بخش اختصاص داده شد لذا باید با تزریق به موقع اعتبار شاهد تسریع دراین پروژه بود.

,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
اختصاص 100 درصدی بودجه دولتی پروژه
, اختصاص 100 درصدی بودجه دولتی پروژه,

فرماندار نکا با بیان اینکه 11 دور برگردان در جاده نکا نیروگاه احداث می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع در تردد روستاییان، 11 دور برگردان در دستور کار عملیات اجرایی اداره راه‌وشهرسازی قرار می‌گیرد که دور برگردان سه راهی تازه آباد به لحاظ خطرات بسیار جاده‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته این مسئول جاده نکا–نیروگاه باید به مسافت 27 کیلومتر تعریض و آسفالت شود که تاکنون 15 کیلومتر این مسیر در فاز اول به پایان رسیده و در انتظار شروع مرحله بعدی انجام پروژه هستند.

نماینده دولت در شهرستان نکا تصریح کرد: مشکلات این مسیر تنها با هماهنگی، وحدت، همفکری و به دنبال آن مشارکت مردم از میان برداشته می‌شود چرا که در حال حاضر دولت با اختصاص 100 درصدی بودجه این پروژه پای کار آمده، لذا مسئولان هم باید کمر همت بسته و به میدان بیایند چراکه عمران، آبادی، توسعه و پیشرفت شهرستان در سایه وحدت و همدلی مسئولان و نگاه منطقی مردم ممکن می‌شود.

احمدی تسریع دراین پروژه را از مهمترین دغدغه‌های مسئولان سطح استان و شهری برشمرد که با رفع این موانع قطعاً بخش عمده‌ای از مشکلات تردد مردم مرتفع می‌شود.

,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
ایمن‌سازی اولویت اول مسیر
, ایمن‌سازی اولویت اول مسیر,

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه‌وشهرسازی مازندران نیز در ادامه با اشاره به ایمن‌سازی جاده نکا-نیروگاه، بیان کرد: عملیات تعریض و چهار بانده کردن 27 کیلومترازجاده نکا به نیروگاه  از جمله مصوبات هیأت دولت است که برای ایمن‌سازی این پروژه فعلاً در حد یک باند ایمن‌سازی می‌شود.

به گفته علی‌اکبر ییلاقی، 11 دور برگردان جهت ایمن‌سازی و اصول استانداردی در این مسیر احداث می‌شود که دو دور برگردان در سه راهی تازه‌آباد بالاجبار برای ایمن‌سازی این جاده ساخته می‌شود.

وی افزود: این جاده با عرض 35 متر در دست ایمن‌سازی و چهاربانده کردن است که با حریم راه، عرض این جاده تا 45 متر نیز می‌رسد و در نهایت با تعریض این مسیر، شاهد جاده‌ای ایمن برای تردد مسافران و روستائیان می‌توان بود.

این مسئول اضافه کرد: برای خاک‌برداری حریم این جاده مشکلی وجود ندارد چرا که جاده بلند‌تر از بستر طبیعیاست لذا اگر تمهیداتی در خصوص انتقال لوله‌های آب، گاز و سایر تأسیسات شود قطعاً می‌توان به زودی شاهد بهره‌برداری از این طرح بود.

,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
 دهه فجر امسال، موعد بهره برداری از جاده نکا-نیروگاه

همچنین در ادامه نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز تعریض جاده نیروگاه را ازجمله خواسته‌های مهم مردم منطقه برشمرد و بیان کرد: با وجود زیرساخت‌های آب، برق، گاز، مازوت و تأسیات مخابراتی باید هر چه سریعتر مسئولان ذیربط در زمان تعیین شده نسبت به جابه‌جایی این لوله‌ها اقدام کنند.

علی‌محمد شاعری، گفت: این پروژه با توجه به اهمیت موضوع و مشکلات پیش آمده باید هرچه سریع تر عملیاتی شود و به عنوان طرح‌های اولویت‌دار به زودی شاهد بهره‌برداری از این طرح قرار بگیریم.

وی مبحث اجرایی بین مردم را در جایگاه وسیع‌تری قلمداد کرد و گفت: چرا که دراین مقوله با هم‌راستا قرار گرفتن، هم‌جهتی، هم‌فکری و روحیه مشارکتی با مردم با کنار گذاشتن اختلافات قطعاً می‌توان شاهد شکوفایی پروژه‌های اجرایی سطح شهرستان بود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه، هماهنگی و همکاری را جزء جدانشدنی یک مدیریت مطلوب درسطح شهرستان دانست و همچنین اضافه کرد: اگر هماهنگی و همکاری در اجرای طرح‌ها نباشد قطعاً وحدت کلمه از بین رفته و طرح‌ها و پروژه‌های خدمات‌رسانی به مردم روی زمین می‌ماند لذا باید در جهت خدمات‌رسانی به مردم هماهنگی و وحدت کلمه بین مسئولان حفظ شود.
,  دهه فجر امسال، موعد بهره برداری از جاده نکا-نیروگاه,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,

شاعری با تأکید براینکه در دهه فجر شاهد بهره‌برداری از جاده نکا_نیروگاه خواهیم بود، متذکر شد: با عملیاتی‌شدن این پروژه و اقدامات انجام شده، قطعاً شاهد ثمره خوبی برای مردم علی‌الخصوص روستاییان این منطقه خواهیم بود.

این مسئول با اشاره به مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا، افزود: وقتی استفاده از سوخت مازوت همه چیز از قبیل خاک، آب، محصولات کشاورزی و از همه مهمتر سلامتی مردم را تهدید می‌کند ما نمی‌گذاریم سوخت مازوت در نیروگاه استفاده شود، لذا دراین راستا باید این سوخت حذف شود.

به  گفته شاعری براساس هماهنگی‌های انجام شده با وزارت نفت مقرر شد سوخت مازوت از نیروگاه شهید سلیمی نکا حذف شود و تنها 5 درصد به صورت پدافندی دراختیار این نیروگاه قرار گیرد.

,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
مصرف مازوت نیروگاه در سال 94، 55 درصد

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا نیز با بیان اینکه استفاده از سوخت مازوت دراین نیروگاه به حداقل رسیده است، اظهار کرد: جهت حفظ سلامتی مردم و کاهش خسارت‌های ناشی از مازوت، استفاده از این سوخت در سال 94 با روند نزولی نسبت به سال گذشته به 55 درصد رسید، همچنین با رایزنی‌های انجام شده به دنبال این هستیم که در سال‌های 95 و 96 استفاده از این سوخت را به حداقل و صفر برسانیم و تنها جهت تعمیرات و مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد.

محسن نعمتی با بیان اینکه بیشترین خسارت سوخت مازوت به خود نیروگاه باز می‌گردد، تصریح کرد: طی مدت اخیر تمام تلاش‌ها بکار گرفته شده تا استفاده از گاز در این نیروگاه به حداکثر رسانده شود چرا که در کنار مردم، نیروگاه نیز با سوخت مازوت بیشترین خسارت‌ها را متحمل می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به استانداردهای تعریف شده امیدواریم آلودگی شهرستان را به حداقل برسانیم چرا که امکان متوقف ساختن خط تولید وجود ندارد.

نعمتی متذکر شد: سه خط لوله گاز در مسیر نکا به نیروگاه از 38 سال پیش مدفون شده است که با توجه به فرسوده بودن فعلاً متوقف شده است، لذا با توجه به ابلاغات صورت گرفته درخصوص انتقال لوله‌های مازوت و گاز این شرکت، تسریع در انتقال خطوط لوله‌های گاز و مازوت در دستور کار قرار دارد.
, مصرف مازوت نیروگاه در سال 94، 55 درصد,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
لزوم برنامه‌ریزی استفاده برای 10 سال آینده

به گزارش خبرنگار پیک نکا حال باید دید وعده‌های مسئولان در خصوص  استاندارسازی،  چهار بانده کردن این مسیر پر تردد و خطرناک و همچنین کاهش آلودگی ناشی از مازوت سرانجام چه زمانی به سرانجام می‌رسد.

البته افزایش باندها و پهنای این مسیر و یا افزایش ایمنی آن بخشی از اقداماتی است که باید صورت بگیرد، اما جانمایی مناسب دوربرگردان‌ها، زیرگذرهای احتمالی، علامت‌های جاده ای و راهور و اطلاع‌رسانی به مردم درکنار فرهنگ‌سازی مناسب استفاده صحیح از شرایط آن اقدامات مهم بعدی به شمار می‌آیند که باید به آن‌ها توجه ویژه شود.

کلام آخر اینکه امید می‌رود که مسئولان با نگاهی بلندنظرانه برنامه‌ریزی استفاده بدون مشکل این جاده برای حداقل 10 الی 20 سال آینده توسط مردم منطقه را داشته و امکان انعطاف در تغییر و یا حتی تعریض بیشتر آن نیز با حداقل مشکلات و دردسر امکان‌پذیر تلقی شود.

هرچند تا به اینجای زمان، از لحظات ابتدایی شروع کار، این جاده کم و بیش قربانیان خود را می‌گیرد امام انتظار این می‌رود که با افزایش سرعت عمل اجرای روژه از تعداد تلاف کاسته و گام مهمی در حل بخش مهمی از مشکلات رفت و آمد مردم با موفقیت برداشته شود.
, لزوم برنامه‌ریزی استفاده برای 10 سال آینده ,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/رض
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه