اخبار داغ

پس از گذشت چندین سال؛

بازی با مونوریل همچنان ادامه دارد!

بازی با مونوریل همچنان ادامه دارد!
پس از گذشت چندین ساله از آغاز پروژه‌ی مونوریل قم، معاون شهردار قم از نیاز 150 میلیارد تومانی این پروژه و عدم وجود مسافر برای فاز نخست آن خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایران روشن؛ کلاف درهم‌تنیده‌ی پروژه‌های شهری در قم، هرروز پیچیده‌تر می‌شود. پروژه‌هایی که یک‌به‌یک آغاز می‌شود ولی پایانی برای آن نمی‌توان متصور بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از ایران روشن؛, ایران روشن, ایران روشن, ایران روشن,

پروژه‌هایی مانند مترو، منوریل، تقاطع سه سطحه 15 خرداد، پل میثم، تونل غدیر، مجموعه پل‌های 9 دی، پروژه شهید کاظمی، بلوار مرجعیت و چندین پروژه کوچک و بزرگ دیگر که عملیات احداث آن‌ها از سال‌ها و ماه‌ها پیش آغازشده اما تاکنون یا نیمه‌کاره مانده‌اند و یا برخی از آن‌ها به‌صورت ناقص افتتاح‌شده‌اند.

,

این هم‌زمانی پروژه‌ها در قم نه‌تنها باعث به اتمام نرسیدن هر چه سریع‌تر پروژه‌ها شده، بلکه در برخی از موارد باعث از بین رفتن نمای عمومی شهر و کندی عبور و مرور شده است.

,

یکی از مواردی که باید پیش‌تر و بااهمیت بیشتر به آن نگریسته می‌شد، هم‌زمانی ساخت مترو و مونوریل قم بود. به نظر می‌رسد حتی کشورهای توسعه‌یافته دنیا هم اصراری به هم‌زمانی چنین پروژه‌های بزرگی برای آزمودن قدرت عمرانی خود ندارند. این در حالی است که در پروژه‌ی عظیم مونوریل قم، شاهد فرآیند فرسایشی ساخت‌وساز 5 ساله هستیم، فرآیندی که گویا روی پایان ندارد و پس از گذشت سال‌ها از آغاز این پروژه، هنوز شاهد افتتاح فاز نخست آن‌هم نیستیم.

,

این در حالی است که شهردار قم چند روز پیش نگاه‌ها را برای بهره‌برداری از این پروژه، به انتهای سال جاری گره زد.

,

شهردار قم گفت: تلاش می‌کنیم تا انتهای سال 95 پروژه منوریل به بهره‌برداری برسد و در این خصوص هفته آینده جلسه‌ای با مپنا خواهیم داشت که اگر 10 واگن به منوریل قم اختصاص یابد، این پروژه می‌تواند با تمام ظرفیت خود آغاز به کار کند؛ در غیر این صورت در پایان سال این پروژه را با دو واگن به بهره‌برداری خواهیم رساند.

, گفت,

از طرفی درحالی‌که تنها چند روز از سخنان شهردار قم گذشته است، معاون وی از نیاز 150 میلیارد تومانی این پروژه برای تکمیل و همچنین نیاز به مسافر خبر داد.

, خبر,

علیرضا قاری قرآن با تأکید بر اینکه تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان در پروژه منوریل هزینه شده که عمدتاً به پیمانکار پرداخت‌شده است، افزود: در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز نخست نیاز می‌باشد که این هزینه شامل تأمین تجهیزات و... است.

,

قاری قرآن بابیان اینکه مجموعاً بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه فاز نخست پروژه منوریل است، گفت: موقعیت این پروژه در فاز نخست چالش اصلی مدیریت شهری است.

,

علیرضا قاری قرآن بابیان اینکه پروژه منوریل یکی از پروژه‌هایی است که در سال‌های اخیر دچار حاشیه شده است، اظهار کرد: یکی از اشکالات این پروژه عدم وجود مطالعات اولیه برای آن بوده که پروژه را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.

,

حال به نظر می‌رسد مشکلات مدیریتی پروژه‌های شهری قم به اینجا ختم نمی‌شود و معاون شهردار زاویه‌ی جدیدی از مشکلات این پروژه را به ما نشان می‌دهد که همان عدم وجود مسافر در فاز نخست این پروژه می‌باشد.

,

وی بابیان اینکه در حال حاضر دو واگن بارگذاری شده و مسیر نیز بالغ‌بر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: دو ایستگاه در فاز نخست آماده هستند و بقیه در مرحله تکمیل است، درهرحال شهرداری آماده افتتاح پروژه در پایان سال است اما مشکل اصلی نیاز به مسافر برای این قسمت است.

,

به نظر می‌رسد پروژه‌ی مونوریل قم به یک تجربه‌ی تاریخی در پروژه‌های شهری قم تبدیل خواهد شد. پروژه‌ای که هرروز مشکلات جدیدی از سوء مدیریت و نبود تحقیقات اولیه در آن به چشم می‌خورد.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه