اخبار داغ

آب درکوزه و ما...؛

تشنگی روستاهای جنوب استان در کنار رودخانه قزل اوزن

تشنگی روستاهای جنوب استان در کنار رودخانه قزل اوزن
رودخانه قزل اوزن، همانطور که از اسمش هم پیداست(ترکی) رودخانه ای همیشه خروشان و طلایی رنگ است که از جنوب استان اردبیل سرازیر شده و متاسفانه بلا استفاده به سد سفید رود استان گیلان می ریزد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر،  کوثر و خلخال که از دیرباز شاهد سرازیر شدن آب رودخانه قزل اوزن در جنوب استان اردبیل هستند این روزها به رغم محرومیت های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی آرزوی بهره مندی از این آب را دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوثرخبر,

همانطور که مبرهن است آب مایه حیات بوده و می توان از آن در صنعت، کشاورزی و ... در منطقه استفاده کرد و توسعه متوازنی را به وجود آورد.

,

این درحالی است که سالانه بیش از 500 میلیون مترمکعب آب از این رودخانه به سد سفید رود گیلان می ریزد و مردم جنوب استان اردبیل هیچ بهره ای از آن حتی برای آب رسانی به مزارع کشاورزی نمی برند.

,

چندی پیش مسئله آبرسانی به دشت اردبیل از این رودخانه توسط مسئولین استانی و شهرستانهای شمال استان مطرح شد، حق یا ناحق بودن این طرح به جای خود ولی برخی از مسئولین استانی با هزینه کرد بیش از 400 میلیارد تومان خواهان رساندن این طلای بیرنگ به دشت اردبیل بوده و هستند این در حالیست که مسئولین جنوب استان آبرسانی به مزارع را به فاصله حتی یک متر در دستور کار خود ندارند!

,

در حالی که می توان ضمن سیراب کردن مزارع روستاهای بخش فیروز و بخش هشجین شهرستانهای کوثر و خلخال که در حاشیه این رودخانه قرار دارند، صنعتی را با رویکرد کلان در حوزه های مختلف طراحی و پیاده سازی کرد، تا مردمان زحمت کش این منطقه که سالهاست غم تکمیل و بهره برداری از سد گیوی پیرشان کرده، از آب این رودخانه همیشه طلایی بهره مند شوند.

,

با بهره مندی از این آب که فعلا اجازه برداشت آن در دست دولت است، می توان بخش های بسیاری را در حوزه تولید، اقتصاد مقاومتی، صنعتی(ایجاد و احداث شرکت ها و کارخانه ها)، مدرنیته کردن بخش کشاورزی و ... به صورت پایلوت به وجود آورد.

,

اما فعلا هیچ اقدامی در راستای بهره مندی از این منبع که مطالبه حق به جانب مردم جنوب استان ادربیل است از سوی مسئولین شهرستانی و استانی انجام نیافته، بطوری که هر ساله شاهد از دست رفتن بیش از 500 میلیون متر مکعب آب به استان گیلان هستیم.

,

کشاورز کوثری در این رابطه میگوید: سالهاست که نبود آب کافی ما را در زمین هایمان با مشکل مواجه کرده است، درحالی که زمین کشاورزی من در حاشیه رودخانه قزل اوزن قرار دارد ولی متاسفانه دسترسی به این آب را ندارم.

,

دیگر کشاورز کوثری می افزاید: آبی که هر ساله از منطقه کوثر و خلخال می گذرد حق همه مردم استان بخصوص کوثر و خلخال است اما نه تنها تا به حال هیچ استفاده ای از این آب نشده بلکه برنامه ای هم در راستای بهره مندی از آن در سالهای آتی تدوین نشده است.

,

جوان اهل بخش فیروز به خبرنگار کوثرخبر گفت: روستاهای حاشیه نشین رودخانه قزل اوزن زیرساخت و قابلیت همه نوع کارهای صنعتی، کشاورزی، دامداری، باغداری و ... را دارد، ولی با اندک آب های زیرزمینی و قنات ها که آنها هم کم کم در حال خشک شدن است به آبیاری مزارع و باغ های خود مشغولیم در حالی که بهتر می توانیم با بهره مندی از آب قزل اوزن منطقه نمونه کشاورزی را بصورت پایلوت در منطقه مدیریت کنیم.

, کوثرخبر ,

به گزارش کوثرخبر، دولت می تواند بنا بر دغدغه خودکه پیشتر مطرح می کنند با همکاری بخش خصوصی نسبت به ایجاد و احداث کارخانه، بستر سازی برای شیلات، ابرسانی به روستاهای حاشیه رودخانه قزل اوزن و همچنین ایجاد منطقه نمونه گردشگری و کشاورزی با آب همیشه خروشان قزل اوزن، منطقه ای با رویکرد اقتصادی و همچنین صنعتی را در منطقه به وجود آورد.

,

جریان زندگی در رودخانه قزل اوزن خلخال / تصاویر

, جریان زندگی در رودخانه قزل اوزن خلخال / تصاویر,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه