اخبار داغ

ارائه خلاصه کاوش"قلعه خرابه"؛

اساس پارک فرهنگی ازنا بر ویرانی فرهنگ و تاریخ این شهر بنیان شده+عکس

اساس پارک فرهنگی ازنا بر ویرانی فرهنگ و تاریخ این شهر بنیان شده+عکس
سرپرست تیم کاوش قلعه خرابه گفت: پارک فرهنگی که اساس آن بر ویرانی فرهنگ و تاریخ شهر ازنا بنیان نهاده شده است مسیری جز نابودی این تپه باستانی نداشته و ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهزاد حسینی سربیشه در گفتگو با ازناخبر گفت: گاهی اوقات با بهانه ندانستن، می توان بر سهل انگاری و بی مسولیتی خویش نسبت به امری سرپوش بگذاریم و خود را به بی خیالی بزنیم، اما زمانیکه بدانیم و باز هم گام مثبتی برای جبران اشتباهمان بر نداریم این امر مصداقی از خیانت به خودمان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهزاد حسینی سربیشه در گفتگو با , ازناخبر,  گفت: گاهی اوقات با بهانه ندانستن، می توان بر سهل انگاری و بی مسولیتی خویش نسبت به امری سرپوش بگذاریم و خود را به بی خیالی بزنیم، اما زمانیکه بدانیم و باز هم گام مثبتی برای جبران اشتباهمان بر نداریم این امر مصداقی از خیانت به خودمان است.,

سرپرست تیم کاوش تپه باستانی شهرستان ازنا خاطر نشان کرد: تپه "قلاخرابه" یا همان پارک فرهنگ شهرمان ازنا، در دو دهه اخیر مورد بی مهری و بی توجهی فاحشی از جانب مسئولین و مردم واقع شده است.

,

وی افزود: کار کاوش تپه قلاخرابه بیش از10 روز است که آغاز شده، بسیاری به آن نگاه مثبت دارند، بسیاری هم بی تفاوت و تعدادی نیز به مخالفت و کارشکنی در جلوگیری از به ثمر رسیدن این امر می باشند.

,

بهزاد حسینی سربیشه

, بهزاد حسینی سربیشه,

حسینی افزود: روزهای نخست انجام کارهای باستانشناسی بر روی این تپه با بالا و پایین های بسیاری همراه بوده ایم، اما با حمایت مردم عزیز دل گرمی ما صدچندان شد.

,

این کارشناس ارشد باستان شناسی خاطر نشان کرد: نظرات مختلفی در مورد این پروژه باستان شناسی بر زبان ها جاریست، اما هدف اصلی از آغاز این پروژه تاسیس یک سایت موزه باستانشناسی است.

,

وی به هدف اصلی این فصل از کاوشهای تپه قلاخرابه اشاره کرد و گفت: در این فصل تعیین عرصه و حریم اصلی این تپه و آماده سازی آن برای ایجاد سایت موزه مهمترین هدف بوده است.

,

حسینی ادامه داد: بر اساس گمانه های ایجاد شده مشخص گردید که وسعت تپه تقریبا دو برابر تپه فعلی  است و بر اساس کاوش و بررسی باستان‌شناسی صورت گرفته بر روی تپه قلاخرابه آثار مربوط به دوران مختلفی شناسایی شدند.

,

مسئول تیم کاوش تپه باستانی ضمن اشاره به دوره های مختلف بدست آمده گفت: این دوره ها به طور کلی شامل آثار مربوط به دوران مس سنگی (4000 قبل از میلاد تا 3000 قبل از میلاد) و آثار مربوط به عصر مفرغ (1500-3000 قبل از میلاد) همچنین عصر آهن (700-1500 قبل از میلاد) است.

,

حسینی ادامه داد: دوره های مادها، اشکانی و ساسانی و دوران مختلف اسلامی تا عصر حاضر (700 قبل از میلاد تا دوران معاصر که پارک فرهنگ بر روی آن ایجاد شده است!) می باشد.

,

وی گفت: آثار بدست آمده شامل داده های سفالی، ابزار و ادوات سنگی و سفالی و سازه های معماری بوده اند، همانگونه که مشاهده می کنید این تپه یک تپه چند دوره ای می باشد و این موضوع بر اهمیت آن چند برابر آن می افزاید.

,

مسئول کاوش قلعه خرابه ازنا تصریح کرد: توصیف کامل داده های بدست آمده و تعیین توالی گاهنگاری دقیق (توالی دوره ها) و حریم اصلی این تپه در گزارش های آتی به مردم عزیزمان ارائه خواهد شد.

,

حسنی ابراز امیدواری کرد: امید است که شهرداری شهر ازنا از انجام ادامه فعالیت های عمرانی و کاشت درختان و آبیاری هایی که این تپه را در شرف نابودی قرار داده اند صرف نظر نماید و عاملی برای از بین رفتن این اثر بی نظیر نشود.

,

قلعه خرابه ازنا

, قلعه خرابه ازنا,

این کارشناس باستان شناسی گفت: ضوابط و مقررات همیشه اهمیت داشته و دارند اما بستن چشم ها بر اهمیت این تپه باستانی بی مسولیتی آشکار است و ضربه ای جبران ناپذیر به گذشته و تاریخ شهرمان خواهد زد.

,

وی به تخریب این اثر بی نظیر اشاره کرد و ادامه داد: حتی اگر از جانب میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اجازه فعالیت بر روی این تپه صادر شود (که نباید صادر شود) ، شخص مسئول ازنایی نباید تن به این موضوع داده و این تاریخ مصور را فدای ایجاد یک پارک تفریحی نماید.

,

حسینی با اشاره به همکاری آحاد ازنایی ها گفت: همکاری و همدلی مردم، مسئولین و متخصصین برای جلوگیری از این تخریب ضروری است، مردم ما نباید نسبت به این اثر مهم بی تفاوت باشند.

,

وی ابراز امیدواری کرد: این نوید را به همشهریان عزیز می دهم که در آینده ای نه چندان دور سایت موزه ای همچون هگمتانه همدان، شوش خوزستان یا خیلی از محوطه های مشابه در مرکز شهر ازنا خواهیم داشت که ازنا را در سطح ملی و بین المللی معرفی خواهد نمود و باعث رونق صنعت گردشگری خواهد شد، اما به شرط اینکه با بی تفاوت از کنار آن عبور نکنیم.

,

 

,

تصاویر و مشخصات زیر آثار بدست آمده از این تپه باستانی در شهرستان ازنا می باشد که توسط تیم کاوش کشف و ضبط شده است:

,

آثار باستانی قلعه خرابه ازنا

, آثار باستانی قلعه خرابه ازنا,

سفالهای T.T.A.Q.KH 5سفالهای T.T.A.Q.KH 13

,

آثار باستانی قلعه خرابه ازنا

, آثار باستانی قلعه خرابه ازنا,

سفالهای T.T.A.Q.KH 5سفالهای T.T.A.Q.KH 13

,

 

,

آثار باستانی قلعه خرابه ازنا

, آثار باستانی قلعه خرابه ازنا,

ادوات سنگی و سفالی T.T.A.Q.KH 5توکن های سفالی T.T.A.Q.KH 5

,

 

,

آثار باستانی قلعه خرابه ازنا

, آثار باستانی قلعه خرابه ازنا,

ادوات سنگی و سفالی T.T.A.Q.KH 5توکن های سفالی T.T.A.Q.KH 5

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه