اخبار داغ

بازخوانی انحراف فکری "زهره کاظمی" از زبان شهید دیالمه؛

زهرا رهنورد را دگرگونه بشناسیم

زهرا رهنورد را دگرگونه بشناسیم
«زهره کاظمی» که پس از انقلاب عنوان «زهرا رهنورد» را برای خود بر می‏گزیند، در مصاحبه‏ با یک نشریه‏ی خارجی، اشاره می‏کند که خانواده‏ای آزاد و روشن فکر داشته است، به گونه‏ای که از بی‏حجابی به حجاب رسیده است! دیدگاه‏های رهنورد در حوزه‏های گوناگون از جمله در حوزه‏ی مربوط به زنان، قابل توجه است...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای ارومیه، با توجه به نقش دیدگاه‌ها و عملکرد سیاسی رهنورد در بروز و ظهور رفتارهای سیاسی و اجتماعی موسوی، در ادامه‌ی این بررسی، گذری کوتاه بر مواضع وی ضروری به نظر می‌رسد. زهرا رهنورد (زهره کاظمی) فرزند یک نظامی زمان شاه است. وی خودش در مصاحبه‌ای که با یک نشریه‌ی خارجی انجام داده، اشاره می‌کند که خانواده‌ی آزاد و روشن فکری داشته است به گونه‌ای که از بی‌حجابی به حجاب رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای ارومیه، ,

دکتر آیت وی را نیز از جمله کسانی می‌داند که گرایش‌هایی به جنبش مسلمانان مبارز به رهبری پیمان داشته است. دیدگاه‌های مبهم و مشکوک رهنورد از همان زمان، نظرها را به خود جلب می‌کرده است. شهید دیالمه هم معرفی جامعی از اندیشه‌ها و دیدگاه‌های رهنورد به خصوص در حوزه‌ی مسایل زنان و تفسیر قرآن و احادیث دارد. وی می‌گوید: «و از آن جا که همسر آقای موسوی، خانم زهرا رهنورد که یک مشت مزخرف‌هایی در مورد اسلام را در کتاب‌هایی مانند: «طلوع زن مسلمان، همگام با یوسف، قیام موسی» و هرچه از این مسایل توانسته به هم بافته و از آن جایی که او زیاد سابقه‌ی مسلمانی ندارد، به چه روشی حالا به عنوان مفسر قرآن شده معلوم نیست و هر کس می‌خواهد یک ساله مفسر قرآن می‌شود. 

,

در همین کتاب طلوع زن مسلمان، این خانم تمام جملاتی که مربوط به نهج‌البلاغه‌ی امام علی(علیه‌السلام) بوده را به فارسی در این کتاب نوشته و بعد به عنوان تبلیغات ارتجاعیون علیه زن، آن‌ها را به شدت کوبیده است و هر کس که این‌ها را می‌خواند اصلاً متوجه نمی‌شود که تمامی مباحث از عین متن نهج‌البلاغه می‌باشد. برای مثال یکی از آن جمله‌ها این است که: (غیرت برای مرد از ایمانش است و برای زن کفر) در صورتی که این جمله عین متن نهج‌البلاغه بوده و ایشان با نوشتن این متن به شدت این موضوع را کوبیده است در حالی که در نهج‌البلاغه آمده است: (غیره الرجال من الایمان و غیرالمراه کفر) غیرت برای مرد از ایمانش است و برای زن کفر که این جمله را به فارسی نوشته و هر کس که این متن را می‌خواند با خود بگوید که متحجرین، عجب چیزهای مزخرفی گفته‌اند و یا یک شیوه‌ای را به کار برده که از نظر من شیوه‌ی خوبی است.

,

برای این‌که اگر انسان بخواهد خوب جا بیفتد موضوعی که در اسلام مطرح نیست را مطرح کند و بعد بکوبد […] برای مثال در همین کتاب طلوع زن مسلمان یک متن دیگر است که به این صورت نوشته شده است که «زن از دنده‌ی چپ مردِ» اول این موضوع را در 20 یا 30 صفحه شرح داده و همه هم می‌گویند چه زن خوبی، چه‌قدر از زن‌ها دفاع می‌کند، همه‌ی آن‌ها هم با استدلال قرآنی، حدیث، روایت و ... هیچ کس هم نمی‌پرسد که اصلاً چه کسی گفته که زن از دنده‌ی چپ مرد می‌باشد و اصلاً هم‌چنین مسأله‌ای از کجا آمده که در 20 تا 30 صفحه به رد کردن و کوبیدنش می‌پردازی و ...» 

,

شهید دیالمه هم‌چنین می‌گوید: «... با ایشان به عنوان زن متفکر اسلامی مصاحبه می‌کردند و در تلویزیون در مباحث زنان به صحبت می‌پرداختند و در دانشگاه‌ها به سخنرانی می‌پرداخت و در یکی از دانشگاه‌های ادبیات مشهد به سخنرانی پرداخت که در این بیان سؤالی راجع به یکی از خطبه‌های معروف نهج‌البلاغه مطرح شد که زن‌ها نقص دارند، این سؤال پرسیده شد که ایشان این گونه پاسخ دادند، اصلاً این حرف به درد نمی‌خورد و هم‌چنین چیزی در نهج‌البلاغه نداریم که بعضی‌ها به صحبت‌های او اعتراض کردند ولی خانم زهرا رهنورد گفت که شما به این خاطر به این مسأله اعتراض دارید؛ که مردان شما بر شما تسلط دارند.» 

,

زهره کاظمی پس از انقلاب عنوان زهرا رهنورد را برای خود بر می‌گزیند. وی در دوران سکوت 20 ساله‌ی موسوی به شدت فعال بوده و به مشاورت رییس دولت اصلاحات و ریاست دانشگاه الزهرا دست می‌یابد. وی دیدگاه‌های ساختارشکنانه‌ای در حوزه‌های گوناگون دارد.

,

از جمله در حوزه‌ی مربوط به زنان، نظرات فمینیستی خود را در قالب اسلام بیان می‌کند. نگاه فمینیستی و لیبرالی به زن مسلمان وی جایی در آیتم تبلیغات انتخاباتی موسوی با اشاره به جایگاه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیه)، دیدگاه‌های فمینیستی خود را این چنین تبیین می‌کند: «مقام حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیه) خیلی بالا است و هرگوشه از زندگی‌شان یک مانیفست برای ما بانوان است و ایشان پیشوای آزادی‌خواهی هستند. با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند و حضور حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیه) در تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه می‌توان گفت که خداوند به نقش زن فارغ از جنسیت نگاه می‌کند برعکس ما که در جمهوری اسلامی با دید جنسیتی به مسایل زنان می‌نگریم.

,

ما از رییس جمهور آینده هرکسی که می‌خواهد باشد انتظار داریم تا در جهت برداشته شدن نگاه جنسیتی در هستی‌شناسی زن تلاش کند و به عنوان کسی که متولی اجراییات است تمام ابعاد زندگی زن را مورد بررسی قرار دهد و مشکلات زنان را مدنظر داشته باشد و برای رفع تبعیض تلاش کند.» 

,

وی که در تفسیر فمینیستی قرآن سر آمد است، به صراحت احکام حقوقی اسلام در خصوص زنان را مورد نقد قرار می‌دهد و می‌گوید: «یکی از مسایل اصلی کشور ما تبعیض جنسیت نسبت به جوانان بوده است که بنده همواره به این مسأله‌ی مهم معترض بودم. زنان ایرانی دارای یک خردورزی بسیار بالا هستند و بر اساس همین اصل می‌توانند سرنوشت خود را رقم زده و نیازی به قیم نداشته باشند. اظهار نظر و آزادی در اندیشه حق مسلم زنان و دختران ایرانی است. حقوقی که مرد را قیم زن می‌داند قابل قبول نیست و به نظر می‌رسد قیم شدن مردان بر زنان ایرانی اهانتی بزرگ به زن ایرانی می‌باشد.» 

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه