اخبار داغ

مسجد زنانه در کپنهاگ

مسجد زنانه در کپنهاگ
روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به افتتاح یک مسجد زنانه در پایتخت دانمارک برای به چالش کشیدن مؤسسات و نهادهای دینی، تأکید کرد که امام جماعت مسجد مذکور در کپنهاگ یک زن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه "گاردین" روز شنبه در مطلبی نوشت: این‌بار نماز جمعه کاملا متفاوت بود، به صورتی‌که خارج از نمازخانه یک زن درحال شیردادن به نوزاد خود بود و یک زن دیگر در حال آرایش .. اما ناگهان اذان با صدای یک زن به گوش رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, روزنامه "گاردین" روز شنبه در مطلبی نوشت: این‌بار نماز جمعه کاملا متفاوت بود، به صورتی‌که خارج از نمازخانه یک زن درحال شیردادن به نوزاد خود بود و یک زن دیگر در حال آرایش .. اما ناگهان اذان با صدای یک زن به گوش رسید.,

گاردین، این نماز جمعۀ کپنهاگ را تاریخی توصیف کرد و نوشت: این نخستین بار بود که در این شهر و همچنین کشورهای اسکاندیناوی یک زن امام جماعت می شود. 

,

به نوشتۀ گاردین، بیش از 60 زن در مسجد موسوم به "مریم" این نماز را اقامه کردند. این مسجد بالای یک رستوران فست فود در پایتخت دانمارک قرار دارد و "افراد داوطلب" تا آخرین ساعات پنجشنبه شب برای تجهیز و مراسم افتتاح این مسجد مشغول بودند.

,

"رفعت خنکان" در نخستین نماز جماعت زنانه، اذان گفت و به مناسبت افتتاح مسجد مذکور سخنرانی کرد، و زنی به نام "صالحه ماری فتاح" هم خطبه جمعه را خواند!

,

اما موضوع قابل توجه در این نماز جمعۀ عجیب، این بود که طبق اذعان گاردین، در این نماز جماعت، زنانی از ادیان دیگر و حتی زنان ملحد و بی دین حضور داشتند. این افراد همگی برای شرکت در نماز جمعه و افتتاحیه مسجد دعوت شده بودند.

,

مسجد مریم در فوریه گذشته افتتاح شد، اما این نخستین بار بود که در این مسجد نماز جماعت خوانده می‌شود.

,

از زمان افتتاح این مسجد، 5 مراسم عقد در آنجا برگزار شده است که البته مسجد شروط خاصی را برای عقد مطرح کرده است: ممنوع بودن چند همسری، حق طلاق زن، باطل شدن ازدواج در صورت خشونت روحی یا جسمی، حق مساوی زن و مرد درخصوص کودکان درصورت طلاق.

,

رفعت خنکان به روزنامه گاردین گفت: یکی از اهداف مسجد، به چالش کشیدن مردان در "نهادهای دینی" است.

,

وی با این ادعا که "مردان نهادهای دینی اسلامی را تحت کنترل دارند" مدعی شد: "یکی از اهداف مسجد به چالش کشیدن تفسیرهای مردانه از قرآن است."!!

,

خنکان همچنین مدعی شد که با مخالفتهایی از سوی بعضی نزدیکان و دوستان مواجه شد، ولی پدرش با این امر مخالف نیست و همواره از او حمایت کرده است.

,

پدر خنکان از پناهجویان سوری است که پس از آغاز بحران و جنگ علیه این کشور، به دانمارک رفت.

,

مادر خنکان نیز دانمارکی و مسیحی است.

,

البته طبق نوشتۀ گاردین، خنکان پس از فارغ التحصیلی در دمشق، در سال 2000 به کپنهاگ بازگشته بود.

,

انتهای پیام/ منبع:العالم

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه