اخبار داغ

یادداشت/حسین عبدالعزیزی

ضرورت فرهنگ سازی تغذیه سالم همزمان با ارتقای سطح سواد تغذیه ای

ضرورت فرهنگ سازی تغذیه سالم همزمان با ارتقای سطح سواد تغذیه ای
عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی خوزستان در یادداشت خود عنوان کرد: بهبود ساختار زیربنایی و قوانین موجود برای داشتن یک سیستم کنترل مواد غذایی کارآ در سطح ملی بسیار حائز اهمیت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از "موج چهارم":غذا یکی از نیازهای طبیعی و ضروری است، غذای سالم علاوه بر رفع گرسنگی باعث رشد و سلامت بدن نیز می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "موج چهارم",

رژیم غذایی به تصور بسیاری از ما برنامه ی غذایی خاص افراد چاق برای کاهش وزن است و حال آنکه هر کس در هر وضع و شرایط جسمی به نوعی رژیم غذایی احتیاج دارد که نیازهای بدنش را تامین کند.

,

هر فردی در روز لازم است از گروه های غذایی به میزان متعادل و مناسب استفاده کند، همچنین باید تاکید شود که بیشتر مردم مواد غذایی مورد نیازشان را دریافت نمی کنند، شاید به این دلیل باشد که آنها نمی دانند دقیقاً چه چیزی باید مصرف کنند.

,

البته باید اذعان کرد که کاهش فیبرهای گیاهی در غذای روزانه، افزایش بی ‏رویه ی مصرف شکر و مصرف زیاد غذاهای آماده و باعث ایجاد بیماری ‏هایی همچون سکته ی قلبی، سرطان روده، فشار خون، نقرس و یبوست مزمن می ‏شود و بر این اساس باید تصریح کرد که بهداشت مواد غذایی از یک فرآیند منسجم و چند وجهی تشکیل شده است که مواد اولیه ی مورد استفاده، شرایط نگهداری آن، محل تهیه یا فرآوری مواد غذایی و افراد، وسایل و ابزاری که در فرآوری و توزیع مواد غذایی دخالت دارند، همه از نقاط حساس این فرآیند هستند که از عوامل مؤثر در چرخه ی مواد غذایی می‌ توان دما، رطوبت و PH را نام برد که در صورت غیر استاندارد بودن شرایط، انتظار فساد مواد غذایی فساد پذیر را باید انتظار داشت.

,

ناگفته نماند که بسیاری از مواد اولیه و افزودنی همچون رنگ کارامل، شیرین کننده های مصنوعی، چربی ترانس، مونو سدیم گلوتامات و غیره وجود دارند که مصرف آنها برای بدن خالی از ضرر نیست و بسیاری از متخصصان تغذیه تاکید دارند که افراد می بایست از مصرف آنها پرهیز کنند، برای نمونه ؛ شیرین کنند های مصنوعی کالری ندارند، اما مضرات آنها مطمئناً خاصیت بدون کالری بودن آنها را خنثی می کند لذا، این شیرین کننده ها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش داده و مصرف مواد کالری دار را در طول روز افزایش می دهند.

,

اینگونه شیرین کننده ها 700 بار از شکر طبیعی شیرین تر هستند و اشتهای شما را زیاد می کنند البته،  باید تاکید شود که تفکرهای ناصحیح تغذیه در بین مردم که عامل اصلی بروز بیماری های غیر واگیر در سنین میانسالی و کهولت است، نیازمند نهضت فرهنگ سازی تغذیه سالم می باشد.

,

همچنین می بایست سطح سواد تغذیه ای مردم را ارتقا داد، ضمناً ؛ کم تحرکی و زندگی ماشینی در کنار عادات بد تغذیه ای نیز یکی از معضلات جدی امروز کشور است که به فرآیند اضافه وزن و چاقی دامن زده و بستر ساز انواع بیماری های غیر واگیر شده است و نباید از این نکته غافل ماند که خود مراقبتی باعث ارتقای سلامت و کیفیت زندگی می شود.

,

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که با وجود ارتقای سطح بهداشت عمومی، کاهش میزان مرگ و میر و ابتلا به بیماری در دهه ی اخیر، بیماری های ناشی از غذا در کشور، به دلیل عدم وجود یک سیستم کارآ و جامع کنترل مواد غذایی، هنوز یکی از مشکلات عمده است، چرا که یک سیستم ملی کارآ برای کنترل ایمنی مواد غذایی علاوه بر کمک به ارتقای وضع تغذیه و سلامت جامعه به بهبود صنایع غذایی، به افزایش تولید و افزایش سطح درآمدها می انجامد، بنابراین ؛ بهبود ساختار زیربنایی و قوانین موجود برای داشتن یک سیستم کنترل مواد غذایی کارآ در سطح ملی بسیار حائز اهمیت است.

,

حسین عبدالعزیزی / کارشناس بهداشت مواد غذایی خوزستان

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه