اخبار داغ

یادداشت اختصاصی «فتح الله گولن» در نیویورک‌تایمز:

کودتای آرام اردوغان در نظام ترکیه در حال انجام است/ مردم در برابر طرح اردوغان برای برپایی حکومت استبدادی ساکت نخواهند ماند

کودتای آرام اردوغان در نظام ترکیه در حال انجام است/ مردم در برابر طرح اردوغان برای برپایی حکومت استبدادی ساکت نخواهند ماند
اردوغان تلاش خود را خواهد کرد تا جایی که می تواند حامیان جنبش حزمت و دیگر جنبش های اجتماعی را از صحنه سیاسی ترکیه حذف کند و خود تنها قدرت مطلق در این کشور باقی بماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سناباد نیوز، فتح الله گولن در یادداشتی اختصاصی برای روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت: من کودتای نظامی در ترکیه را به شدت محکوم کردم. دولت باید از طریق انتخابات آزاد و منصفانه پیروز شود، نه با زور. من برای ترکیه، برای شهروندان کشورمان و تمام کسانی که هم اکنون در ترکیه در این وضعیت قرار گرفته اند دعا می کنم تا مشکلات و ناآرامی ها به سرعت برطرف شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سناباد نیوز,

علی رغم اعتراض روشن من به این کودتا، همچون سه حزب مخالف اصلی در ترکیه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه من را متهم به برپایی کودتای اخیر کرده است. او از آمریکا خواسته که من را تحویل آن ها دهند. اما باز هم باید بگویم که اتهامی که اردوغان به من می زند از بدترین چیزهاست و یک اشتباه بزرگ است.

,

گولن در ادامه این یادداشت خاطر نشان کرد: فلسفه ای که من پیروی آن هستم منحصر به اسلام و خدمت گذاری به بشریت است و مخالف هر گونه حمله مسلحانه است. در بیش از 40 سال گذشته، حامیان جنبشی که من در آن حضور داشتم، یعنی جنبش حزمت (خدمت)، نشان داده اند که به تعهدات خود پابرجا هستند و در خدمت قانون اند؛ حزمت با توجه به خواسته مردم گردهم آمدند و به حقوق شهروندی به دور از تعصبات مذهبی، سیاسی و ریشه قومیتی احترام می گذارند.

,

فتح الله گولن افزود: در زمانی که دموکراسی غرب به دنبال صدای مسلمانان مدرن می گردد، من و دوستانم در جنبش حزمت موضع روشنی در برابر خشونت و افراط گرایی در پی حادثه 11 سپتامبر القاعده، اعدام های بی رحمانه داعش و آدم ربایی های بوکو حرام داشته ایم.

,

در طول عمرم بارها به طور علنی و خصوصی هر گونه مداخله نظامی در سیاست های داخلی را محکوم کرده ام. در واقع، من ده ها سال است که طرفدار دموکراسی هستم. تجریه 4 کودتا در 4 دهه گذشته تمام تلاش مرا به این سو برده است که مردم ترکیه دیگر تغییر نظام و مشکلات پس از آن را نبینند.

,

گولن تاکید کرد: من هیچگاه از حامیان جنبش حزمت نخواستم در ترکیه به کودتا دست بزنند. اگر فردی در این کودتا بوده که خود را از جنبش حزمت معرفی کرده به حتم به تفکرات این جنبش خیانت کرده است.

,

با این وجود، اتهام زنی اردوغان نسبت به من جای تعجبی ندارد، نه بخاطر اینکه من را متهم کرده است، بلکه بخاطر این که تفکرات خطرناک اردوغان در جهت حکمرانی استبدادی بر ترکیه است.

,

فتح الله گولن در این رابطه گفت: همانند بیشتر شهروندان ترک، جنبش حزمت و حامیان آن از تلاش اولیه اردوغان برای برقراری دموکراسی در ترکیه و محیا کردن شرایط برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت کردند، اما ما در برابر تغییر موضع اردوغان از برقراری دموکراسی به سوی برقراری حکومتی استبدادی سکوت نخواهیم کرد. پیش از دستگیری ها به بهانه کودتا نیز، اردوغان در سال های گذشته بیشتر روزنامه ها تعطیل و صدها قاضی، وکیل، افسر پلیس و کارکنان دولت را از کار برکنار کرد و رفتار خشنی از خود در برابر کردها نشان داد و آن ها را دشمنان ملت ترکیه خواند.

,

جنبش حزمت نیز خشم اردوغان را تجربه کرده است. در سال 2013، جنبش حزمت تحقیقاتی با موضوع فساد در کابینه و دیگر سازمان های مرتبط با دولت آغاز کرد، اما با خشونت اردوغان مواجه شدند و قضات و نیروهای پلیسی که در این تحقیقات عضو بودن بازدداشت و یا از کار برکنار شدند.

,

از سال 2014، با انتخاب اردوغان به عنوان رئیس جمهور بعد از 11 سال نخست وزیری، او به تبدیل نظام پارلمانی ترکیه به نظام ریاست جمهوری است تا نظارت ها بر او متوقف شوند. بیانیه اخیر اردوغان در مورد کودتای نافرجام و هدیه خدایی خواندن آن بسیار شوم است و در راستای خواسته های سیاسی او مطرح می شود.

,

گولن همچنین گفت: تاکنون بیش از 70 هزار تن از مردم ترکیه با اتهام به دست داشتن در کودتای نافرجام اخیر از کار برکنار شدند و اردوغان تلاش خود را خواهد کرد تا جایی که می تواند حامیان جنبش حزمت و دیگر جنبش های اجتماعی را از صحنه سیاسی ترکیه حذف کند و خود تنها قدرت مطلق در این کشور باقی بماند.

,

رئیس جمهور ترکیه همچنین ایالات متحده را تهدید کرده که از حمایت خود از ائتلاف آمریکایی ضدداعش دست خواهد کشید. هدف این اقدام چیزی نیست جز استرداد من [فتح الله گولن] به ترکیه، زیرا اردوغان دلیل معتبر و واقعی برای محاکمه کردن من ندارد.

,

در همین حال باید گفت که ظلم و سختگیری به مردمانی که در یک حکومت استبدادی زندگی می کنند، منجر به رشد فرقه گرایی و تضادهای سیاسی، مذهبی و قومی خواهد شد و در نتیجه افراط گرایی افزایش خواهد یافت. برای حفظ صلح و آرامش در خاورمیانه هم شده، آمریکا نباید به خواسته اردوغان و کودتای آرام او دربرابر ساختار نظام ترکیه سرخم کند.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه