اخبار داغ

پیامکی که خون مرا در شیشه کرد

پیامکی که خون مرا در شیشه کرد
شاید هر روز ده ها بار برایتان پیامک بیاید یا گوشی تان زنگ بخورد اما بعضی تماس ها خاص هستند. آن روز نیز یکی از همین پیامک ها آمد. پیامکی که تا ابدیت ادامه می یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرمان۱۴۰۰ ؛ شاید هر روز ده ها بار برایتان پیامک بیاید یا گوشی تان زنگ بخورد اما بعضی تماس ها خاص هستند. آن روز نیز یکی از همین پیامک ها آمد. متن آن می گفت که به گروه خونی من نیاز مبرم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  کرمان۱۴۰۰,

راهی سازمان انتقال خون می شوم فقط کارت ملی نیاز است تا پذیرش صورت پذیرد و بعد از آن معاینه صورت می گیرد. پزشک معاینه از من می خواهد صادقانه به سوالات جواب دهم چرا که این اولین گام برای رساندن خون سالم به بیماران است. وزن و فشار خون را نیز چک می کند.

,

نجمه توحیدی پزشک مرکز انتقال خون برایم توضیح می دهد که امروزه حجم بالای تصادفات، عمل های جراحی، سزارین در کنار بیماران هموفیلی و تالاسمی و آمار بالای سرطان ها موجب افزایش نیاز به خون شده است.

,

البته این پزشک مرکز انتقال خون با بیان اینکه این عمل یک اقدام خداپسندانه است و اجر معنوی آن محفوظ است، تصریح می کند: کسی که اهدای خون را انجام می دهد بار آهن اضافی که یونی سنگین است را از بدن خود خارج می کند که خطر حملات قلبی و مغزی که امروزه شایع شده است را کاهش می دهد.

,

توحیدی ادامه می دهد: با کاهش بار اضافی آهن احتمال رسوب آن در کبد و پانکراس را کاهش می دهد که در نتیجه احتمال ابتلا به دو بیماری کبد چرب و دیابت نیز کم می شود.

,

حالا همه چیز محیا و برگ معاینه من آماده می شود. در زیر برگه دو گزینه وجود دارد که فرد با انتخاب قسمت قرمز و انداختن آن به صندوق اقدام به خود حذفی می کند یعنی صادقانه اعلام می کند که خون وی برای استفاده بیماران مناسب نیست و با انتخاب قسمت سبز خون وی به در مسیر انتقال خون قرار می گیرد.

,

به گفته توحیدی هر چه تعداد دفعات اهدای خون بیشتر شود آن خون سالم تر و قابل اعتماد تر است.

,

هر چند این اولین بار نیست که خون اهدا می کنم اما هر بار همان شور و نشاط دفعه قبل را دارم. شور اهدای عضو به یک نیازمند و نجات جان و نشاط ناشی از یک عبادت و عمل انسان دوستانه.

,

بر روی تخت قرار می گیرم و اهدای خون آغاز می شود. نمی دانم خون من جان کدام مادر باردار یا پدر تصادف کرده را نجات می دهد ولی هر بار که در بیمارستان ها اشک شوقی را می بینیم که به واسطه درمان یک بیمار با یک کیسه خون بر گونه ها سرازیر شده است یا می بینم آن کودک تلاسمی آن نوجوان هموفیلی یا آن جوان سرطانی با یک کیسه خون امید به بهبودی پیدا می کند احساس می کنم آن کیسه خون از درون بدن من جاری شده است تا زندگی را در رگ ها انسانی جاری کند که به راستی نجات جان یک انسان نجات بشریت است.

,

دقایق می گذرد و در لحظه ای که به اندازه ثانیه ای بیش نیست من از تخت پایین می آیم. گاهی پس از خون دادن از روی کنجکاوی خبرنگاری ام با کارکنان آنجا به گفتگو می نشینم. هیچ گاه شکایتی نمی کنند هر چند می دانم تعداد زیاد شیفت های کاری تنشان را می آزرد ولی روح بلندشان خستگی نمی شناسند.

,

اما یک سوال را بار ها پرسیده ام و آن هم این است که چرا مردم کرمان به اهدای خون علاقه مند هستند و همیشه در این امر پیشگامند. یکی از کارکنان با لبخند می گوید این ریشه تاریخی دارد مگر نه این است که کرمان یعنی دیار کریمان، این کرم و بخشش مردم است که آن ها را از سابقون قرار داده است.

,

دیگری بحث را علمی می کند و می گوید به دلیل فشار هوای کرمان وقتی فردی خون می دهد احساس نشاط می کند.

,

اما یکی دیگر از کارکنان آن را به نظم بالای سازمان انتقال خون کرمان مرتبط می کند و پیگیری هایی که صورت می گیرد که یک اهدا کننده را حفظ کنند.

,

همیشه خوردن پذیرایی پس از اهدای خون لذت زیادی دارد. محققی گفته بود شادترین لحظه موجود در دنیا زمان افطار مسلمانان است و من می گویم رتبه دوم شادترین لحظه موجود در کره خاکی زمان خوردن آب میوه پس از اهدای زندگی است.

,

البته متخصصان توصیه های دیگری هم دارند، توحیدی می گوید: به اهدا کنندگان توصیه می کنم که از یک هفته قبل از اهدای خون رژیم غذایی پر از سبزیجات و حبوبات داشته باشند.

,

وی با توصیه به کاهش مصرف کربوهیدارات ها و افزایش مصرف پروتئین ادامه می دهد: مغز ها به خصوص تخم آفتابگردان منبع بزرگی از آهن هستند.

,

گزارشم به پایان می رسد ولی خون من ادامه دهنده راهی سبز و سرخ است که می رود به سوی ابدیت

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه