اخبار داغ

سایه سنگین فضای مجازی بر روابط دنیای واقعی/ افزایش سواد مجازی تنها راه مقابله با تهدیدات فضای مجازی

سایه سنگین فضای مجازی بر روابط دنیای واقعی/ افزایش سواد مجازی تنها راه مقابله با تهدیدات فضای مجازی
فضای مجازی واقعیتی منحصربفرد و غیرقابل انکار است که بدون اجازه وارد منزل ما شده است و بخش عظیمی از فراغت جوانان را به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از لادیز؛ استفاده از اینترنت یکی از جلوه های آشکار دنیای مدرن و ابزاری مهم برای آموزش نسل نو به شمار می آید، اینترنت در همه جا حضور دارد در خانه، مدرسه و حتی در مراکز خرید و کاربران زیادی بی هدف و از این صفحه  پر رمز و راز دوخته و روی عادت و پر کردن وقت خود، زمان طولانی را پشت کامپیوتر نشسته و در دنیای بی انتهای اینترنت وبگردی می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لادیز,

به هرحال پدیده اعتیاد اینترنتی همزمان با افزایش دسترسی روزانه مردم به منابع آن لاین، شایع تر می شود، وب اطلاع دهنده مفید و دارای منابع غنی و سرگرم کننده است اما بسیاری از افراد و مردمی به آن معتادند و این منافع در حال تبدیل شدن به آسیب ها و ناهنجاری های روانی و رفتاری است.

,

بنا به اعتقاد روانشناسان، اعتیاد اینترنتی افراد را به انسان هایی رها شده تبدیل کرده و بر روابط اجتماعی آنها تاثیر می گذارد، بهره وری و بازده کاری کاربران اینترنت در نتیجه استفاده بیش از حد از اینترنت پایین می آید، اعتیاد به هر چیزی مضر است چه اعتیاد به اینترنت یا شبکه های اجتماعی باشد یا حتی تلوزیون و کامپیوتر و ...

,

شبکه های اجتماعی با وجود گوشی های اندروید فرصتی منحصربفرد برای تفریح و سرگرمی ایجاد کرده است و این فرصت دامنه وسیع تری در اختیار جوانان و کاربران داده که با توجه به کاستی هایی که در زمینه پر کردن اوقات فراغت و تفریحات سالم داریم کاربران به این سمت و سو جذب می شوند در واقع فضای مجازی یک واقعیت غیرقابل انکار است که بدون اجازه وارد منزل ما شده است و بخش عظیمی از فراغت جوانان را به خود اختصاص داده است.

,

شبکه های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک  در بسیاری از کشورهای جهان همچون ایران کاربران زیادی را به سوی خود جذب کرده اند و  در کنار تبادل اطلاعات ، چت و سرگرمی، این شبکه ها گاهی افراد به چالش کشیده و آثاری منفی بر روابط اجتماعی و خانوادگی افراد دارند.

,

هر روز هزاران پیام با محتواهای گوناگون در این شبکه ها جا به جا می شوند که در میان آنها اطلاعات نادرست یا گمراه کننده فراوان به چشم می خورد، بنابراین مخاطب باید به صورت هوشیارانه عمل کند و علاوه بر نپذیرفتن هر خبر و مطلبی به توزیع آن در میان دیگر کاربران اقدام نکند.

,

دانشگاه ها می توانند نقش بسیار موثری در ایجاد زیرساخت های فنی، محتوایی  و فرهنگی ایفا کنند

,

کارشناس فضای مجازی و بازی های رایانه ای با اشاره به نقش دانشگاه در ایجاد فرهنگ فضای مجازی ، اظهار کرد: دانشگاه ها درایجاد زیرساخت های فنی، محتوایی  و فرهنگی می توانند نقش بسیار موثری ایفا کنند، در واقع تولید محصولات و رسانه های بومی مبتنی برشبکه ملی اطلاعات برای  تامین زیرساخت فنی  و با استفاده از دانشجویان تحصیلات تکمیلی می تواند تبعات محصولات خارجی را  تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

,

مهدی حق وردی طاقانکی بیان کرد: تولید محتوا از دغدغه های اصلی در بحث فضای مجازی است که در این بخش، اطلاعات عظیمی در بحث دانشگاهی تولید شده که متاسفانه به مرحله انتشاردر فضای مجازی نرسیده است.

,

وی با اشاره به اهمیت افزایش سواد فضای مجازی در کشور، اذعان کرد: سواد فضای مجازی، اطلاع رسانی به مردم برای افزایش اطلاعات  در حوزه فنی و محتوایی و استفاده از سرویس های فضای مجازی است که یکی از دغدغه های اصلی فرهنگی به شمار می رود چرا که سواد فضای مجازی جامعه بالا نیست و از طرفی دیگر اختلاف چشمگیری بین سواد فضای مجازی والدین و فرزندان وجود دارد که این  موضوع باعث شده تا والدین دربسیاری از موارد نتوانند وظیفه نظارتی خود را انجام دهند و تبعات منفی استفاده از فضای مجازی برای نسل جوان و نوجوان افزایش یابد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه