اخبار داغ

در نشست هیئت رئیسه خبرگان رهبری صورت گرفت؛

انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس خبرگان انجام شد +اسامی

انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس خبرگان انجام شد +اسامی
بر اساس اعلام قبلی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، جلسه هیات رئیسه مجلس خبرگان در روز پنجشنبه ۳۱ تیر ماه در محل دبیرخانه این شورا برگزار گردید. همچنین در این جلسه کمیسیونهای تخصصی تشکیل و هیات رئیسه آنها نیز انتخاب شدند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کافه حقوق: بر اساس اعلام قبلی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، جلسه هیات رئیسه مجلس خبرگان در روز پنجشنبه ۳۱ تیر ماه در محل دبیرخانه این شورا برگزار گردید. همچنین در این جلسه کمیسیونهای تخصصی تشکیل و هیات رئیسه آنها نیز انتخاب شدند. بر این اساس کمیته‌های زیر تاسیس گردید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

photo_2016-07-23_12-28-55 (Custom)

, photo_2016-07-23_12-28-55 (Custom),

یک) کمیسیون تحقیق (موضوع اصل ۱۱۱ قانون اساسی)

,

جناب آقای احمد جنتی (رییس)

,

جناب آقای سید محمود هاشمی شاهرودی(نایب رییس اول)

,

جناب آقای محمد علی موحدی کرمانی(نایب رییس دوم)

,

جناب آقای سید ابراهیم رییسی(منشی)

,

جناب آقای سید هاشم حسینی بوشهری(منشی)

,

جناب آقای سید احمد خاتمی(مخبر)

,

وظایف کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری:

,

کمیسیون تحقیق به منظور اجرای اصل یک‌صدو یازدهم قانون اساسی و برای نظارت بر استمرار شرایطی که در اصول پنجم و یک‌صدونهم قانون اساسی برای رهبری نظام ذکر شده و تصمیم‌گیری در موارد فقدان آن، تشکیل می‌شود.

,

**اصل پنجم قانون اساسی: در زمان‏ غیب‏ حضرت‏ ولی‏ عصر “عجل‏ الله‏ تعالی‏ فرجه‏” در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ ‎‎‎‎‎‎‎ ولایت‏ امر و امامت‏ امت‏ بر عهده‏ فقیه‏ عادل‏ و با تقوی‏، آگاه‏ به‏ زمان‏، شجاع‏، مدیر و مدبر است‏ که‏ طبق‏ اصل‏ یکصد و هفتم‏ عهده‏ دار آن‏ می‏‌گردد.

,

**اصل صدویازدهم قانون اساسی: هرگاه‏ رهبر از انجام‏ وظایف‏ قانونی‏ خود ناتوان‏ شود یا فاقد یکی‏ از شرایط مذکور در اصول‏ پنجم‏ و یکصد و نهم‏ گردد، یا معلوم‏ شود از آغاز، فاقد بعضی‏ از شرایط بوده‏ است‏، از مقام‏ خود بر کنار خواهد شد. تشخیص‏ این امر به‏ عهده‏ خبرگان‏ مذکور در اصل‏ یکصدوهشتم‏ می‌باشد. در صورت‏ فوت‏ یا کناره‏‌گیری‏ یا عزل‏ رهبر، خبرگان‏ موظفند، در اسرع‏ وقت‏ نسبت‏ به‏ تعیین‏ و معرفی‏ رهبر جدید اقدام‏ نمایند. تا هنگام‏ معرفی‏ رهبر، شورایی‏ مرکب‏ از رئیس‌جمهور، رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و یکی‏ از فقهای‏ شورای‏ نگهبان‏ به انتخاب‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏، همه‏ وظایف‏ رهبری‏ را به‏ طور موقت‏ به‏ عهده‏ می‏‌گیرد و چنانچه‏ در این‏ مدت‏ یکی‏ از آنان‏ به‏ هر دلیل‏ نتواند انجام‏ وظیفه‏ نماید، فرد دیگری به‏ انتخاب‏ مجمع، با حفظ اکثریت‏ فقها، در شورا به‏ جای‏ وی‏ منصوب‏ می‌گردد. این‏ شورا در خصوص‏ وظایف‏ بندهای‏ ۱ و ۳ و ۵ و ۱۰ و قسمت‏های‏ ( د ) و ( هـ‏ ) و ( و ) بند ۶ اصل‏ یکصدودهم‏، پس‏ از تصویب‏ سه‏ چهارم‏ اعضای مجمع تشخیص  مصلحت‏ نظام‏ اقدام‏ می‏‌کند. هرگاه‏ رهبر بر اثر بیماری‏ یا حادثه دیگری‏ موقتاً از انجام‏ وظایف‏ رهبری‏ ناتوان‏ شود، در این‏ مدت‏ شورای‏ مذکور در این اصل‏ وظایف‏ او را عهده‏‌دار خواهد بود.

,

دو) کمیسیون ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی

,

جناب آقای محمد مؤمن(رییس)

,

جناب آقای مرتضی مقتدایی(نایب رییس اول)

,

جناب آقای سید هاشم حسینی بوشهری(نایب رییس دوم)

,

جناب آقای سید ابراهیم رییسی(منشی)

,

جناب آقای ابوالقاسم وافی(منشی)

,

جناب آقای قربانعلی دری نجف آبادی(مخبر)

,

وظایف کمیسیون اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی:

,

کمیسیون اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی در مجلس خبرگان رهبری دربارهٔ همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبری نظام و درباره همه کسانی که در مظانّ رهبری قرار دارند، تحقیق و بررسی به عمل می‌آورد و نتایج آن را به هیئت رئیسه ارائه می‌کند. گزارش این کمیسیون، سرّی تلقی است و به صورت اسناد طبقه‌بندی شده، حفاظت می‌شود و بدون تصویب مجلس خبرگان، در اختیار فرد یا افراد دیگری قرار نمی‌گیرد؛ البته ممکن است برحسب لزوم اقدامات این کمیسیون به اطلاع رهبری هم برسد.

,

**اصل ۱۰۷ قانون اساسی: پس‏ از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب‏ جهانی‏ اسلام‏ و بنیانگذار جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ حضرت‏ آیت‏‌الله‏‌العظمی‏ امام‏ خمینی “قدس‏ سره‌‌الشریف‏” که‏ از طرف‏ اکثریت‏ قاطع مردم‏ به‏ مرجعیت‏ و رهبری‏ شناخته‏ و پذیرفته‏ شدند، تعیین‏ رهبر به‏ عهده‏ خبرگان‏ منتخب‏ مردم‏ است‏. خبرگان  رهبری درباره‏ همه‏ فقها واجد شرایط مذکور در اصول‏ پنجم‏ و یکصدونهم‏ بررسی‏ و مشورت می‏‌کنند؛ هرگاه‏ یکی‏ از آنان‏ را اعلم‏ به‏ احکام‏ و موضوعات‏ فقهی‏ یا مسائل سیاسی‏ و اجتماعی‏ یا دارای‏ مقبولیت‏ عامه‏ یا واجد برجستگی‏ خاص‏ در یکی‏ از صفات‏ مذکور در اصل‏ یکصدونهم‏ تشخیص‏ دهند او را به‏ رهبری‏ انتخاب‏ می‌‌کنند و در غیر این‏ صورت‏ یکی‏ از آنان‏ را به‏ عنوان‏ رهبر انتخاب‏ و معرفی‏ می‏ نمایند. رهبر منتخب‏ خبرگان‏، ولایت‏ امر و همه‏ مسئولیت‏‌‌های‏ ناشی‏ از آن‏ را برعهده خواهد داشت‏. رهبر در برابر قوانین‏ با سایر افراد کشور مساوی‏ است‏.

,

**اصل ۱۰۹ قانون اساسی: شرایط و صفات‏ رهبر: صلاحیت‏ علمی‏ لازم‏ برای‏ افتاء در ابواب‏ مختلف‏ فقه، عدالت‏ و تقوای‏ لازم‏ برای‏ رهبری‏ امت‏ اسلام‏، ‎‎‎‎‎‎بینش‏ صحیح‏ سیاسی‏ و اجتماعی‏، تدبیر، شجاعت‏، مدیریت‏ و قدرت‏ کافی برای‏ رهبری‏. در صورت‏ تعدد واجدین‏ شرایط فوق‏، شخصی‏ که‏ دارای‏ بینش‏ فقهی‏ و سیاسی‏ قوی‏‌تر باشد، مقدم‏ است‏.

,

photo_2016-07-23_12-36-47 (Custom)

, photo_2016-07-23_12-36-47 (Custom),

سه) کمیسیون آیین نامه (موضوع اصل ۱۰۸ قانون اساسی)

,

جناب آقای احمد بهشتی(رییس)

,

جناب آقای رضا رمضانی(نایب رییس اول)

,

جناب آقای محسن اراکی(نایب رییس دوم)

,

جناب آقای محسن کازرون(منشی)

,

جناب آقای عسکر دیرباز(منشی)

,

جناب آقای محسن قمی(مخبر

,

چهار) کمیسیون بررسی راه های پاسداری و حراست از ولایت فقیه

,

جناب آقای حسن عالمی(رییس)

,

جناب آقای محسن حیدری(نایب رییس اول)

,

جناب آقای سید ابوالحسن مهدوی(نایب رییس دوم)

,

جناب آقای عبدالکریم فرحانی(منشی)

,

جناب آقای سید رحیم توکل(منشی)

,

جناب آقای محمود محمدی عراقی(مخبر)

,

پنج) کمیسیون سیاسی – اجتماعی

,

جناب آقای عبدالمحمود عبداللهی(رییس)

,

جناب آقای محمد علی تسخیری(نایب رییس اول)

,

جناب آقای سید محمد حسینی شاهرودی(نایب رییس دوم)

,

جناب آقای علیرضا اسلامیان(منشی)

,

جناب آقای سید محمد مهدی میرباقری(منشی)

,

جناب آقای علی معلمی(مخبر)

,

ششم) اعضای هیئت رئیسه کمیسیون امور مالی و اداری انتخاب شدند.

,

بدین ترتیب:

,

آقای قربانعلی دری نجف آبادی(رییس)

,

آقای سیدهاشم بطحایی(نایب رئیس اول)

,

آقای عباسعلی سلیمانی(نایب رییس دوم)

,

آقایان عسکر دیرباز و علی معلمی(منشی) و

,

آقای سیدمحمد حسینی شاهرودی(مخبر) به عنوان هیئت رییسه این کمیسیون برای مدت ۲ سال انتخاب شدند.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه