اخبار داغ

چرخ پروژه های همدان در دولت تدبیر و امید پنچر شد؛

وقتی نبود منابع مالی پروژه های همدان را نیمه تمام می گذارد

وقتی نبود منابع مالی پروژه های همدان را نیمه تمام می گذارد
در حالی هفته دولت در همدان را سپری می کنیم که همچنان تعداد فراوانی پروژه های نیمه تمام یا متوقف شده در سطح شهرستان رخ نمایی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ در حالی ششمین روز  از هفته دولت در همدان را سپری می‌کنیم که همچنان تعدادی پروژه که عملیات ساخت آن‌ها متوقف یا نیمه‌تمام مانده است درشهرستان وجود دارد  پروژه‌هایی که زمان تصویب برخی از آن‌ها به بیش از 5 سال می‌رسد برای مطلع شدن از آمار موثق پروژه‌ها سری به استانداری همدان زدم درسفرسال گذشته ریاست جمهوری به این استان در شهرستان همدان 16 مصوبه با اعتباری بالغ بر پانصد و چهارده هزار و 461 میلیون تومان به تصویب رسیده بود که  2 پروژه در بخش عمران و شهری،2 پروژه در بخش کشاورزی، دو پروژه در بخش بهداشت، دو پروژه در بخش آب، سه پروژه در بخش علمی و فرهنگی،  سه پروژه در بخش حمل و نقل، یک پروژه در بخش امور قضایی و یک پروژه در بخش فرهنگ و ورزش از جمله آن پروژه‌ها بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح الوند,

 

,

نگاهی به لیست که می‌اندازم سال شروع بیش از 80 درصد پروژه‌ها به بیشتر از 5 سال می‌رسد که برخی از آن‌ها هم در سفر سال گذشته هیئت دولت به این شهر مجدد تأمین اعتبار شده‌اند در صورتی که قرار بوده پایان عملیات بسیاری از این پروژه‌ها امسال یا سالهای قبل باشد ولی پیشرفت فیزیکی این‌ها نشان از سرعت کند پیشروی این پروژه ها و یا تعطیل شدن برخی از آنان دارد که در ذیل به برخی از آنان اشاره خواهم کرد.

,

 

,

از جمله این پروژه‌ها پروژه فاضلاب شهر همدان است به عنوان مثال می توان به پروژه فاضلاب روستاهای اولویت دار اشاره کرد که سال 1381 شروع و 1395 اتمام می‌یابد و تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و دیگری فاضلاب شهر همدان است که سال شروع آن 1369 بوده و تاریخ اتمام طرح سال 1397 است و تاکنون 47 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

,

 

,

معضل فاضلاب علی الخصوص در منطقه‌هایی همچون شهرک مدنی همدان و  قاسم‌آباد بسیار نابهنجار است و مردم این مناطق به امید گشایشی در این امر و تأمین اعتباری برای این مناطق هستند.

,

 

,

, ,

 

,

در تشریح پروژه‌های بخش علمی هم می توان ساختمان پارک علم و فناوری استان همدان که مصوبه سال1387  و قرار بوده  پایان آن سال 1394 باشد اشاره کرد  که تاکنون فاز اول آن به اتمام رسیده است و 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این پروژه هم ناتمام و در حال تکمیل است.

,

 

,

, ,

 

,

دیگری پروژه ساختمان های دانشگاه بوعلی است که  همچون ستون‌های تخت جمشید قد برکشیده‌اند و همچنان بلاتکلیف هستند.

,

 

,

, ,

 

,

دیگری پروژه تکمیل راه‌آهن تهران، همدان و سنندج  است که آغاز آن سال 1384 بوده و هنوز هم جزء پروژه‌های نیمه‌تمام است.

,

 

,

از  پروژه های دیگر  هم می توان ساختمان  حوزه امیرالمومنین (ع)  را نام برد که از سال 1386 تاکنون در حال احداث است و هنوز هم به دلیل نبود منابع مالی مورد نیاز افتتاح نشده است.

,

 

,

, ,

 

,

 پروژه های دیگری که هم که می توان نام برد پروژه مصلی بزرگ همدان و تالار بزرگ قرآن است که آن ها هم همچون پروژه های دیگر به دلیل کمبود اعتبارات به اتمام نرسیده اند.

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

جهت مطلع از علت نیمه‌کاره ماندن برخی پروژه‌ها سری به فرمانداری همدان زدم و مصاحبه‌ای با معاونت عمرانی فرمانداری همدان به انجام رساندم .

,

 

,

افتتاح 114 پروژه در سال جاری در شهرستان همدان

, افتتاح 114 پروژه در سال جاری در شهرستان همدان, افتتاح 114 پروژه در سال جاری در شهرستان همدان,

حسین افشاری به تشریح نحوه افتتاح یک پروژه عمرانی پرداخت و اظهار کرد: برای  پروژه‌های عمرانی در شهرستان همدان حسب موافقت‌نامه‌ای که از سنوات گذشته برای آنان محاسبه شده است یک زمان اجرایی تعریف می‌شود و متناسب با تخصیص منابع برابر تعهدات قبلی عملیات اجرایی آن‌ها انجام می‌شود و هنگامی که  عملیات اجرایی کامل می‌شود دستگاه اجرایی از فرمانداری و استانداری درخواست می‌کند که این پروژه افتتاح رسمی بشود و طبق برنامه زمان‌بندی متناسب با مناسبت‌های سال و یا به مناسبت حضور مقامات ارشد کشور تعدادی از این پروژه‌ها که آماده هستند به بهره‌برداری می‌رسند.

,

 

,

معاون عمرانی فرمانداری همدان با بیان اینکه درسال جاری در سطح شهرستان همدان 114  پروژه با اعتباری معادل 61 میلیارد و 900میلیون تومان حسب گزارش مکتوب دستگاه‌های اجرایی جز برنامه های قابل بهره‌برداری و افتتاح قرارداده ایم  و 27 پروژه هم با اعتبار 9 میلیارد و 500 میلیارد تومان  هم  عملیات اجرایی آن‌ها آغاز و یا اصطلاحاً کلنگ زنی و در دستور کار قرار گرفته است  گفت: برای این پروژه‌ها تفکیک‌های متفاوتی انجام می‌شوند و بالغ بر 85 درصد شروع و خاتمه آن‌هامربوط به 3 سال اخیراست و 15 درصد شروع پروژه ها قبل از سال 1392 بوده اما تکمیل پروژه طی سه سال اخیر انجام شده است.

,

 

,

دولت قبل بدون توجه به  منابع مالی پروژه ها را کلنگ زنی می کرد

, دولت قبل بدون توجه به  منابع مالی پروژه ها را کلنگ زنی می کرد, دولت قبل بدون توجه به  منابع مالی پروژه ها را کلنگ زنی می کرد,

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی همچون مصلی همدان، تالار قرآن ، حوزه امیرالمؤمنین و... که مصوبه‌های دولت‌های قبلی است را جز برنامه‌های قابل افتتاح نیاورده‌اند گفت: یک اشکالاتی در دولت سابق و مسئولان وقت بود که اگر درصدی از پروژه هم به بهره‌برداری  می‌رسید اعلام می‌کردند به نظر من این مردم را در بلندمدت به دولت بدبین می‌کند و پروژه‌های ذکر شده به دلیل نداشتن منابع مالی موردنیاز هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

,

 

,

افشاری  ادامه داد:  فرض کنید بحث فاضلاب را فاز مایع آن را سال 1387 یک‌بار افتتاح کردیم اگر مجدداً بیاییم این پروژه را یک‌بار در سال 1395 افتتاح کنیم عملاً داریم یک پروژه را دو بار افتتاح می‌کنیم لذا ضرورتی نبود و ما جز دستور کارهایمان نیاوردیم و حذف کردیم.

,

 

,

وی تصریح کرد: اشکال از نظام برنامه‌ریزی دولت سابق بود که  کلنگ زنی و تعهدات گسترده‌ای می‌گذاشتند ولی اعتبار و منابع مالی که نیاز داشتند نتوانستند تهیه کنند و دولت در سفرهای استانی خود 600 مصوبه تصویب می‌کرد ولی  اعتباری که برای آن پیش‌بینی می‌کرد یک‌بیستم اعتبار موردنیاز بود.

,

 

,

معاون عمرانی فرمانداری همدان  خاطرنشان کرد:  منابع مالی برای کارهای عمرانی کشور در سال حداکثر 20 الی 30 هزار میلیارد تومان است شما تصور کنید 10 الی 15 سال ما زمان می‌خواهیم که بتوانیم پروژه‌های نیمه‌تمام و کلنگ زنی شده توسط دولت سابق را تکمیل کنیم.

,

 

,

وی در خصوص پایان رساندن پروژه‌های نیمه‌کاره دولت‌های قبلی گفت: دولت بر اساس اولویت  پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بیشتر و برای مردم اهمیت بیشتری دارند طبقه‌بندی و اولویت‌بندی کرده و به‌تدریج اعتبارات را برای این پروژه‌ها اختصاص می‌دهد.

,

 

,

سخن پایانی....

,

با این اوصاف گویا قصه پروژه های نیمه تمام همدان پایانی نخواهد داشت و مردم تا تامین منابع مالی مورد نیاز باید همچنان منتظر بمانند که این نشانی از یک برنامه ریزی نامناسب در این امر می باشد.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه