اخبار داغ

هزینه کردن نذورات یک امامزاده در محلی دیگر

امامزاده ذلف آباد فراهان در فهرست آثار ملی ثبت می شود/قنات امامزاده نفس های آخر را می کشد

امامزاده ذلف آباد فراهان در فهرست آثار ملی ثبت می شود/قنات امامزاده نفس های آخر را می کشد
امامزاده ذلف آباد فراهان در چهار کیلومتری شهر فرمهین و در کنار شهر تاریخی ذلف آباد قرار دارد، ایشان از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند و بنای این امامزاده از آثار دوره ایلخانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ امامزاده ذلف آباد فراهان در چهار کیلومتری شهر فرمهین و در کنار شهر تاریخی ذلف آباد قرار دارد، ایشان از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند،بنای این امامزاده از آثار دوره ایلخانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر,

, ,

در کنار این امامزاده، شهر زیر زمینی ذلف آباد قرار دارد، بر اساس آنچه در «ناسخ التواریخ» و «روضه الصفا» آمده، در قرن ششم تا نهم هجری قمری شهری آباد و بزرگ بوده ، بنا به روایات تاریخی این شهر در دوره قاجاریه پس از شورش مردم علیه حاکمان وقت تخریب شده و بنا به روایت دیگر پس از زلزله ای مهیب زیر خاک مدفون شده است.

,

, ,

در فصل نخست کاوش های باستان شناسی این محوطه تاریخی در سطح ۷۰۰ متر مربع، بخشهای مهمی از ساختارهای مسکونی و عمومی از جمله بقایای یک حمام عمومی هویدا شد که حکایت از اصول شهرسازی دارد.

,

این اثر باستانی در قالب سایت موزه درمعرض دید عموم گذاشته شده است و در ایام نوروز و تعطیلات مورد استقبال گردشگران، محققان و علاقه مندان به موضوعات تاریخی و مردم شناسی است.

,

محمد ذوالفقاری، هئیت امنای امامزاده ذلف آباد فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به محل خرج کرد نذورات امامزاده ذلف آباد فراهان گفت: نذورات و هزینه پول داخل ضریح امامزاده در سالهای گذشته در جاهای دیگری صرف شده است، در حالی که این نذورات متعلق به امامزاده بوده و باید برای امامزاده هزینه شود.

, فراهان خبر, فراهان خبر,

وی افزود: در زمان هیئت امنای اسبق در بحث عمران و فرهنگی امامزاده فعالیتی انجام نشده و در طول این سالها در آبادانی و عمران امامزاده کوتاهی شده است.

,

ذوالفقاری اظهار کرد: با تغییر هیئت امنای امامزاده، استقرار اداره اوقاف شهرستان فراهان و حمایت اوقاف استان مرکزی در سال گذشته فعالیتهای فرهنگی و عمرانی خوبی در امامزاده انجام شده است.

,

وی با بیان اینکه امامزاده ذلف آباد با پیگیری هئیت امنای جدید در سامانه اوقاف ثبت شده است، توضیح داد: امامزاده ذلف آباد در سامانه کشوری اوقاف ثبت نشده بود با پیگیری هئیت امنای جدید و اداره اوقاف فراهان، این امامزاده در سامانه کشوری ثبت شد و از امامزاده های شاخص کشوری است و امسال علاوه بر کمک های مردمی و نذورات، اعتبارات دولتی هم به این امامزاده تعلق می گیرد.

,

, ,

رئیس هئیت امنای امامزاده ذلف آباد فراهان با اشاره به کارهای عمرانی جدید در امامزاده گفت: در سال گذشته همسان سازی قبور ورودی امامزاده و احداث زائرسرای امامزاده با پیشرفت ۵۰ درصدی انجام شد و این اقدامات عمرانی با اعتبارات محل نذورات و هزینه پول داخل ضریح امامزاده انجام شده است.

,

وی با بیان گاز رسانی به امامزاده ذلف آباد فراهان افزود: اواخر سال ۹۴ با همکاری امام جمعه و مسئولین دستگاه های اجرایی گاز رسانی به امامزاده ذلف آباد با اعتبار ۳۰ میلیون تومان انجام شد.

,

ذوالفقاری با اشاره به مشکل آرامستان شهر فرمهین اظهار کرد: شهرداری فرمهین در این سالها آرامستان خاصی نداشته و همه ی اموات شهر فرمهین با توجه به ممنویت خاکسپاری اموات در محوطه امامزادگان در جوار امامزاده خاکسپاری می شوند.

,

رئیس هئیت امنای امامزاده ذلف آباد فراهان با تاکید بر هزینه های خاکسپاری اموات در امامزاده گفت: در ۲ سال گذشته با متعادل نگه داشتن قیمت قبور، رضایت مردم حاصل شد و درآمدهای خاکسپاری قبور خرج امامزاده شده است.

,

وی افزود: شهرداری فرمهین در نزدیکی امامزاده ذلف آباد آرامستانی را برای خاکسپاری اموات درنظر گرفته است و مردم شهر فرمهین می توانند اموات خود را رایگان در این آرامستان خاکسپاری کنند.

,

ذوالفقاری با اشاره به قیمت قبور امامزاده اظهار کرد: سامانه اوقاف، یک سامانه کشوری است و قیمت قبور براساس مبالغ در نظر گرفته شده در این سامانه ارائه می شود و هیئت امنا نقشی در قیمت قبور ندارد، در سال گذشته قیمت در نظر گرفته شده برای قبور در محوطه ی امامزاده ۷۰۰ هزار تومان بوده و امسال قیمت قبور ۱ میلیون و پانصد هزار تومان است.

,

رئیس هیئت امنای امامزاده گفت: امکان افزایش قیمت خاکسپاری اموات در محوطه ی امامزاده در سالهای آینده زیاد است و در حال حاضر قبور امامزاده مشهد میقان حدود ۵ میلیون تومان است و امکان پیش خرید قبور هم وجود ندارد.

,

وی با اشاره به خشک شدن آب قنات امامزاده ذلف آباد افزود: قنات امامزاده در حال خشک شدن است و آخرین نفس های خود را می کشد، با توجه به اینکه این امامزاده در کنار محور فراهان به تفرش، آشتیان و تهران واقع شده است، زائرین زیادی برای زیارت و تفریح این امامزاده را انتخاب می کنند و از طرفی دیگر بحث گردشگری شهر زیرزمینی ذلف آباد در کنار امامزاده سبب حضور گردشگران در این امامزاده می شود، از این رو می طلبد مسئولین از جمله جهاد کشاورزی برای قنات این امامزاده اقدامی کنند.

,

, ,

حجت الاسلام رحیمی، رئیس اداره اوقاف شهرستان فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به اینکه امامزاده ذلف آباد فراهان از بقاع شاخص کشوری است، گفت: از ۲ سال گذشته امامزاده احمد بن علی(ع) از بقاع شاخص کشوری شناخته شد و از سوی سازمان مرکزی اوقاف در کارگروه های فرهنگی تحت نظارت قرار گرفت.

,

وی افزود: با تغییر هیئت امنا، عملکرد هیئت امنای جدید قابل ستایش است و تحول درآمدی بقعه با تغییر هیئت امنا به وضوح مشخص است.

,

رحیمی اظهار کرد: اوقاف به عنوان دستگاه دولتی در کنار هیئت امنا در اجرای هرچه بهتر برنامه های فرهنگی و توسعه عمرانی امامزاده کمک می کند.

,

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گفت:تلاش می کنیم در سالهای آینده این امامزاده را از حیث برنامه های فرهنگی و عمرانی ارتقا دهیم و در این زمینه همکاری مسئولین در تخصیص اعتبارات به این بقعه متبرکه نیاز است.

,

وی با اشاره به گازرسانی امامزاده افزود: گاز رسانی امامزاده در سال گذشته انجام شد و گاز رسانی حسینیه امامزاده را در دست اقدام داریم، تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار از سوی اداره اوقاف استان مرکزی در قالب وام و مساعدت برای توسعه عمرانی این امامزاده دریافت شده است.

,

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه با اشاره به ایجاد احداث پارکینگ امامزاده گفت: با همکاری اداره میراث فرهنگی طرح احداث پارکینگ امامزاده در صورت واگذاری اراضی کشاورزی همجوار امامزاده انجام می شود، اگر اراضی کشاورزی که متعلق به زارعین است با جلب رضایت ملحق به امامزاده شود این کار بزودی آغاز می شود.

,

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اعتباری حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای توسعه عمرانی امامزاده در نظر گرفته و اداره اوقاف هم پیگیری خود را برای جذب اعتبار در کمیته برنامه و بودجه شهرستان انجام می دهد.

,

رحیمی خاطر نشان کرد: این امامزاده بزودی توسط اداره میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت می شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه