اخبار داغ

کریمی راستی راستی بازنشسته شد

کریمی راستی راستی بازنشسته شد
علی کریمی ، شامگاه دوشنبه 15 اردیبهشت سال 1393 آخرین امیدهای خود برای برتن زدن مجدد قبای تیم ملی را با اعلام جدیدترین فهرست تیم ملی برای اعزام به اردوی اریش از سوی کارلوس کی‌روش نقش برآب دید .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانابه بهانه‌ی بسته شدن پرونده‌ی علی کریمی در تیم ملی قصد خواهیم داشت مروری بر کارنامه‌ی او در ترکیب تیم ملی ایران داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

آغاز دوران ملی 

,

ستاره‌ی شماره‌ی هشت اسبق سرخ‌پوشان که دیگر به‌نوعی از اسطوره‌های این باشگاه محسوب می‌شود، آغاز کار خود در عصر ملی را مدیون یک اسطوره‌ی استقلالی است. منصور پورحیدری، یکی از موفق‌ترین سرمربیان تاریخ باشگاه استقلال در تاریخ 11 مهر 1377 سال برای نخستین‌بار کریمی جوان و پرانگیزه را به تیم ملی دعوت کرد. در آن زمان کریمی به همراه پرسپولیس در لیگ آزادگان حضور داشت و پس از گل‌زنی برابر سایپا پورحیدری را مجاب کرد که او یک پدیده است. انتظار کریمی برای پوشیدن لباس تیم ملی تقریبا 10 روز به طول انجامید تا کریمی در سن 19 سال و 11 ماه و 5 روزگی برابر کویت در یک دیدار دوستانه در تاریخ 21 مهر سال 1377 به میدان برود و ارزش‌های خود را به چشم‌ها عرضه کند تا پورحیدری برای اعزام کریمی به بازی‌های آسیائی تایلند توجیه شود. کریمی بازی‌های آسیائی 1998 بانکوک در جمع ملی‌پوشان حضور داشت و از ارکان موفقیت تیم ملی محسوب می‌شد، بخصوص با گلی که در دیدار نهائی برابر کویت به ثمر رساند.

,

محرومیت اول و آخر
کریمی که کار خود را با قهرمانی در عرصه‌ی فوتسال به همراه فتح تهران آغاز کرده بود، خیلی زود در عرصه‌ی ملی به شهرت رسید، به‌گونه‌ای که بعدها سایت "کلیک" رومانی دوران حرفه‌ای جادوگر آسیا را به لطف تمام فراز و فرودهایش شبیه به فیلم‌های قهرمان محور هالیوودی خواند که قهرمان داستان، کسی جز مرد فوتبال آسیا در سال 2004 نبوده است. در یکی از همین فراز و فرودها، شرق آسیا روی بد خود را به کریمی در همان سال 1377 نشان داد و کریمی که تازگی اوج گرفته را از صحنه‌ی فوتبال محو کرد. کریمی خوش‌تکنیک و جوان که به همراه تیم ملی امید (زیر 23 سال) در رقابت‌های چهارجانبه‌ی ویتنام حاضر بودو حتی در بهمن‌ماه 1377 برابر روسیه بازوبند کاپیتانی تیم ملی امید را نیز بر بازو بست. با این حال در سومین دیدار برابر ویتنام میزبان، در یک صحنه‌ی درگیری برای حمایت از دوست عزیز خود علی انصاریان، تورو کامیکاوا، داور ژاپنی را به زیر مشت و لگد گرفت تا از سوی کنفدراسون آسیا 2 سال از فوتبال محروم گردد که در نهایت با کاهش دوران محرومیت خود پس از یک سال به عرصه‌ی فوتبال بازگشت.

,
,

جادوگر آسیا؛ محبوب بلاژویچ
کریمیپس از طی دوران محرومیت خود با توپی پر بازگشت و در سال 2000 بار دیگر ملی‌پوش شد. او در نخستین دوره‌ی مسابقات قهرمانی غرب آسیا با زدن 4 گل زمینه‌ی قهرمانی ایران در این رقایت‌ها را فرآهم کرد.
جادوگر آسیا لقبی بود که علی کریمی به لطف نمایش مقتدرانه‌خود در مسیز انتخابی جام جهانی 2002 کره‌ی جنوبی و ژاپن که تیم ملی ایران زیر نظر میروسلاو بلاژویچ محبوب در آن توفیقی نداشت کسب کرد. دیدار برابر تیم ملی "گوام" در چارچوب همین مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002، گوشه‌ای از یکه‌تازی هشت یاغی سرخ‌پوشان پایتخت بود، دیداری که تیم ملی ایران به لطف پوکر کریمی (زدن 4 گل در یک دیدار) موفق شد گوام چارچوب گریخته را با 19 گل شکست دهد. در آن دیدار نها کریم باقری بود که بیش از کریمی گل زد. جادوگر آسیا در ادامه در دو دیدار رفت و برگشت برابر عراق با زدن 2 گل و البته ساخن یک گل زمینه‌ساز پیروزی تیم ملی در خاک عراق پس از 38 سال شد.

,
,
,

کریمی که در آن زمان مغز متفکر یم بلاژویچ بود، در دیدار برابر تایلند نیز پایه‌گذار گل سه امتیازی این دیدار بود. درخشش کریمی گرچه تیم ملی را بطور مستقیم راهی جام جهانی نکرد اما ایران را برای انجام دیدار برگشت مرحله‌ی پلی‌آف امیدوارانه به دوبلین رساند؛ هرچند کریمی در دیدار رفت در یک صحنه نتوانست در دوئل با شی گیون، ستاره‌ی منچستریونایتد دروازه‌ی ایرلند را بگشاید و ناجی تیم ملی در مسیر صعود باشد. تیم ملی ایران درست 9 روز پیش از دیدار خود برابر عربستان صعودی در مقدماتی جام جهانی 2002، در براتیسلاوا به مصاف تیم ملی اسلواکی رفت که کریمی در این دیدار موفق شد نخستین هت‌تریک خود را ثبت کند و موجبات نخستین پیروزی تیم ملی در خاک یک کشور اروپائی را فرآهم کند.

,

اولین کاپیتانی

,

جالب است بدانیم که پس از پایان یافتن رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و ناکامی ایران از رسیدن به این رقابت‌ها، ایران در تهران ار اسلواکی میزبانی کرد که کریمی موفق به ثبت یک دبل شد، آن‌هم در روزی که برای نخستین‌بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی را بر بازو بسته بود. یکی از گل‌های جادوگر با دریبل 4 بازیکن اسلواکی به ثمر رسید که نشان از اوج آمادگی او بود. در این شرایط بود که افسوس همه برانگیخته شد که چرا مارادونای آسیا باید از بالاترین سطح فوتبال دور باشد. شاید آن‌روزها هم جام جهانی 2002 بدون کریمی همچون جام جهانی 2014 بدون زلاتان صفای دیدن ندارد.
کریمی که دیگر کارگردان تفکرات سرمربیان تیم ملی ایران در مستطیل سبز بود، در جام آسیا-اقیانوسیه درسال 2003، یک تنه نیوزلند را محو کرد و با زدن 2 گل و دادن پاس گل دیگر گل ایران در قامت بهترین بازیکن جام، عنوان قهرمانی را برای مردم ایران پیشکش کرد.

,
,

تریپل کی با کعبی و کیا
تیم ملی ایران که با حضور برانکو ایوانکوویچ در رأس کادر فنی شرایط جدیدی را دنبال می‌کرد، با تمام قوا برای اعاده‌ی حیثیت راهی مسابقات مقدمای جام ملت‌های آسیا در سال 2004 شد، جائی‌که علی کریمی بازهم نشان داد در کنار مهدی مهدوی‌کیا از جمله پدیده‌های تیم ملی است که باید در آینده بیش از این‌ها از آن‌ها شنید. نخستین قدرت‌نمائی کریمی، دبل برابر کره‌ی شمالی در پیونگ‌یانگ در چارچوب انتخابی جام ملت‌های آسیا بود که منجر به نخستین پیروزی تیم ملی در خاک این کشور شد. بدین ترتیب تیم ملی با کسب دو پیروزی برابر کره‌ی شمالی در تهران و پیونگ‌یانگ راهی جام ملت‌های آسیا شد، رقابت‌هائی که در نهایت کریمی را با 5 گل به عنوان آقای گل مشترک خود معرفی کرد.

,
,

جادوگر در این رقابت‌ها تقریبا برای تیم ملی همه کار انجام داد، در اولین بازی مرحله‌ی گروهی، در زمانی‌که دیدار ایران و تایلند تا دقیقه‌ی 70 به هم گره خورده بود، ساق‌های خوش‌تکنیک کریمی به داد ایران رسید و دریبل‌های جادوئی خود یک پاس گل داد و یک پنالتی هم گرفت تا ایران در نهایت 3 بر صفر تایلند را پشت سر بگذارد. کریمی در دومین بازی مرحله‌ی گروهی در مقابل عمان مزد بازی زیبای خود برابر تایلند را گرفت و نخستین گل جام خود را به ثمر رساند و در سومین و آخرین بازی مرحله‌ی گروهی در مقابل ژاپن نیز به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. تیم ملی ایران در مرحله‌ی یک‌چهارم نهائی به مصاف کره‌ی جنوبی رفت که در نهایت با هت‌تریک کریمی 4 بر 3 پیروز میدان لقب گرفت و راهی نیمه‌نهائی شد. کریمی گرچه برابر چین در مرحله‌ی نیمه‌نهائی درخششی گره‌گشا نداشت، اما در دیدار رده‌بندی برابر بحرین باز زدن یک گل و گرفتن یک پنالتی زمینه‌ی مقام سومی ایران پس از ژاپن و چین را تثبیت کرد و برای سومین‌بار در این رقابت‌ها به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شود.

,

حضور در بایرن 

,

نمودار اوج کریمی همچنان با شیب بسیار تندی در حال تداوم بود؛ او در دیدار دوستانه‌ی ایران و باشگاه آ.اس.رم ایتالیا تکنیک خود را به رخ فوتبال اروپا کشید تا سیل پیشنهادات از سوی دو باشگاه مطرح رم و یوونتوس به سمت او جاری شود. جالب است بدانید او کریمی در دیدار دوستانه برابر تیم ملی آلمان نیز درخششی درخور داشت تا مجله‌ی کیکر او را مارادونای آسیا لقب دهد و دو باشگاه مطرح دیگر یعنی بایرن‌مونیخ آلمان و رئال مادرید اسپانیا به دنبال به خدمت گرفتن ستاره‌ای باشند که در همین سال 2004 به لطف درخشش در جام ملت‌های آسیا توپ طلای قاره‌ی کهن را از آن خود کرده بود.
علی کریمی گرچه در مسیر راه‌یابی ایران به جام جهانی 2006 گلی را به ثمر نرساند، اما همچنان یکی از ارکان اصلی تیم ملی به شمار می‌آمد که مصدومیت او در آستانه‌ی جام جهانی به شدت پروفسور برانکو را نگران و آشفته کرد.

,
,

مصدومیت سرنوشت ساز و جام جهانی زشت
در فاصله‌ی چهار ماه مانده به جام جهانی، علی کریمی در رقابت‌های بوندسلیگا مصدوم می‌شود که به اصرار برانکو کریمی با کمک آب‌درمانی و فیزیوتراپی با وجود مصدومیت به بازی دوستانه برابر کرواسی (پانزده روز مانده به جام جهانی) می‌رسد و تنها یک نیمه دوام می‌آورد و بار دیگر مصدومیتش اوج می‌گیرد. با این حال بازهم برابر مکزیک در نخستین دیدار مرحله‌ی گروهی جام جهانی به میدان می‌رود تا نیمه‌ی نخست با حضور کریمی با تساوی به پایان برسد. کریمی تعویض می‌‌شود تا تعویض دوباره اش در بازی پرتغال او را به جنون برساند و وی با لگد زدن به ساک پزشکان صحنه ای تاریخی خلق کند . نیمکت‌نشینی کریمی در بازی برابر آنگولا هم قابل پیش بینی بود ... این جام زشت خیلی زود به اتمام رسید . 

,
,

محرومیت از تیم ملی  

,

پس از پایان آشفته‌ی جام جهانی برای ایران و تغییر کادرفنی تیم ملی و البته خداحافظی علی دائی از تیم ملی، علی کریمی بار دیگر در تیم امیر قلعه‌نوئی در جام ملت‌های آسیا در سال 2007 نیز حاضر بود، هرچند دریک چهارم‌نهائی موفق نشد به یاد روزهای جوانی برابر کره‌ای‌ها کاری از پیش ببرد و دوره ملی این مربی هم به اتمام رسید؛ بعد از قلعه نویی مدتی منصور ابراهیم زاده تیم را هدایت کرد و بعد نوبت به دایی رسید مربی تیم قهرمان سایپا که مشخصا با کریمی اختلاف داشت و البته آتش این اختلاف خیلی زود شعله کشید  .کریمی بعداز مدتی حضور در اردوی ملی با روی کار آمدن دائی و به لطف انتفادهای اتهام‌گونه‌ی خود از فدراسیون کفاشیان از تیم ملی محروم شد.او فدراسیون فوتبال ایران را بی‌برنامه خواند و اعلام کرد که فوتبال ایران با شرایط کنونی رو به عقب گام می‌گذارد،حمله ای که محرومیتی طبیعی را برای وی در پی داشت . 

,

قهر از تیم دایی

,

 شماره‌ی هشت محبوب به جمع سرخ‌پوشان باز می‌گردد و در همان آغاز لیگ در 4 دیدار 5 گل می‌زند تا اختلاف نظر دائی و کریمی بیش از پیش بروز پیدا کند. سریال قهر و ناز دائی و کریمی ادامه پیدا کرد؛ دائی این‌بار کوتاه آمد و کریمی به اردوی تیم ملی فراخواند اما این جادوگر یک دنده بود که از موضع خود کوتاه نیامد و هیچ‌گاه به تیم ملی دائی نگاه هم نکرد. دائی نیز در این شرایط تصمیم گرفت هیچ‌گاه کریمی را به تیم ملی دعوت نکند چون می‌دانست کریمی دم دمی مزاج است و می‌تواند بار دیگر با اصرار دوستان هوس تیم ملی بکند. همین اتفاق نیز افتاد و پس از تداوم درخشش کریمی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا، گلریزانی برای آشتی کریمی و دائی برگزار شد و افرادی همچون خداداد عزیزی از نفوذ دوجانبه‌ی خود برای بازگشت کریمی به تیم ملی بهره جستند. این‌بار موج سینوسی با مخالفت دائی برای دعوت مجدد کریمی به تیم ملی برقرار شد، آن‌هم در شرایطی‌که کریمی به دائی چراغ سبز نشان داده بود و با لباس تیم ملی در تمرینات پرسپولیس حاضر شده بود.
عدم حضور علی کریمی در برنامه‌های هلی دائی، تلخی شکست هشتم فروردین ماه سال 1388 را درحالی بیش از پیش کرد که 120 هزار تماشاگر حاضر در آزادی کریمی را تشویق کردند و تیم ملی با هدایت دائی مغلوب عربستان شد تا با کسب 6 امتیاز از 5 بازی در رده‌ی چهارم جدول قرار گیرد و کاری سخت برای صعود به جام جهانی 2010 داشته باشد.

,
,

ناکامی در جام جهانی 2010
علی دائی اخراج شد و افشین قطبی برای نجات ایران از منجلابی که دائی در مسیر راه‌یابی به جام جهانی 2010 ایجاد کرده بود، برگزیده شد. قطبی کریمی را تیم ملی دعوت کرد تا سایت رسمی فیفا با تیتر "جادوگر می‌آید” از بازگشت ستاره به تیم ملی استقبال کرده باشد. کریمی پس از بازگشت به تیم ملی تک گل 3 امتیازی ایران در مقابل امارات را به ثمر رساند تا شاگردان قطبی همچنان به صعود به جام جهانی امیدوار بمانند. کریمی که با جبهه‌گیری سیاسی با مچ‌بندهای سبز در دیدار برابر کره‌ی جنوبی حاضر شده بود، نتوانست مانع از بازماندن ایران از جام جهانی شود و به همراه مهدی مهدوی‌کیا برای دومین‌بار از تیم ملی خداحافظی کرد. کریمی در اسفندماه سال ۸۸13 بار دیگر از سوی افشین قطبی به تیم ملی دعوت شد و آخرین بازی خود در دوره‌ی قطبی را برابر تایلند انجام داد.

,
,

پایان قطبی ، عصر کی روش و پایان کریمی
کریمی که در جام ملت‌های 2011 به همراه قطبی در این رقابت‌ها حاضر نبود با روی کار آمدن کی‌روش برای دیدار برابر اندونزی و قطر در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی از سوی کی‌روش به اردوی تیم ملی فراخوانده شد. هرچند در حضور او نکونام کاپیتان ماند اما کی‌روش کریمی را مهره‌ای ویژه می‌پنداشت و همواره از او به عنوان رکن اصلی تیم خود که باید در جمع ملی‌پوشان حضور داشته باشد، حتی روی نیمکت، نام برده بود. با این حال کریمی در ماه می سال 2013 پس از شکست برابر لبنان در بیروت و پیروزی پر گل برابر تاجیکستان بدون اطلاع به کی‌روش برای سومین بار از تیم ملی خداحافظی کرد و دیگر به تیم ملی دعوت نشد و در شرایط فعلی نیز باید دوران ملی جادوگر را در آستانه‌ی جام جهانی 2014 مختومه اعلام کنیم.
هشت فراموش نشدنی فوتبال ایران در مجموع 127 بار پیراهن تیم ملی را برتن کرده است که از این حیث پس از علی دائی و جواد نکونام صاحب رتبه‌ی سوم است. او در این 127 دیدار 38 گل به ثمر رسانده است که از این جهت نیز پس از علی دائی و کریم باقری در رتبه‌ی سوم قرار دارد و صدای پای نکونام را با 37 گل پشت سر خود احساس می‌کند.

,
,
,

 

,

انتهای خبر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه