اخبار داغ

استراتژی کلان کشور، پرهیز از ورود به حوزه های جدید جنگ در منطقه است

تشریح استراتژی‌ کلان کشور از زبان سردار جلالی

تشریح استراتژی‌ کلان کشور از زبان سردار جلالی
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ایران علی‌رغم تمام شرایطی که در منطقه وجود دارد، جزء امن‌ترین کشورهاست و استراتژی کلان ما نیز پرهیز از ورود به حوزه‌های جدید جنگ در منطقه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایسنا، سردار غلامرضا جلالی صبح امروز طی سخنانی در مراسم اعطای حکم فرمانده ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر که با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران در محل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، با اشاره به این‌که ایران علی‌رغم تمام شرایطی که در منطقه وجود دارد، جزء امن‌ترین کشورهای منطقه است، گفت: طیفی از تهدیدات وجود دارد که باید در برابر آن‌ها مراقبت لازم را داشته باشیم و امنیت‌مان را تداوم بخشیده و تضمین کنیم تا به یک بازدارندگی پایدار برسیم، به طوری که هم امنیت را تولید کرده و هم بتوانیم برنامه‌های توسعه را به صورت جدی دنبال کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


وی رویکرد جدید آمریکا را «جنگ نیابتی» دانست و اظهار کرد: رویکرد جدید آمریکا این است که با محوریت هم‌پیمانان منطقه‌ای و تقویت آن‌ها بتواند مسائل منطقه را دنبال کند، زیرا فعالیت‌های مستقیم نظامی گذشته آمریکا در منطقه، برای آن‌ها هزینه‌های زیاد و در عین ‌حال کارایی کمی به همراه داشته است و در ادامه اسرائیل و عربستان احساس کردند که متکی به حمایت آمریکا در منطقه هستند و این موجب شد که به سمت تعامل آشکار استراتژیک با یکدیگر بروند تا بتوانند در برخورد با حوادث از هم پشتیبانی کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ادبیات استراتژیک گفته می‌شود هر کشوری که ضعیف شود، محکوم به فنا است و به آن حمله می‌شود، لذا اگر بخواهیم به ما حمله نشود باید قدرتمان را توسعه و افزایش دهیم.

جلالی استراتژی کلان کشور را پرهیز از ورود به حوزه‌های جدید جنگ در منطقه عنوان کرد و گفت: این مسئله دو بعد دارد، یک بعد سیاسی و یک بعد نظامی؛ بعد سیاسی این است که وزارت امور خارجه، دستگاه دیپلماسی کشور، رهبری معظم و سایرین تلاش می‌کنند که مسئله فزون‌خواهی عربستان در منطقه را در لایه‌های سیاسی کنترل و مدیریت کنند و در بعد نظامی هم ارائه و نمایش قدرت کشور به شکلی که برداشت دشمن را نسبت به تهدیدش اصلاح کند، مطرح است.

وی ادامه داد: این دو بعد مکمل یکدیگر هستندو حرکت نظامی به دنبال ارائه و نمایش قدرت کشور است و حرکت سیاسی نیز به دنبال این است که بتواند این قدرت را به دشمن تفهیم کند چرا که تفهیم قدرت کشور برای دشمن، بازدارندگی تولید می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تهدیدات را به سه دسته کلی، ایمنی، امنیت و جنگ  تقسیم کرد و گفت: ایمنی، هم ضامن سلامت صنعت است و هم این‌که جزء لاینفک و لازمه کارکردی صنعت است،  امنیت نیز تحت تأثیر عوامل مخل امنیت شکل می‌گیرد و جنگ که در این سطح، دفاع ما در برابر تهدیدات است و باید آمادگی‌هایی هم در این زمینه ایجاد شود.

جلالی با توجه به حوادث اخیر در مجتمع‌های پتروشیمی و برخی بررسی‌های انجام شده در این زمینه، گفت: برداشت اولیه این بود که ما در لایه ایمنی هنوز مشکلات زیادی داریم و نسبت به لایه ایمنی هنوز جدیت لازم وجود ندارد و برخی اشکالات صنفی، اجرایی و فنی و استانداردی در این زمینه به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به مانورهایی که در سال‌های گذشته در عسلویه انجام شد، نیاز به یک فرمانده منطقه‌ای که بتواند ابزار امدادی همه مجتمع‌ها را به صورت متمرکز به کار گیرد لازم دانست و گفت: طبیعتاً بدون وجود یک فرمانده واحد نمی‌توان حادثه‌ای را که برای یک مجتمع به وجود می‌آید کنترل کرد و ممکن است این حادثه به بقیه مجتمع‌ها نیز منتقل شود، بنابراین لازم است یک نفر از جنس مدیران صنعتی به عنوان فرمانده تعیین شود تا بتوانند هماهنگی‌های بین واحدی انجام دهد و با سطوح بالاتر نیز ارتباط برقرار کند.

در خاتمه این مراسم حکم فرمانده ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر به امید شهیدی‌نیا اعطاء شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه