اخبار داغ

امام جمعه‌ی آستانه اشرفیه:

محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به حجاب تلقی غلط و اشتباهی است

محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به حجاب تلقی غلط و اشتباهی است
امام جمعه آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه تاکید بر روی حجاب در جای خودش مهم است گفت: چه بسا مسائل دیگری وجود داشته باشد که زمینه ی این رفتار های ناهنجار بوده و اگر آنها اصلاح شود این مسائل نیز حل و فصل گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد ساجدی در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه معروف به هر امر خیر و پسندیده و منکر به هر امر ناپسند و حرام گفته می شود اظهار داشت: بسیار واضح و طبیعی است که امر به معروف و نهی از منکر در همه ی حوزه ها از جمله رفتار فردی، روابط خانوادگی، عرصه ی اجتماعی و همه ی حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مصداق پیدا می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی تنها بر روی حجاب در امر به معروف و نهی از منکر تاکید می کنند افزود: این اشتباه است، نه اینکه حجاب مهم نباشد بلکه به عنوان یکی از ارزش های اسلامی مسئله ای قابل توجه است و حتی بی حجابی می تواند منشا بسیاری از مفاسد اخلاقی و روابط نامشروع شده و چهره ی نظام اسلامی را خراب کند.

,

امام جمعه آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه تاکید بر روی حجاب در جای خودش مهم است گفت: چه بسا مسائل دیگری وجود داشته باشد که زمینه ی این رفتار های ناهنجار بوده و اگر آنها اصلاح شود این مسائل (بی حجابی و …) نیز به عنوان معلول مسائل دیگر حل و فصل گردد.

,

ساجدی با تاکید بر اینکه (محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به حجاب) تلقی غلط و اشتباه ماست اظهار کرد: اگر آیات قرآن و روایات به درستی فهم شود و عمل گردد، معلوم خواهد شد امر به معروف و نهی از منکر مفهوم عامی دارد.

,

وی افزود: امام (ع) در توجیه اهمیت و فلسفه این مسئله می فرمایند: ” إِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الاَْنْبِیَاءِ وَمِنْهَاجُ الصَّالِحِینَ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ” این یعنی با امر به معروف و نهی از منکر است که واجبات زمینه تحقق پیدا می کند و می توان از وقوع محرمات پیشگیری کرد ولی ممکن است افراد در جایگاه های مختلف، چه شهروندان عادی و چه سیاستگذاران و مدیران تلقی محدود و نادرستی داشته باشند، در حالی که باید بدانیم اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در مسائلی که تاثیرات عمیق تر و پایدار تری دارد بیش از موارد جزئی و مصداقی خواهد بود.

,

امام جمعه آستانه اشرفیه با تاکید بر اینکه نقش مردم در امر به معروف و نهی از منکر در دراز مدت بسیار مهم است اظهار داشت: اگر مردم نپذیرند، رفتارشان را اصلاح نکنند و تحولی در فرهنگ عمومی ایجاد نشود، در این زمینه شاهد تحول مثبتی نخواهیم بود.

,

ساجدی با بیان اینکه به عنوان یک امر فوریت دار مسلما در کوتاه مدت نقش مسئولین اصلی تر و مهم تر خواهد بود گفت: این مسئولین هستند که باید سیاست گذاری درست بکنند، تصمیم گیری های درست انجام بدهند، اقدامات لازم را در راستای وظایف قانونی به طور جدی به انجام برسانند و از جمله در زمینه افزایش آگاهی مردم و ارتقا فرهنگ عمومی در این مورد (امر به معروف و نهی از منکر) نقش خودشان را ایفا کنند.

,

وی در ادامه افزود: سپس در مرحله‌ی بعد طبیعی است که مردم هم تحت تاثیر این سیاست ها، این مقررات، این رویه ها و این تبلیغات می توانند همراه و پشتیبان باشند، فلذا نقش اولیه را برای مسئولین باید قائل شد و در گام بعد همراهی مردم و حمایت آنها از مسئولین نقشی اساسی خواهد داشت.

,

امام جمعه آستانه اشرفیه در پایان اظهار کرد: معتقد هستم اگر امر به معروف و نهی از منکر که دو واجب مهم در واجبات اسلامی است و به عنوان یکی از اصول در قانون اساسی آمده تا جدی گرفته نشود، درست فهمیده نشود و درست اجرا نگردد با آسیب ها و ناهنجاری های زیادی در سطوح مختلف مواجه خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه