اخبار داغ

یادداشت/حسین یزدانی؛

استحکام پایه های زندگی مستلزم هم کفو بودن زن و شوهر است

استحکام پایه های زندگی مستلزم هم کفو بودن زن و شوهر است
استحکام پایه های زندگی مستلزم هم کفو و همسان بودن زن و شوهر است؛ کفویت خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی؛ لذا بسیار حائز اهمیت است که قبل از اقدام به ازدواج، روی کفو بودن خود با همسر آینده تان بسیار تحقیق کنید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح بردسکن، زن و شوهر باید از هر لحاظ همانند، هم کفو و همسان باشند؛ هر چه شباهتهای رفتاری و فکری زن و شوهر شبیه باشد تفاهم بین آنها بیشتر است و زمینه اختلافات کمتر.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح بردسکن،,

مهمترین زمینه هایی که زن و مرد باید تشابه نسبی داشته باشند به این قرار است:

,
  1. 1. کفویت خانوادگی:
,
  • 1. کفویت خانوادگی:
  • ,

    بسیار لازم است که دوتا خانواده به لحاظ رفتارها و نشست و برخاست ها و آداب و رسوم همانند هم باشند، در غیر اینصورت بزودی اختلافات شدید بروز خواهد کرد؛ مثلا اگر یکی از خانواده ها سطح رفاه بالاتری دارد، آداب معاشرت متفاوتی دارد، آداب و رسوم  متفاوت دارد قطعا با خانواده دیگر تعارض ایجاد خواهد کرد.

    ,

    بنده مشاوره های متعدد داشته ام که اختلافشون فقط سر هدیه شب چله بوده است؛ یکی از خانواده ها به شدت اعتقاد به رعایت حرمت و هدیه دادن شب چله بوده است و دیگری هدیه شب چله را یک خرافات می دانسته، صرفنظر از اینکه حرف کدام خانواده به واقع نزدیک بوده است، خود این اختلاف نظر در مورد شب چله می تواند منجر به فروپاشی یک زندگی شود.

    ,
    1. 2. کفویت اجتماعی
    ,
  • 2. کفویت اجتماعی
  • ,

    که بسیار نزدیک است به کفویت خانوادگی. نحوه حضور دو خانواده در جامعه ای که متعلق به آن هستند، بسیار حایز اهمیت است که اگر تفاوتها بسیار زیاد باشد می تواند منجر به بروز تعارض و اختلاف بین زوجین و یا احیانا خانواده های آنها شود.

    ,

    یکی دوست دارد خیلی آزادانه در جامعه دست به هر کاری بزند، دیگری برخی مشاغل و برخی مکانها و برخی رفتارها در جامعه را به شدت نکوهش می کند و قبیح می پندارد؛ بگذریم که حق با کدام گروه است، اما صرف این اختلاف نظر می تواند منجر به بروز عدم تفاهم در زن و شوهر و در نتیجه رقم خوردن یک تنش شدید بین خانواده ها شود.

    ,

    مثلا یکی از خانواده ها وقتی خرید سر عقد می روند تمام فامیل را با خود می برند ولی خانواده دیگر فقط عروس و داماد و احیانا مادر آنها خرید می کنند. به وضوح مشخص است که اگر چینن آدابی برای یکی بسیار مهم باشد و برای دیگری غیرمهم خود زمینه بروز اختلافات خانوادگی شدیدتر است.

    ,
    1. 3. کفو اقتصادی
    ,
  • 3. کفو اقتصادی
  • ,

    زوجین باید به لحاظ اقتصاد چه میزان درآمد و توانایی مالی خودشان و چه خانواده شان تقریبا یکسان باشند؛ هر چند در این مورد استثنائا خانواده شوهر باید اندکی سطح بالاتری داشته باشند. در غیر اینصورت می تواند زمینه بروز اختلاف شود. چرا که مردان به لحاظ اقتدار و قدرتی که دارند دوست دارند مستقل باشند و از طرفی دوست دارند که همسرشان به آنها  تکیه داشته باشد و ادعای استقلال نکند.

    ,

    بدیهی است که درآمد مالی زن و مکنت مالی آنها و استقلال مالی خانواده آنها می تواند باعث بروز تعارض شود مگر اینکه با مشاوره قبل از ازدواج زوجین را این خطر بالقوه آگاه کنیم که مبادا زن توان مالی خود را به رخ شوهر بکشد.

    ,
    1. 4. کفو فرهنگی و اعتقادی
    ,
  • 4. کفو فرهنگی و اعتقادی
  • ,

    زن و شوهری که به لحاظ مسایل فرهنگی و درون خانواده و همچنین مسایل اعتقادی یکسان نیستند، دائما در حال کشمکش و تنش هستند. یکی نماز می خواند دیگری نمی خواند، یکی خدای نکرده مشروب سرو می کند دیگری نشستن بر سر سفره ای که شراب در آن است را حرام می داند و پای اعقتاد خود به شدت ایستاده است، یکی حد متوسطی از حجاب را  کافی میداند، دیگری فقط اجازه نمایش وجه و کفین را طبق فتوای مرجع تقلید خود جایز می داند.

    ,

    شکی نیست که این زندگی به سرانجام نمی رسد مگر اینکه یکی از زوجین اعتقاد خود را عوض کند و دست از اعتقاد خود بردارد، که تقریبا امری است محال.

    ,

    بنابراین به زوجین عزیز توصیه می کنم قبل از اقدام به ازدواج روی کفو بودن خود با همسر آینده شان بسیار تحقیق کنند؛ چند نمونه قابل تحقیق را عرض می کنم:

    ,

    الف: آیا آنها زن و مرد سر یک سفره غذا می خورند؟

    ,

    ب: آیا آنها با نامحرمهای فامیل راحت هستند و بعضا دست هم می دهند؟

    ,

    ج: آیا آنها هدیه شب عید، شب چله، پاگشا، پاتختی، شیربها، و سایر را  بسیار مهم تلقی می کنند یا حاضرند از این اعقتادات نه چندان صحیح دست بردارند؟

    ,

    د: آیا خوراک و پوشاک و لباس مجلس هر دو خانواده در یک سطح و یک کیفیت است یا بسیار با هم متفاوت است؟

    ,

    ه: آیا ایام تعطیل و عید و دید و بازدید، رسوم پدرسالاری و ریش سفیدی در هر دو خانواده حاکم است یا یکی سنتی است و دیگری مدرن؟

    ,

    و: آیا میزان و وابستگی هر یک از زن مرد به خانواده خودش همانند هم است؟ یا یکی از آنها به شدت وابسته به خانواده و دیگری کاملا مستقل و گریزان از خانواده؟

    ,

    تمام این موارد می تواند به اختلافات شدید منجر شود؛ لذا کفو بودن سومین و آخرین شرط اساسی از شروط اصلی ازدواج است.

    ,

    در قسمت بعدی به شروط فرعی و غیر اصلی خواهیم پرداخت.

    ,

     

    ,

    انتهای پیام/رض

    ,
     
    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه