اخبار داغ

مدیر آب و خاک کردستان:

17 هزار و 101 هکتار از اراضی کردستان آبی می‌شوند/ کردستان بیش از سهم ‌تعیین‌شده در احیای دریاچه ارومیه نقش دارد

17 هزار و 101 هکتار از اراضی کردستان آبی می‌شوند/ کردستان بیش از سهم ‌تعیین‌شده در احیای دریاچه ارومیه نقش دارد
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص مهار آب‌های مرزی گفت: در این طرح که اکنون به موافقت رسیده است 17 هزار و 101 هکتار از اراضی استان کردستان آبی می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، فرزاد حسنی از افزایش 26 برابری پروژه‌های حوضه مرزی در استان کردستان خبر داد و بیان کرد: استان کردستان پتانسیل بهره‌مندی 46 هزار هکتار از پایاب سدهای استان را دارد که در حال حاضر این بهره‌مندی 2 هزار و 930 هکتار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

 

,

وی افزود: با مکاتباتی که با وزرات نیرو، وزرات جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور انجام شد مصوبه بهره‌مندی 17 هزار و 101 هکتار از اراضی استان از پایاب سدها صادر شده و باید تا پایان سال 96 اجرا شود و به بهره‌برداری برسد.

,

 

,

حسنی عنوان کرد: در این پروژه برای هر هکتار تقریباً 170 میلیون ریال اعتبار لازم است و در مجموع باید برای آن 3 هزار میلیارد ریال هزینه شود.

,

 

,

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: قرار بود پروژه مهار آب‌های مرزی به دستور مقام معظم رهبری از سال 93 کلید بخورد و کشاورزان هر منطقه از آبهای حوضه مرزی خود بهره‌مند شوند که این مهم هنوز در استان کردستان عملیاتی نشده و امیدواریم با این مصوبه جدید به شرط تأمین اعتبار آن بتوان اقدامات اساسی در حوزه کشاورزی استان انجام داد.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: کاهش فاحش سطح مصوب شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی استان در طرح رودخانه‌های مرزی کشور علیرغم پتانسیل بالای این استان از لحاظ منابع آبی و خاکی بکر و دست‌نخورده و قرارگیری در سرشاخه پنج حوضه آبریز اصلی کشور، که با این عمل بیش از پیش حقوق مردم محروم استان ضایع شده و تنها روزنه امید که با منویات مقام معظم رهبری در بحث مهار آب‌های مرزی برای کشاورزان زحمتکش منطقه به وجود آمده بود عملا تبدیل به یأس و ناامیدی شده است.

,

 

,

حسنی با بیان اینکه اعتبارت این پروژه‌های حوضه مرزی از محل صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود، عنوان کرد: چون بحث تخصیص آب در استان کردستان دیر انجام شد در سال 93 و 94 تنها سه پروژه در دستور کار قرار گرفت که اجرایی شدن 640 هکتار از پایاب سد زیویه کامیاران شاخص‌ترین آنهاست و دو پروژه دیگر پایاب سد امیرآباد رمشت شهر موچش و پایاب سد گاران مریوان بوده که در حال حاضر کارهای مطالعاتی آن انجام شده است.

,

 

,

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به پروژه‌هایی که در مصوبه 17 هزار و 101 هکتار از اراضی استان کردستان در حوضه مرزی انجام خواهد شد، تصریح کرد: عملیات فاز دو پایاب سد گاران مریوان به میزان یک هزار و 400 هکتار و با توجه به اینکه در فاز اول این پروژه یک هزار و 640 هکتار به بهره‌برداری رسیده بود در مجموع بهره‌مندی اراضی محدوده پایاب سد گاران مریوان به 3 هزار هکتار خواهد رسید.

,

 

,

حسنی افزود: اجرا شدن فاز دو پایاب سد زیویه کامیاران به ظرفیت 400 هکتار، پایاب سد قشلاق سنندج به میزان یک هزار و 600 هکتار و پایاب سد امیرآباد رمشت به ظرفیت یک هزار و 100 هکتار از دیگر پروژه‌های اجرایی این مصوبه خواهد بود.

,

 

,

6 هزار و 800 هکتار از اراضی مسیر سامانه انتقال آب سدهای ژاوه و آزاد آبی می‌شوند

,

 

,

وی بیان کرد: بهره‌مندی 2 هزار و 500 هکتار از اراضی استان در مسیر سامانه انتقال سد ژاوه و همچنین بهره‌مندی 4 هزار و 300 هکتار از اراضی استان در مسیر سامانه انتقال سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان از دیگر پروژه‌های اجرایی در این طرح حوضه مرزی است.

,

 

,

مدیر آب و خاک استان کردستان گفت: همچنین در این طرح یک هزار و 600 هکتار از اراضی مریوان از پایاب زریوار بهره‌مند می‌شوند.

,

 

,

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه با اشاره به موضوع احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: با توجه به مشکلات دریاچه ارومیه از سال 87 جلسات استانی بین وزرات نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور با مشارکت عوامل اجرایی این وزراتخانه در سه استان آذربایجانات غربی و شرقی و کردستان تشکیل شد و پس از چهار سال کار کارشناسی منجر به تصمیماتی شد و مقرر شد که هر استان سهم خود را در خصوص احیای دریاچه با رهاسازی آب از حوضه ایفا کند.

,

 

,

کردستان بیش از سهم تعیین‌شده برای احیای دریاچه ارومیه آب ارسال می‌کند

,

 

,

حسنی خاطرنشان کرد: در این راستا کل آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه 3.1 میلیارد مترمکعب تعیین شد و سهم کردستان که یک میلیارد مترمکعب بود کاملاً تأمین شد و کردستان به تعهد خود عمل کرد اما اکنون طبق اظهارنظر شرکت آب منطقه‌ای استان حدود 385 میلیون لیتر بیشتر یعنی 1 میلیارد و 585 میلیون مترمکعب از کردستان به دریاچه ارومیه می‌رود.

,

 

,

وی افزود: بر اساس نظر کارشناسان احیای دریاچه ارومیه 3.1 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد اما در واقع اکنون 4.9 میلیارد مترمکعب آب از حوضه آبریز کردستان، آذربایجانات غربی و شرقی به آذربایجان غربی سرازیر می‌شود و آذربایجان‌غربی این آب‌های اضافی را به کشاورزی خود اختصاص داده است.

,

 

,

15 تا 16 هزار هکتار از اراضی سقز با آب چشمه و کانی آبیاری می‌شوند

,

 

,

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: یک میلیارد و 585 میلیون مترمکعب آورد رودخانه و بارش حوضه دریاچه ارومیه در استان کردستان است در حالی 15 تا 16 هزار هکتار از اراضی شهرستان سقز با آب چشمه و کانی آبیاری می‌شوند.

,

 

,

حسنی با اشاره به اهمیت طرح انتقال آب سد آزاد و ژاوه به دشت‌های قروه و دهگلان عنوان کرد: پایاب سد آزاد از خروجی سد قوچم و پایاب سد ژاوه از خروجی سد سورال اهمیت زیادی در تعادل‌بخشی آب‌های زیر زمینی این منطقه دارد و همچنین موجب ترمیم آبهای زیرزمینی در دشتهای قروه و دهگلان می‌شود.

,

 

,

وی افزود: در دشتهای قروه و دهگلان پتانسیل بهره‌مندی 26 هزار هکتار از اراضی از پایاب سدهای آزاد و ژاوه وجود دارد.

,

 

,

مدیر آب و خاک استان کردستان در پایان گفت: ردیف بودجه پروژه بهره‌مندی 17 هزار و 101 هکتار از اراضی کردستان از آب‌های حوضه مرزی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حال تعریف شدن، ابلاغ موافقت‌نامه و ارسال تخصیص است و امیدوارم مسؤولان استانی به جد پیگیر این قضیه باشند تا این طرح بزرگ در استان عملیاتی شود.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه