اخبار داغ

کتاب «رد پای دیرین»اثر نویسنده و مولف سرابی منتشر شد

کتاب «رد پای دیرین»اثر نویسنده و مولف سرابی منتشر شد
کتاب ” رد پای دیرین ” زندگی نامه شهید حجت الاسلام دیرین است که توسط خانم سلمانی سولا مصاحبه و توسط ناصر ملایی سرابی به رشته تحریر در آمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, کتاب نادر دیرین،زندگی‌نامه و خاطرات شهید حجت‌الاسلام نادر دیرین است. برای نوشتن این کتاب با همسر شهید و همرزمانش در استان‌های تهران،آذربایجان‌شرقی و غربی،شهرهای مشهد،خوی،ارومیه،اردبیل و تهران گفت‌وگو شده است.بخش قابل توجهی از این کتاب مربوط به خاطرات همسر شهید از زمان‌ آشنایی با نادر دیرین در نوجوانی تا ازدواج، نحوه زندگی در مشهد در زمانی که شهید دیرین طلبه بود،نحوه رفتار در خانواده و حضور در جبهه و نهایتا شهادت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

در بخش خاطرات دوستان و همرزمان شهید هم نکات جالب توجهی به چشم می‌خورد. در این خاطرات نقش شهید دیرین در پیروزی انقلاب اسلامی،فعالیت در پایگاه بسیج مسجد یساول اردبیل، تشکیل انجمن اسلامی در مدرسه،تربیت جوانانی که امروزه بسیاری از آنها در کشور مسئولیت دارند،قهرمانی در مسابقات کشتی نوجوانان،حضور در لبنان و فعالیت‌های تبلیغی در این کشور از جمله دیگر بخش‌های این کتاب هستند.

,

هر کدام از همرزمان شهید دیرین در این کتاب خاطراتی از زمان حضور در جبهه و نحوه شهادتش تعریف کرده‌اند که برای اولین بار بیان می‌‌شوند.

,

خاطرات شیرین زندگی شهید دیرین با طلبه‌های هم دوره‌اش در مشهد هم در این کتاب جذاب هستند.

,

شعر معروف «نماز اوسته ننه سنگرده گولـله قلبیمه دَیدی/ سینه‌م اوت توتدو یاندی پارچالاندی قددیمی اَیدی»… را هم که در زمان جنگ معروف بود،شهید نادر دیرین خوانده است و متن کامل این شعر در کتاب ردی پای دیرین چاپ شده است.

,

«داودزاپاتا»،پنجه در پنجه منافقان،همنشینی با آبگوشت،درسی به مدافعان لبنان،به رزمنده زن نمی‌دهم،کت و شلوار امانتی،دریغ از یک نامه،دفترچه گناه،بوی عملیات،قرعه شهادت،خلسه عارفانه،حساب بانکی،حنابندان خداحافظی،غریبه‌ای میان اشک‌ها،نشانی مزار و فقط شهید نشو از جمله عناوین خاطرات منتشر شده در این کتاب هستند.

,

این کتاب به سفارش بنیاد شهید استان اردبیل و توسط ناصر ملایی نوشته شده است. مصاحبه‌های خاطرات توسط خدیجه سلمانی انجام گرفته و توسط انتشارات «مجنون» به چاپ رسیده است.

,

ناصر ملایی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان را به ترتیب در مدرسه راهنمایی شهید حسین‌پور و شهید قاضی سراب به پایان رسانده است. لیسانس علوم سیاسی دارد  و در حال حاضر در مرحله تدوین پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ ایران دوره اسلامی قرار دارد.

,

انتهای پیام/م

,

 

,

در «پیشگفتار» این کتاب آمده است:

,

استان اردبیل با مردمان دوست‌دار اهل بیت(ع) تاکنون فرزانگان و قهرمانان زیادی در عرصه‌های مختلف تحویل جامعه داده است که یکی از این فرزانگان در حوزه دین و حماسه، شهید نادر دیرین است.

,

پس از چند سال خبرنگاری در حوزه‌ دفاع‌مقدس،وقتی قرار شد خاطرات شهید نادر دیرین را به رشته‌ تحریر درآورم نگران بودم در مقابل این سعادتی که نصیبم شده است نتوانم آن طور که باید،یک روحانی شهید را به خوبی معرفی کنم.اما رفته‌رفته و طی مصاحبه‌های مختلف با همرزمان،دوستان و خانواده‌  شهید دیرین زوایای گوناگونی از زندگی وی بر من روشن شد.این زوایا آن قدر توجهم را جلب کرد که عزمم را بیش از پیش جزم کردم تا وظیفه‌ام را به سرانجامی مطلوب برسانم.

,

طی چند ماه مصاحبه و تدوین مطالب،با‌ همرزمان،دوستان و خانواده‌ شهید هم خوشحالی داشتم،هم غم و غصه.هم پایگاه ثارالله مسجد یساول را دریافتم،هم دوران طلبگی و هم حضور شهید دیرین در جبهه را.در یک کلام اگر اغراق نباشد باید بگویم به گونه‌‌ای با این شهید زندگی کردم.

,

برخورداری از یک خانواده اصیل و ایثارگر و دیندار، دوست‌دار اهل‌بیت(علیهم‌السلام)،خودساختگی،پرداختن به ورزش (در مقطعی ورزش قهرمانی)و … از نادر انسانی صبور و اعتقادی ساخته بود.از سوی دیگر،صبر و حوصله‌ خاص دیرین در مدیریت کارها و انجام وظایف و همچنین نوع برخورد او با مشکلات در من این سوال را ایجاد ‌کرد که یک انسان چقدر می‌تواند در برابر ناملایمات و سختی‌ها خم به ابرو نیاورد؟.

,

ابتکارات و سخنان نادر دیرین در امور مختلف،حساسیت نسبت به بیت‌المال،نوع برخورد با دوستان و مدیریت مسائل و مشکلات،مسئولیت‌پذیری در زمان طلبگی و حضور در جبهه  تنها گوشه‌ای از زوایای زندگی او محسوب می‌شود.در این میان مروری بر نوع برخورد او با جوانان نشان می‌دهد که نادر دیرین فراتر از زمان خویش حرکت می‌کرد.

,

او نیاز روز جوانان را می‌شناخت و می‌دانست چه رفتاری با جوان می‌تواند هدایتی سعادتمند در پی داشته باشد. خاطره «داود زاپاتا» یکی از ابتکارات شهید دیرین در تعامل با جوانان است.

,

نادر دیرین نه تنها رسالتش را به خوبی انجام داد بلکه در طول زندگی‌اش مسئولانی را تربیت کرد که امروزه مسئولیت‌هایی را در کشور بر عهده دارند.

,

هر یک از خاطرات شهید دیرین دنیایی از معرفت نسبت به خداوند و صبر و بردباری یک طلبه را به خوبی نمایان می‌سازد و مخاطب را به این باور و یقین می‌رساند که توکل به خداوند متعال و اخلاص در عمل حلال همه مشکلات است.

,

امیدوارم این کتاب،خاطرات حضور نادر دیرین در تظاهرات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،مراسم دعای ندبه و کمیل اردبیل،عزاداری‌های معروف و دل‌نشین و سایر فعالیت‌هایش را در ذهن دوستان و اهالی محله یساول و سایر مناطق اردبیل تداعی کند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه