اخبار داغ

پس از پایش ماهواره‌ای عنوان شد؛

حال «هیرکان»؛ ماده پلنگ رهاشده در پارک ملی گلستان خوب است+عکس

حال «هیرکان»؛ ماده پلنگ رهاشده در پارک ملی گلستان خوب است+عکس
معاون محیط‌زیست طبیعی گلستان گفت: باگذشت بیش از 48 ساعت از رهاسازی در زیستگاه طبیعی، حال "هیرکان" ماده پلنگ رهاسازی شده خوب است و بعد از گشت‌وگذار در منطقه مشغول استراحت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل نیلکوه، "هیرکان " پلنگ ماده گلستان که ظهر روز سه‌شنبه دوم شهریور و با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان و جمعی از مسئولان استان در پارک ملی گلستان رهاسازی شد بعد از 48 ساعت، توانسته منطقه را شناسایی کند، آب بنوشد و استراحت کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه,

nilkooh1594 0

, nilkooh1594 0,

مسیر جابجایی پلنگ در پارک ملی گلستان

, مسیر جابجایی پلنگ در پارک ملی گلستان,

معاون محیط‌زیست طبیعی گلستان گفت: شب گذشته با حضور در زیستگاه هیرکان و دانستن آخرین نقطه‌ای که از طریق ماهواره دریافت کردیم به 500 متری پلنگ رفتیم و امنیت نسبی زیستگاه را بررسی کردیم. با ادامه مسیر ردپای فوق، به چشمه‌ای رسیدیم که در زیستگاه موجود است که این یعنی هیرکان از آب چشمه نوشیده است. پس از اطمینان از امنیت و سلامت گونه، منطقه را ترک کردیم.

,

مجتبی حسینی افزود: در سطح منطقه‌ای که پلنگ ماده گشت زده هم دسته‌های قوچ و میش مشاهده‌شده و هم دسته‌های گراز با توله‌هایشان و علاوه بر این‌ها، روباه و جوندگان زیادی در حاشیه زیستگاه زیست کرده و مشاهده‌شده‌اند.

,

این کارشناس ارشد "زیستگاه‌ها و تنوع زیستی" در توضیح رفتار هیرکان پس از رهاسازی در زیستگاه خود گفت: نه‌تنها پلنگ، که بسیاری از دیگرگونه‌های حیات‌وحش تا چند روز اول رهاسازی، در پی‌شناخت محیط جدید و سازگاری با آن، هستند و پس از عبور از این مرحله، به مسائلی مثل "تعیین قلمرو " و " شکار " فکر می‌کنند.

,

حسینی اظهار داشت: برنامه محیط‌زیست استان این است که تمام این اطلاعات را بر اساس یک شیوه‌نامه، که توسط کمیته کارشناسی متشکل از معاون محیط طبیعی استان، رییس اداره حیات‌وحش اداره کل، آقای آدریان کارشناس حیات‌وحش اتحادیه جهانی حفاظت، و رمضانعلی قائمی استاد محیط‌زیست طبیعی و صاحب‌نظر در امور حیات‌وحش است تدوین و پایش کنیم.

,

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان همچنین از تدوین برنامه و پایش اطلاعات برگرفته از ماهواره و نیز گیرنده‌های "وی.اچ.اف " به مدت یک ماه خبر داد و گفت: قرار است به مدت یک ماه مستمر هیرکان را مورد پایش جدی قرار بدهیم و اگر در این‌یک ماه رفتار طبیعی خودش را در زیستگاه برای زندگی ادامه داد، در پایان بتوانیم با همین روش، پلنگ نر را در زیستگاه مناسب با شرایط مطلوب، رهاسازی کنیم.

,

به گفته وی پس از یک ماه که رهاسازی دوم انجام شد ماده پلنگ فقط به مدت 400 روز که عمر دستگاه فرستنده آن است پایش ماهواره‌ای می‌شود. و مجدداً پایش ماهواره‌ای و زمینی را برای پلنگ نر رهاسازی شده خواهیم داشت.

,

او ازجمله مهم‌ترین اهداف این مطالعه و پایش را بازگرداندن گونه‌های مختلف حیات‌وحش به زیستگاه طبیعی خود، معرفی مجدد گونه به زیستگاه‌های آسیب‌دیده و عاری از حیات‌وحش، و ثبت داده‌ها و ایجاد بانک اطلاعاتی جدید برای استفاده در مطالعات و پژوهش‌هایی که در آینده انجام خواهد شد ذکر کرد.

,

توله پلنگ‌هایی که بیش از 2 سال پیش تحویل اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان شدند و بعدها نامشان در شناسنامه "ورکان" و "هیرکان" ثبت شد حالا زندگی دوباره‌ای را شروع کرده‌اند.

,

پلنگ ماده به دلیل مهارت بیشتر در شکار و آمادگی برای زندگی مستقل در زیستگاه، رهاسازی شده و توسط گردن بند ردیابی که به گردنش متصل است پایش می‌شود و پلنگ نر هم قرار است به‌زودی و پس از مطالعه رفتار خواهر آزادشده‌اش، دریکی از زیستگاه‌های طبیعی‌اش رها شود.

,

nilkooh1594 0

, nilkooh1594 0,

nilkooh1594 0

, nilkooh1594 0,

nilkooh1594 0

, nilkooh1594 0,

nilkooh1594 0

, nilkooh1594 0,

nilkooh1594 0

, nilkooh1594 0,

nilkooh1594 0

, nilkooh1594 0,

nilkooh1594 0

, nilkooh1594 0,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه