اخبار داغ

گزارش؛

گندمکاران کردستانی همچنان منتظر پول هستند/ مطالبات کشاورزان در هفته دولت جایی ندارد

گندمکاران کردستانی همچنان منتظر پول هستند/ مطالبات کشاورزان در هفته دولت جایی ندارد
با آنکه بیش از دو ماه از برداشت گندم در استان کردستان می‌گذرد اما هنوز پولی به کشاورزان پرداخت نشده و بانک کشاورزی نیز هر روز به آنان وعده‌ای تازه می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کُردتودی،  استان کردستان در خصوص تولید گندم همیشه رتبه سوم تا پنجم را در کشور داشته و امسال هم مسؤولان جهاد کشاورزی استان با آنکه پیش‌بینی کرده‌ بوند، 880 هزار تن گندم در استان تولید شود اما به همت و تلاش کشاورزان این رقم اکنون به بیش از 880 هزار تن رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

با آنکه بیش از دو ماه از برداشت گندم در استان کردستان می‌گذرد و کشاورزان گندم‌های خود را طبق دستور مسؤولان به مراکز خرید و شبکه‌های تعاون روستایی تحویل می‌دهند اما هنوز پولی به آنها پرداخت نشده و بانک عامل نیز هر روز به آنان وعده‌ای تازه می‌دهد.

,

 

,

هر ساله قبل از فصل برداشت گندم مسؤولان جهاد کشاورزی کردستان بر مسئله پرداخت به موقع وجه گندمکاران تأکید ویژه دارند اما وقتی پای عمل وسط می‌آید کسی این حرف‌ها یادش نمی‌ماند و باز این کشاورزان هستند که باید رنج عدم پرداخت به موقع مطالباتشان را متحمل شوند.

,

 

,

گندم یک محصول استراتژک در کشور ما و به ویژه استان کردستان است که معیشت درصد قابل توجهی از مردم به آن وابسته است که این وابستگی در استان کردستان نزدیک به 70 درصد به صورت مستقیم و غیرمستقیم است و اینگونه بدقولی‌های دولت مطمناً در انگیزه و اشتیاق مردم برای تولید بیشتر تأثیر منفی خواهد گذاشت و موجب تضاد در شعار اقدام و عمل و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

,

 

,

مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌هایی که داشته‌اند بر مسأله اقتصاد ‌مقاومتی تأکید کرده‌اند و در این خصوص نیز امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده‌اند و این راهبرد، خط و راه را برای حمایت از تولید ایرانی به خصوص بخش کشاورزی مشخص کرده است.

,

 

,

بخش کشاورزی از بخش‌های مستعد و مهمی است که می‌تواند تأثیر مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشد و نیاز است که مسؤولان با برنامه‌ریزی و تدابیر مناسب‌تری، انگیزه‌های کشاورزان برای تحقق این مهم را در بخش کشاورزی فراهم کنند.

,

 

,

با توجه به گفته مسؤولان جهاد کشاورزی کردستان که 40 درصد اقتصاد کردستان و بیش از 70 درصد معیشت زندگی مردم این استان وابسته به بخش کشاورزی است و با عطف به اینکه گندم در این کشاورزی بیشترین جایگاه را دارد می‌توان نتیجه گرفت دیرکرد در پرداخت وجه گندمکاران زندگی بیش از نیمی از مردم کردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

,

 

,

کردستان با منابع آبی فراوانی که دارد اولین استان دیم کار گندم در کشور است اما باز با وجود این همه تبعیض، کشاورزان استان هر ساله در فصل برداشت گندم به طریق‌های مختلف مورد ظلم واقع می‌شوند، در دوره‌ای وجه گندم دیر پرداخت می‌شود، در دوره‌ای پول بیمه بابت خسارت‌های سرمازدگی، سن‌زدگی و... دیر پرداخت می‌شود و یا اصلاً پرداخت نمی‌شود.

,

 

,

بد‌قولی در عدم پرادخت به موقع پول گندم نه تنها بر رغبت کشاورزان به گندم‌کاری تأثیر خواهد گذاشت بلکه موجب مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش شغل‌های کاذب در جوامع شهری و افزایش مشکلات حاشیه‌نشینی می‌شود و خالی‌ماندن روستاها نیز در واقع ضربه‌زدن بر پیکره اقتصاد جامعه است.

,

 

,

با توجه به اینکه برخی استان‌ها چون استان کردستان از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم، رتبه شاخصی را در سطح زیرکشت گندم دیم کشور دارند، حال انتظار می‌رود گندم‌کاران که در تولید مهم‌ترین محصول زراعی کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا انگیزه بیشتری در آنها برای تولید حداکثری و باکیفیت‌تر ایجاد شود، نه اینکه اقدامی برای ناامید کردن آنها انجام شود زیرا عدم پرداخت به‌موقع پول گندم خریداری شده از سوی دولت موجب می‌شود تا رغبت و میل گندم‌کاران به فعالیت‌های زراعی کاهش یابد.

,

 

,

زندگی بسیاری از کشاورزان به خاطر عدم پرداخت پول گندم تحت تأثیر منفی قرار گرفته و با مشکل مواجه هستند. نکته قابل توجه اینجاست که درصد قابل توجهی از کشاورزان به دلیل دیرکرد در پرداخت اقساط وام‌های خود که بیشتر این وام‌ها نیز مربوط به بانک کشاورزی است هر روز توسط این بانک تحت فشار قرار می‌گیرند که باید برای پرداخت اقساط خود اقدام کنند اما در مقابل همین  بانک به حق و حققوق کشاورزان توجهی ندارد و ماههاست که پرداخت مطالبات آنان را به تعویق انداخته است.

,

 

,

کشاورزان استان کردستان از دولت انتظار خاصی ندارند و  فقط می‌خواهند پول گندمشان را به موقع پرداخت کند چراکه این قشر از طبقات ضعیف و محروم جامعه هستند و زندگی آنها طی یک سال به همین چند شندرغاز وابسته است.

,

 

,

یک کشاورز تمام زندگی خود را در زمین‌های کشاورزی سپری می‌کند و با تحمل مشقت‌های بسیار به کار کشت و برداشت گندم مشغول می‌شود و گاهاً نیزبا ضرر و زیان کشاورزی خود را به اتمام می‌رساند.

,

 

,

کشاورزان هر روز برای دریافت پول خود به بانک کشاورزی مراجعه می کنند اما دریغ از اینکه جواب امیدوار‌کننده‌ای به آنها داده شود، دولت به جای حمایت از کشاورزان و به جای اینکه بر دست‌های پینه‌بسته آنها مرهم بگذارد با بدقولی‌هایی که می‌کند کشاورز را نسبت به کشاورزی دلسرد می‌کند.

,

 

,

به هر حال کشاورزان به‌عنوان قشر پرتلاش و سخت‌کوش تنها عایدشان همین دسترنجی است که با فروش محصولاتی چون گندم در قالب خرید تضمینی دولت می‌توانند امور زندگی خود را اداره کنند، بنابراین در چنین شرایطی دولت باید به این موضوع مهم توجه ویژه کند تا بتواند در اسرع وقت پول کشاورزان را پرداخت کند و لازم است دولت برای تقویت بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان به وعده‌های خود بیشتر عمل کند تا شاهد شکوفایی و افزایش تولید در این بخش‌ باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه