اخبار داغ

در راستای اقتصاد مقاومتی انجام می گیرد؛

تغییر الگوی کشت با نشاء گلخانه ای در دره شهر

تغییر الگوی کشت با نشاء گلخانه ای در دره شهر
طرح نشاءگلخانه ای با هدف تغییر الگوی کشت، اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان دره شهر به اجرا درآمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سیمره خبر ، شهرستان دره شهر در 130 کیلومتری جنوب ایلام با دارا بودن 16 هزار 500 هکتار اراضی کشاورزی و وجود دو رودخانه سیکان و سیمره بعنوان یکی از قطبهای مهم کشاورزی در این استان به شمار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سیمره خبر ,

 

,

امروز دختران و پسران جوان این دیار در کنار بزرگترها زیر آفتاب سوزان و با دستانی پینه بسته دست به دست هم داده اند هزینه زندگی خود را از دل خاک سرد بیرون بکشند.

,

 

,

هرچند بالا بودن هزینه کشت بصورت سنتی و کرت بندی، کمبودآب کشاورزی، نبود خرید تضمینی مهمترین محصولات شهرستان مانند خیار،جولان دلالان، درامد کم تنها بخشی مشکلاتی است که گریبان کشاورزی پر محصول و کم درامد دره شهر را گرفته است اما غیرت و پشتکار که ریشه در تاریخ این منطقه دارد هنوز انها نا امید نکرده است.

,

 

,

, ,

مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان نیز برای رفع این مشکلات ساکت ننشسته اند و با ارائه راهکارهای مناسب به دنبال تغییر الگوی کشت بعنوان اصلی ترین مشکل کشاورزان شهرستان هستند.

,

 

,

یکی از این طرحها که بارقه امیدی برای کشاورزان بوجود آورده کشت محصول با استفاده از نشاء گلخانه ای است که علاوه بر رفع همه معایب کشاورزی باعث اشتغالزایی از تولید تا مصرف محصولات می گردد.

,

 

,

طرح نشاءگلخانه ای از کارهای مهم جهاد کشاورزی شهرستان برای تغییر الگوی کشت سنتی به مدرن است که در صورت اجرای آن گام بزرگی در راستای درآمد زایی، حذف کشت تک محصولی و افزایش راندمان این شغل برداشته می شود.

,

 

,

کاهش 90 درصدی هزینه کشت با نشاء گلخانه ای

,

 

,

, ,

"طیار فیلی" مدیرجهاد کشاورزی دره شهر در گفتگو با خبرنگار سیمره خبر گفت: این طرح در استای اقتصاد مقاومتی و افزایش میل مردم به بخش کشاورزی در سطح در پنج هکتار از اراضی مستعد شهرستان بصورت آزامایشی اجرایی شده است.

,

 

,

وی اظهار کرد: کشت آسان، کنترل علف هرز، حذف کرت بندی، کاهش 90 درصدی هزینه کشت، و افزایش درآمد و نیز حذف استفاده از کود و سم در محصولات از مزایای این طرح است.

,

 

,

فیلی افزود: همچنین این نشاء ها که بعد از 45 روز رشد گلخانه ای به کشاورزان تحویل داده می شود باعث صرفه جویی در زمان و سرعت در تولید و می شود.

,

 

,

وی تصریح کرد: این طرح هم اکنون بر روی محصول گوجه، بادمجان، فلفل دلمه ای و قلمی در حال انجام است که درصورت حمایت مسئولان و گسترش این آن علاوه بر اشتغالزایی کشت تک محصولی را در شهرستان متوقف خواهد کرد.

,

 

,

فیلی یادآور شد: برای رفع مشکل آبیاری نیز لوله های نوارتیب بصورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده شده که که باعث جلوگیری 90 درصدیهدر رفتن آب کشاورزی در این شهرستان خواهد شد.

,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر از کشاورزی به عنوان آسان ترین بخش برای گام برداشتن به سمت اقتصاد مقاومتی یاد کرد وافزود: باید از ظرفیت های بخش کشاورزی برای رشد و توسعه اقتصادی شهرستان به بهترین شکل ممکن بهره برد.

,

 

,

لبخند رضایت بر لب کشاورزان دره شهری

,

 

,

, ,

یکی از کشاورزان روستای عباس آباد که محل اصلی این طرح است می گوید: سال گذشته برای دو هکتار زمین و کشت خیار بیش از 50 میلیون ریال هزینه کردم که اما به دلیل سنتی بودن کار جدا از ضرر مالی زحمات خانواده ام نیز در طول فصل کشاورزی هدر رفت.

,

 

,

وی اظهار کرد: امسال به پیشنهاد کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به کشت محصول فلفل دلمه ای به روش نشاء گلخانه ای کردم که باعث کاهش 90 درصدی هزینه و حذف سختی کشاورزی شد.

,

 

,

این کشاورز دره شهری با ابراز رضایت از اجرای این طرح گفت: برای یک محصول مانند خیار باید با سختی زیادی رو برو شد اما با این روش تنها کار، قرار دادن نشاء در زمین است که که باعث افزایش چهار برابری سود محصول نسبت به کشت خیار شده است.

,

 

,

وی افزود: همچنین برای آبیاری به سبک سنتی باید ساعتها به انتظار پر شدن کرت محصولات می بودیم که علاوه بر هدر رفت آب، هزینه بسیار و وقت زیادی نیز از ما می گرفت اما در کنار این طرح آبیاری نوارتیب نیز اجرا شده که با کمترین زحمت و هزینه آب لازم به محصولات می رسد و مشکل و دغدغه ای از این بابت ندارم.

,

 

,

 وی با تشکر از رئیس جهاد کشاورزی گفت: اگر حمایت در کنار اطلاع رسانی صورت گیرد مسلما رغبت زیادی برای کشاورزی در شهرستان صورت می گیرد.

,

 

,

ایجاد اشتغال و افزایش تولید با دوری از لجبازیهای مدیریتی

,

 

,

, ,

 

,

آب و هوای مناسب، نزدیکی به مرز عراق، زمینهای حاصلخیز، ظرفیت بالای کشت انواع محصول در کنار مردم پرتلاش این منطقه با مدیریت مناسب می تواند ریشه بیکاری و فقر را از این شهرستان برای همیشه برچیند.

,

 

,

مسلما بودجه جهاد کشاورزی دره شهر برای تحقق اینگونه طرحها کافی نیست و نیازمند تزریق اعتبار و تعامل با دیگر نهادها دارد، کاری که طی دوسال گذشته به دلیل اختلافات و لجبازیهای مدیریتی انجام نگرفت و دودش فقط به چشم کشاورزان این شهرستان رفت.

,

 

,

حال امیدواریم با توجه به افزایش بودجه شهرستان و اعلام دغدغه اشتغال جوانان ونیز تحقق اقتصاد مقاومتی از تریبونهای مختلف توسط مسئولان، اجرای اینگونه طرحها مانند گذشته در بوق کرناهای رسانه ای اجرای پروژهای بی خاصیت در شهرستان محو نشود زیرا چشم امید کشاورزان زیر تیغ افتاب سوزان این دیار به توجه مسئولان است.

,

 

,

 

,

پایان پیام/ز

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه