گفتگو با دکتر روانشناس در زمینه تربیت فرزندان؛
دلایل لجبازی کودکان و بازی درمانی در کنترل خشم آنها
یکی از راهکارهای بسیار مؤثر در کنترل خشم کودکان روش بازی درمانی است. شما می توانید در طی بازیهای متنوعی که دکتر زارعی در این بخش آموزش داده است کنترل خشم را به کودکانتان بیاموزید[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان، در خانواده ها به دلیل انتظاری که در کودکی از بچه ها مخصوصا دختران دارند که مودب باشد که تحمل کند، صبور باشد، احساسات منفی مانند خشم یا غم را نشان ندهد در بزرگسالی بسیاری از آنها تا جای ممکن تحمل می کنند و بعد منفجر می شوند یا در ظاهر خواسته ای ندارن اما مرتبا غر می زنند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان، ,شخصیت منفعل پرخاشگرانه شخصیتی است که نیاموخته به موقع درباره مشکلات صحبت کند، احساسات خود را به زبان بیاورد، یا خشم خود را ابراز کند برای همین تحمل می کند و نهایتا منفجر می شود و به خود و دیگران آسیب میزند.
,,
آموزش بیان احساسات یک اصل در فرزند پروری
به فرزندتان بیاموزید درباره احساساتش حرف بزند نه آنکه آنها را پنهان کند. احساسات پنهان شده معمولا به صورت انفجاری خود را آزاد می کند.
دکتر مهدی زارعی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبنم همدان درباره آسیبهای اجتماعی خشونت بیان داشت : اینکه از خودمان و دیگران پنهان کنیم که دچار خشم میشویم ، تحریف واقعیت است که می تواند مشکلاتی را ایجاد کند زیرا سرکوب کردنِ ابراز مشکلات ، احتمال ازبین بردن آن را نیز کاهش میدهد. خشم عامل خشونت خانوادگی نیست، اما میتوان آن را در خانواده مشاهده کرد.
این متخصص روانشناسی خانواده اظهار داشت: خشم زمانی بروز داده میشود، که آسیبی واقعی یا خیالی به فرد یا افراد دیگر وارد شده باشد. ابراز بیرونی خشم، خشونت است و زمانی اتفاق می افتد که عامل خودکنترلی وجود نداشته باشد.
زارعی در مورد بروز خشم عنوان کرد: همه افراد درطول زندگی خود باشرایطی روبرو میشوند که سبب خشم شان میشوند ، معلم ..رئیس ..دوست ...موتور سواری که راه را بند آورده ....همه میتوانند عامل ایجاد خشم باشند که یک احساس یا هیجان است..
وی در تعریف خشونت گفت: خشونت ،درکل به مفهوم از بین رفتن برابری در یک رابطه است. در یک رابطه خشونت بار ،همچون ، رابطه بین زوجین، بین والد و فرزند، دو دوست، دو همکار، رئیس و مرئوس، حکومت و شهروند، برابری وجود ندارد. یک طرف قدرتمند و طرف دیگر ضعیف واقع می شوند. طرف قدرتمند از نیروی زور و اجبار و با ایجاد رعب و وحشت قدرت می گیرد و قدرت را در راستای سلطه و کنترل همه جانبه بر اعمال طرف ضعیف به کار می برد.
معمولا برای طرف قدرتمند - خشونتگر - لفظ عامل خشونت را به کار می بریم و برای طرف ضعیف، لفظ قربانی را،
وی با تأکید بر این نکته که هر اقدام خشونت باری، لزوما منتهی به شکل گیری دو نقش عامل و قربانی نمی شود گفت: عامل، کسی است که در اِعمال سلطه و کنترل موفق بوده و قربانی کسیاست که این اِعمال قدرت را پذیرفته و مطابق خواسته ی عامل رفتار می کند.
وی در مورد احساس عشق بیان داشت: عشق نیز یک احساس یا هیجان است، افراد کمی احتمال دارند معلم شان را مورد حمله قراردهند، یا برسر رئیسشان فریاد بزنند و از معشوق خود یا پدرو مادرشان سوء استفاده کنند !
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
دلایل لجبازی در کودکان
,
این کارشناس خانواده دلایل که لجبازی کودکان را در چند مورد خلاصه بیان کرد:
کودک دلش میخواهد که والدین با او بازی کنند ولی پدر و مادر یا وقت ندارند یا حوصله.
خشم درونی کودک ناشی ازاضطراب و تنش ها.
دلخوری کودک از والدین چون کودک منطق ندارد.
تناقضات رفتاری والدین مثلا یک روز حالمان خوب است و با او بازی میکنیم و وقتی حالمان بد است حوصله بازی نداریم.
مشکلات فیزیکی مثل گرسنگی،خستگی،خواب...
عدم توجه کافی به کودک
,
,
,
,
,
,
,
,
بازی هایی که برای کنترل خشم کودکان مؤثر است
مهدی زارعی راهکار بازی درمانی را برای کنترل خشم موثر دانست و شیوه های این راهکار را بیان کرد:
,
,
بازی بادکنکهای خشم
بازیای به نام «بادکنکهای خشم» وجود دارد که هدف آن کنترل خشم کودکان تکانشی است. در این بازی به بچهها آموزش میدهیم تا از طریق حفظ آرامش و کنترل تنفس و خشم خود آرامش پیدا کنند.
بچهها در هنگام خشم، بادکنکی را باد میکنند و بعد از پر شدن در آن را محکم نگه میدارند، سپس با جسم نوکتیزی آن را میترکانند.
برای این کار باید از بادکنکهای ضخیم استفاده کرد تا هنگام ترکیدن صدای بیشتری ایجاد کند. وقتی بادکنک میترکد بچهها میترسند و خودشان را عقب میکشند در این هنگام میتوان به آنها آموزش داد که این کار میتواند خطرناک باشد و تکههای آن به سر و صورت دیگران پرتاب شود یا کسی از صدای مهیب آن بترسد.
بعد از این مرحله از کودک میخواهیم تا چند نفس عمیق بکشد . سپس چند بادکنک دیگر به او میدهیم و از او میخواهیم آنها را باد کند و هوای درون بادکنک را به آرامی خارج سازد طوری که کسی نترسد و خطری متوجه کسی نشود.
بعد از این مراحل به کودک آموزش میدهیم که وقتی خشمگین میشود به آرامی نفس بکشد و بر خشم خود فائق آید و تصمیم مناسبی بگیرد. این بازی ساده اما معجزهآسا است.
بازی پاره پاره کردن روزنامه
از بازی «پاره پاره کردن روزنامه» می توان به عنوان راهی جهت کنترل خشم کودکان دبستانی نام برد.
در بازی «پاره پاره کردن روزنامه» از کودک بخواهید تا ابتدا دست راستش را بالا برده و تعهد دهد که بعد از اتمام بازی تمام کاغذپارهها را جمع میکند. سپس چندین روزنامه باطله به دهید و از او بخواهید تا به شیوهای که خودش می خواهد روزنامهها را تکه تکه کند، آنها را به هوا بریزد و با صدای بلند هورا و فریاد بکشد.
دو سه دقیقه بعد، بچهها دچار تغییرات هیجانی میشوند که تأثیر آن در کنترل خشم و پرخاشگری آنها موثر است.
بچهها باید در انتهای بازی کاغذهای باطله را جمع کنند.
بازی لاکپشت ماورا
از بازی «لاکپشت ماورا» به عنوان سومین بازی در کنترل خشم کودکان یاد می شود ـ
این بازی نیز برای بچههایی که زود خشمگین میشوند و تکانشی عمل میکنند موثر است.
اساس این روش «قصهدرمانی» است. به کودک می گوییم بچه لاکپشتی در گذشته زندگی میکرده که مانند تو بوده و زود عصبانی میشده است. روزی پدربزرگش او را صدا میزند و الگوهایی به او یاد میدهد. سپس به انجام مراحل درمان می پردازیم. مرحله اول این است که وقتی کودک عصبانی میشود با همان حالت صحنه را ترک کند و بعد که از جمع خارج شد مقداری فکر کند که باید آرام شود و خود را کنترل کند.
در مرحله دوم چند نفس عمیق بکشد و در مرحله بعد به او آموزش میدهیم که دستش را روی شکمش بگذارد، 3 ثانیه نفسش را حبس کند و سپس با سه شماره هوای درون ریه هایش را خارج کند. در مرحله چهارم فکر کند که در آن صحنه چه کاری میتوانسته انجام دهد.
مرحله پنجم به بازگشت کودک در جمع و گروه مربوط میشود. این بازی نیز در کنترل خشم و پرخاشگری کودکان تکانشی بسیار مفید است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
انتهای پیام /
]
ارسال دیدگاه