اخبار داغ

گزارش؛

افول معماری ایرانی و اسلامی در ساختمان‌های شهری زنجان

افول معماری ایرانی و اسلامی در ساختمان‌های شهری زنجان
امروزه در ساخت بناها ما با افول معماری ایرانی و اسلامی در ساختمان‎های شهری مواجه هستیم و مفاهیم و ارزش‎های دینی کمتر در ساخت و سازهای شهری به کار برده دیده می‎شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا، معماری و آثار به جا مانده از این هنر نمایی یکی از میراث‌های ماندگار درطول تاریخ قلمداد می‌شود و هنرمندان در طول تاریخ آثار بی نظیری را از خود به یادگار گذاشته اند که امروزه هریک از این آثار جلوه ای از تجلی روح دین و هویت‎های مردمان آن روزگار در آثار هنری قلمداد می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

سابقه معماری درکشور ایران فراتر از تاریخ معماری در جهان اسلام بوده و معماران ایرانی حتی قبل از ظهور اسلام نیز آثار درخشانی را در هر گوشه ایران خلق کرده اند که از جمله این آثار می توان به تخت جمشید اشاره کرد که هم اکنون نیز اصول معماری بکار رفته در این بنای عظیم برای بسیاری از افراد دارای جاذبه است.
اما با ظهور اسلام این هنر عمق بیشتری پیدا کرد و توجه به ارزش‌های اسلامی در تار و پود آثار معماران خود نمایی کرد.و می توان گفت زیباترین آثار هنری بعد از ظهور اسلام در کشور در معماری مساجد جلوه گری کرده است که در ساخت مساجد علاوه بر حفظ زیبایی و آسایش مسلمانان سعی شده است تا جلوه از بهشت را برای نماز گذاران تداعی کند.
گنبد، کاشی کاری و ساخت حوض و محراب جلوه‎های از این توجه در آثار معماری است که فرد با حضور در مساجد در فضایی آرام و توام با زیبایی می تواند به سشتشو و تطهیر وجود خود بپردازد و در مکانی خنک و آرام به راز و نیاز با پرودگار خود مشغول می‎شود.
معماری اسلامی، شیوه‌ای ازمعماری است که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی بوجود آمده و دارای چند ویژگی است و در گستره مکانی جهان اسلام شامل ایران، عراق، ترکیه، سوریه، فلسطین، مصر، تونس، الجزایر، مراکش،هند، افغانستان رواج داشته‌است.
در واقع می توان گفت هنر اسلامی برگرفته و وام دار هنرایرانی است و بسیاری از سنت‌ها وشیوه های معماری ایرانی در هنر اسلامی به حد اعلای خود رسیده و گسترش پیدا کرده است و معماران با تغییر در رویه‎ها و تغییر در برخی از اساس‎ها سعی کرده اند تا هنر خود را برای اعتلای دین اسلام بکار برند که نمونه بی بدیل این هنر نمایی در گنبد سلطانیه در زنجان جلوه نمایی می کند
این بنای عظیم آجری جهان هم اکنون نیز یکی از آثار برجسته معماری اسلامی تلقی می‎شود که با حضور در فضای این بنا، می توان به شکوه و عظمت معماران ایرانی پی برد و از جمله ویژگی های اسلامی وهویت بخش های ارزشی لحاظ شده در ساخت این بنا می‎توان به داشتن 8 ایوان و 8 مناره اشاره کرد که برگرفته از 8 در بهشت است و حک نام مقدس امام علی(ع) در هریک از کاشی کاری های این بنای ارزشمند است که علاوه بر نام مقدس امام علی (ع) در تزئینات آجر کاری و کاشی آن آیاتی از قرآن کریم،ذکر نام خداوند و اسامی پیامبر اسلام نوشته شده است
گنبد دارای ارتفاع ۴۸٫۵ متر است که در سال ۷۰۳ (ه. ق (برای انتقال جسد حضرت علی ابن ابیطالب (ع) از نجف به سلطانیه در مدت 10 سال ساخته شده است اما این امر هیچگاه اتفاق نیفتاد در واقع می توان گفت که این معماران تازه مسلمان شده بودند که اولین بذر معماری اسلامی را در سرزمین‎های خود افشانده‎اند که این مسیر ادامه داشته ودر طول قرن‌ها حفظ شده است
علاوه بر ساخت مسجد در سایر بناها و حتی درمعماری منازل نیز نقش آموزه های دنیی در طراحی این فضاها به وضوح قابل دیدن است به عنوان نمونه در ساخت در خانه‎ها دیده می‎شود که درهای چوبی دارای کلون و کوبه بوده‎اند که هریک از این اشیای فلزی کوچک با شکل خاص خود حکم زنگ در را داشتند اما مردان و زنان هر کدام باید از کلید مخصوص خود استفاده می کردند تا صاحب خانه متوجه شود که کسی که پشت در ایستاده خانم و یا آقا است در واقع برای زنان و مردان زنگ مخصوص به خود در منازل تعبیه شده بود.

یکی دیگر از جلوه های رعایت مفاهیم اسلامی در معماری خانه ها ایجاد دالان و راهرو برای ورود به فضای داخل ساختمان است که فرد در ابتدای ورود وارد این فضا شده و با اذن صاحب خانه وارد حیاط و اتاق های خانه می شود که حجاب اهل خانه حفظ می‎شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

آوردن نمونه‎ها در این باره بسیار زیاد است اما نکته‎ای که حایز اهمیت است این است که دیگر این سنت‎ها و روش‎های معماری را در فضاهای شهری و خانه‎ها و ابنیه‎ها نمی بینیم و معماری اصیل ایرانی و اسلامی در گوشه و کنار شهرها به عنوان آثار تاریخی به فراموشی سپرده شده‎اند.

اگر کمی به فضاهای شهری خود نگاه کنیم دیگر خانه هایی را نمی بینیم که دارای پنجره‌هایی با شیشه ها رنگی زیبا باشد و دیوارهای شیشه ای جای این پنجره های زیبا و رنگی را گرفته است.
معماری فضاهای شهری و خانه‎ها و ابنیه‎ها بیان کننده هویت وجودی مردمان یک سرزمین است اما امروزه ساختمان‎های شهر دیگر هویت و روح ارزشی ندارند و ساختمان‎ها همگی در قالب یک شکل و بدون هیچ زیبایی قد برافراشته اند و معضل موجود علاوه بر تهدید فراموشی معماری ایرانی و اسلامی سبب شده است تا شهر تابلویی خسته کننده از ساختمان‎های مکعبی شکل باشد که گاهی دیوارها نیز با پوششی از شیشه جلوه داده شده اند که حتی این شیشه ها نیز خود فرمی نا زیبا و بدون داشتن هیچگونه تنوع و بکارگیری هنری هستند.

,
,
,
,

معماری کنونی بکار رفته در ساختمان ها تقلیدی کورکورانه و بدون هیچ نوآوری و بومی سازی از معماری غربی است درحالی که هم اکنون در کشورهای غربی شاهد تغییر سبک معماری فعلی هستیم و در ساخت بناها بیشتر از هر چیزی به آرامش و آسایش و استفاده افراد از بناها توجه شده است چیزی که در بناهای قدیمی و معماری ایرانی –اسلامی حرف اول را می زند.

,


انتهای پیام/گ

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه