اخبار داغ

کارشناس مسائل فرهنگی؛

لغو قانون ممنوعیت ماهواره کمکی به حل مشکل نمی کند

لغو قانون ممنوعیت ماهواره کمکی به حل مشکل نمی کند
کارشناس مسائل فرهنگی گفت: ظاهرا بالارفتن آمار استفاده از ماهواره موجب شده گروهی در کشور مدعی شوند قانون ممنوعیت ناکارآمد است وباید این ممنوعیت را برداشت،روشن است که به صرف ممنوعیت ماهواره نمی توان انتظار داشت استفاده از ماهواره در جامعه برچیده شود اما برداشتن این ممنوعیت به حل مساله کمک نمی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ناب نیوز؛ امروزه ماهواره و شبکه های فارسی زبان آن یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در جامعه است. تغییر در عقاید و سبک زندگی، تاثیر بر اندیشه افراد یک جامعه و تحت شعاع قرار دادن فرهنگ ناب ایرانی واسلامی از معضلاتی است که ماهواره کشور ما را با آن درگیر کرده است. برکسی پوشیده نیست که طراحی برنامه ها و شبکه های این رسانه، با هدف خاصی و توسط گروه هایی که با ابرقدرت های استکباری پشتیبانی می شوند، انجام می گیرد تا نظام فکری و فرهنگی جامعه ما را به چالش بکشد که این واقعیت در بررسی ها و تحقیقات متعدد و حتی اعترافات سردمداران این کشورها قابل اثبات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ناب نیوز؛, ناب نیوز؛,

در خصوص تاثیرات ماهواره بر سبک زندگی ایرانیان، بررسی علل ممنوعیت آن در کشورمان و همچنین اقدامات لازم برای مقابله با این معضل فرهنگی، گفتگویی با حجت الاسلام محمد حسن عرب زاده، کارشناس مسائل فرهنگی، داشته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

,

ناب نیوز: مبنای دخالت حاکمیت در ممنوعیت ماهواره چیست؟

, ناب نیوز: مبنای دخالت حاکمیت در ممنوعیت ماهواره چیست؟,

حجت الاسلام عرب زاده: همانطور که حاکمیت نسبت به نظام تغذیه جامعه تحت حکومتش مسئولیت دارد و می تواند برای سلامت غذای جامعه برنامه ریزی و نهاد سازی کند، نسبت به غذای فکری جامعه تحت حکومتش هم مسئول است. یکی از ابزارهایی که غذای فکری جامعه را تامین می کند، رسانه و ماهواره است لذا حق هر حکومتی ست که نسبت به رسانه و ماهواره موضع گیری داشته باشد.

,

ناب نیوز: برنامه های ماهواره ای تا چه میزان در تغییر سبک زندگی ایرانیان موفق بوده و تاثیرات آن را در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

, ناب نیوز: برنامه های ماهواره ای تا چه میزان در تغییر سبک زندگی ایرانیان موفق بوده و تاثیرات آن را در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟,

حجت الاسلام عرب زاده: روزگاری اندیشه، فکر و قلب مردم که شکل دهنده رفتار آنهاست با امواج وحیانی آسمان تغذیه می شد و آبشخور این اندیشه و فکر و قلب، کلام خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام بود؛ حال اگر این آبشخور فکری عوض شود و به جای امواج وحیانی، امواج شیطانی حاکم بر دل و قلب مردم شود، رفتار ایشان و سبک زندگی ایشان چگونه خواهد شد؟ طبیعی است که وقتی جای قرآن و تعالیم وحیانی آن و به جای کلمات نورانی رسول خدا و ائمه هدی علیهم السلام و کلمات حکیمانه اولیاء دین، آهنگ های شیطان و ترانه های ابلیس و کلمات ظلمانی دشمنان خدا وارد دل های مردم شود، فکر و دل و شخصیت آنها و در ادامه رفتارشان عوض می شود و در طول زمان سبک زندگی آنها تغییر می کند.

,

در خصوص اینکه آیا ماهواره ها در تغییر سبک زندگی ایرانیان موفق بوده یا خیر؛ جواب هم مثبت است و هم منفی؛ مثبت است زیرا به وضوح تغییر سبک زندگی را می بینیم و بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه ما به وجود آمده است که بخشی از آن ریشه در رسانه های ماهواره ای دارد.

,

امروز سطح تنفر نسبت به زندگی غربی از همه زمان ها بالاتر است

, امروز سطح تنفر نسبت به زندگی غربی از همه زمان ها بالاتر است, امروز سطح تنفر نسبت به زندگی غربی از همه زمان ها بالاتر است,

منفی است زیرا بخش هایی از سبک زندگی دیدنی نیست و به چشم نمی آید و ماهواره در کنار تغییر دل و ذهن برخی مردمان، نسبت به خود تنفری ایجاد کرده که تا قبل از این چنین تنفری را نمی دیدیم. بسیاری از مردم ما ماهواره خریدند و دیدند این ماهواره دین او و فرزندان و بنیان خانواده اش را هدف قرار داده است لذا با تنفر از کنار آن عبور کردند. اگر ابزارهایی باشد که بتواند این تنفر را بسنجد به نتایج جالبی خواهیم رسید. امروز سطح تنفر از غرب و زندگی غربی از همه زمان ها بالاتر است. دلیل این امرهم روشن است و مردم ما منتظر جرقه ای هستند تا به کلی خود را از این سبک زندگی جدا کنند.

,

جولانی که امروزه غرب مادی، غرب فرهنگی و غرب رسانه ای  می دهند مانند کف روی آبی ست که به زودی فروکش خواهد کرد، شاخص هایی که می توان از این تنفر مشاهده کرد در اعتکاف ها و در بزنگاه هایی که راه حق و باطل از هم جدا می شوند به خوبی قابل مشاهده است. در استقبال از مقام معظم رهبری افرادی را می بینیم که به ظاهر سبک پوشش و احتمالا زندگی اش به دلیل تاثیرات همین ماهواره ها تغییر کرده اما عمق دلش در اردوگاه ولایت است و کافی ست جرقه ای زده شود تا این شخص تغییر کند.

, ,

ضرورت شناخت ماهیت رسانه و افزایش سطح سواد رسانه ای جامعه

, ضرورت شناخت ماهیت رسانه و افزایش سطح سواد رسانه ای جامعه, ضرورت شناخت ماهیت رسانه و افزایش سطح سواد رسانه ای جامعه,

ناب نیوز: با توجه به دغدغه ها و تاکیدات مکرر رهبری در بحث فرهنگی، چقدر با ماهواره به عنوان ایجاد کننده معضلات فرهنگی در جامعه برخورد شده است؟

, ناب نیوز: با توجه به دغدغه ها و تاکیدات مکرر رهبری در بحث فرهنگی، چقدر با ماهواره به عنوان ایجاد کننده معضلات فرهنگی در جامعه برخورد شده است؟,

حجت الاسلام عرب زاده: اگر مقام معظم رهبری نسبت به ماهواره ها هشدار دادند، لازم است جامعه نسبت به این هشدارها شناخت تفصیلی پیدا کند. شناخت تفصیلی نسبت به ماهواره، مستلزم شناخت ماهیت رسانه است. متاسفانه جامعه ما در شناخت رسانه و تفکر در باب آثار رسانه به شدت ضعیف است و لازم است شناخت رسانه ای مردم نسبت به همه رسانه ها رشد داده شود.

,

یکی از این رسانه ها ماهواره است؛ جامعه ای که باطن ماهواره را بشناسد، حتی اگر ماهواره آزاد باشد و آن را در اختیار داشته باشد، ماهواره را مدیریت می کند. اگر سطح سواد رسانه ای شان مردم بالا باشد، به راحتی می توانند درک کنند چرا ماهواره به لحاظ قانونی ممنوع است. در آن صورت هشدارها جدی گرفته می شد، اما گویا کسی نمی خواهد اوامر ولی فقیه به عنوان زعیم جامعه جدی گرفته شود.

,

وظیفه دستگاه های فرهنگی و وزارت کشور در قبال ماهواره

, وظیفه دستگاه های فرهنگی و وزارت کشور در قبال ماهواره, وظیفه دستگاه های فرهنگی و وزارت کشور در قبال ماهواره,

ناب نیوز: دستگاه های متولی فرهنگ در کشور ما به ویژه وزارت ارشاد چه اقداماتی انجام داده اند؟

, ناب نیوز: دستگاه های متولی فرهنگ در کشور ما به ویژه وزارت ارشاد چه اقداماتی انجام داده اند؟,

حجت الاسلام عرب زاده: دستگاه های متولی فرهنگ در جامعه ما زیادند و اگر همه آنها را تجمیع کنیم، قوه ی چهارمی در کنار قوای سه گانه خواهند شد. وزارت ارشاد در کنار همه این دستگاه های فرهنگی جزء کوچکی محسوب می شود و حتی اگر صددرصد به کسی واگذار شود، قدرت چندانی ندارد. لذا بنده وجهی برای تاکید بر وزارت ارشاد نمی بینم، اگر چه وزارت ارشاد نیز در این زمینه کوتاهی کرده است، اما قصور او در حد خود اوست نه در حد تمام دستگاه های متولی فرهنگ؛ یکی از دستگاه هایی مسئول در قبال ماهواره، وزارت کشور است که در بحث ممنوعیت به کارگیری تجهیزات ماهواره ای نقشی اصلی دارد.

,

ناب نیوز: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی سخن از اصلاح‌ قانون استفاده از ماهواره به میان آورده است! منظور از این اصلاح قانون چیست ؟ آیا در راستای مشروعیت بخشیدن به استفاده از ماهواره است؟

, ناب نیوز: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی سخن از اصلاح‌ قانون استفاده از ماهواره به میان آورده است! منظور از این اصلاح قانون چیست ؟ آیا در راستای مشروعیت بخشیدن به استفاده از ماهواره است؟,

حجت الاسلام عرب زاده: ظاهرا منظور ایشان همین است؛ چون در حال حاضر بر اساس قانون، به کارگیری ماهواره ممنوع است، اما علیرغم این ممنوعیت و به دلیل مشکلاتی که به آن اشاره شد، ظاهرا آمار استفاده از ماهواره در کشور بالا رفته و این موجب شده گروهی در کشور مدعی شوند قانون ممنوعیت ناکارآمد است و اکنون باید این ممنوعیت را برداشت. البته روشن است که به صرف ممنوعیت ماهواره نمی توان انتظار داشت استفاده از ماهواره در جامعه برچیده شود اما برداشتن این ممنوعیت هم به حل مساله کمک نمی کند.

,

برداشتن قانون ممنوعیت ماهواره کمکی به حل مشکل نمی کند

, برداشتن قانون ممنوعیت ماهواره کمکی به حل مشکل نمی کند, برداشتن قانون ممنوعیت ماهواره کمکی به حل مشکل نمی کند,

 وضع قانون ممنوعیت ابتدایی ترین کاری بود که می توانستیم برای مقابله با ماهواره انجام دهیم؛ هزاران کار دیگر بود که باید در ادامه انجام می شد و در انجام آن کوتاهی شده است. جناب وزیر اگر می خواهند مشکلات فرهنگی کشور را حل کنند لازم نیست دست به قوانین بزند؛ اگر به همان مجموعه های تحت مدیریت خود رسیدگی کرده و بر اساس فکر نخبگان انقلابی آنها را پالایش کند، قطعا به شکوفایی هایی خواهند رسید.

,

این منطق که چون قانون ممنوعیت کارآمد نبوده پس باید برداشته شود، پذیرفته نیست. مثل اینکه بگوییم چون حرمت زنا نتوانسته جلوی زنا را بگیرد، پس ممنوعیت و حرمت زنا را برداریم.دستگاه فقه و اجتهاد فقهی اجازه اضلال و گمراهی نمی دهد و لو اینکه کسی خودش به دنبال هر ندائی به گمراهی برود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه