اخبار داغ

نابودی محیط زیست رودخانه قره‌چای با مجوز مسئولین

خشکیدن رگهای حیات در اطراف تنها رود دائمی استان مرکزی+تصاویر

خشکیدن رگهای حیات در اطراف تنها رود دائمی استان مرکزی+تصاویر
چندین سال است که کارخانه شن و ماسه‌ای در خنداب به برداشت غیر اصولی شن از کف رودخانه قره‌چای ادامه می دهد و در این چند سال به شگرد‌های مختلفی توانسته مجوزهای مربوطه را از ادارت دولتی دریافت کند و جالب‌تر اینجاست که براساس مجوز هم برداشت انجام نمی دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از پایگاه خبری نسیم خنداب، رودخانه قره‌چای تنها رودخانه حفاظت شده استان مرکزی است که در مسیر از شهرستان خنداب عبور می کند، از گذشته‌های دور تا به امروز حیات وحش بسیار متنوعی در حاشیه این رودخانه وجود داشته که نشان‌دهنده اهمیت رودخانه قره‌چای در حفظ محیط زیست بوده است که بر اثر بی‌توجهی بسیار از سوی مردم، مسئولان و بهره‌برداران از طبیعت، متأسفانه شاهد کاهش قابل توجه آب این رودخانه خروشان در گذشته‌های نه چندان دور و یا خشک شدن آن در برخی مناطق هستیم که در صورت ادامه این روند باید منتظر خشکیدن رگ‌های زندگی در اطراف تنها رود دائمی استان باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری نسیم خنداب, پایگاه خبری نسیم خنداب,

 چندین سال است که یک کارخانه شن و ماسه در غفلت مسئولین، برداشت غیر اصولی از کف تنها رودخانه حفاظت شده استان مرکزی را انجام می دهد، این در حالی است که این کارخانه در برهه‌های مختلف مجوز برداشت را از ادارات مربوطه داشته است.

این کارخانه مدتی با پیگیری اداره محیط زیست شهرستان تعطیل شده بود و دوباره توانسته مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه را از اداره صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بگیرد.
 

محمود رضا فراهانی مسئول نمایندگی محیط زیست شهرستان خنداب در این خصوص گفت: اداره صنعت، معدن و تجارت استان بدون استعلام از اداره محیط زیست برای این کارخانه مجوز ۲۰ روزه صادر کرده است.

فراهانی اظهار کرد: این کارخانه قبلا مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه را داشت که در سال ۹۴ متعهد شد تا بعد از ۶ ماه برداشت از رودخانه به سمت برداشت شن و ماسه کوهی برود، اما دوباره به این کارخانه مجوز برداشت از رودخانه داده شده است.
 

محمد جعفر اسدی عضو شورای اسلامی روستای چزان در این باره گفت: این کارخانه تقریبا ۶ الی ۷ سال است که از داخل رودخانه شن و ماسه برداشت می کند و نزدیک ۴کیلومتر پیشروی داشته و در برخی نقاط برداشت تا ۵ متر انجام شده است.

اسدی اظهار کرد: براساس مجوزی که اداره صنعت استان به آنها داده است، می توانند تا ۱.۵ متر عمق ایجاد کنند که طبق اندازه گیری که انجام شده تا عمق ۵ متری فرورفتگی در کف رودخانه ایجاد شده است.

وی افزود: ۱۵ روز قبل از سوی دفتر مقام معظم رهبری توانستیم نامه‌ای در این خصوص تهیه کنیم و برداشت این کارخانه از رودخانه را متوقف کنیم.

عضو شورای اسلامی روستای چزان با اشاره به این که این کارخانه توانست دوباره مجوز بگیرد گفت: ۳۱ تیر ماه ۹۵ با شکایتی که شورای روستای چزان از این کارخانه داشت با حضور ماموران انتظامی و عدم مغایرت مجوز صادر شده و برداشت غیراصولی، این کارخانه از آن روز تاکنون تعطیل شده است تا مجوز قضایی ارائه دهد.

اسدی خاطرنشان کرد: این کارخانه طبق مجوز صادر شده نمی تواند پوشش گیاهی رودخانه و بستر آن را تخریب و در مسیر اصلی رودخانه شن و ماسه برداشت کند، اما متاسفانه چندین سال است که این کارخانه به کار غیر اصولی خود ادامه داده است.
 


انتهای پیام/
,
,
,
,
,

, ,
,
,
,

, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه