اخبار داغ

بررسی شرایط ارسباران ۲۳ ماه پس از زلزله:

مردم زلزله زده ارسباران توان بازپرداخت وام ها را ندارند / وضعیت جاده ها بعد از زلزله مورد رسیدگی قرار نگرفته است / اقدامات خوبی در بخش صنعت آغاز شده است

مردم زلزله زده ارسباران توان بازپرداخت وام ها را ندارند / وضعیت جاده ها بعد از زلزله مورد رسیدگی قرار نگرفته است / اقدامات خوبی در بخش صنعت آغاز شده است
فلاح بیان داشت: مسولان استانی باید تاحدی که می توانند فاصله ی استانی بین شهرستانها را از بین ببرند و شهری که رتبه ی هفده دارد با رتبه ی چهار در ارائه ی خدمات یکسان در نظرنگیرند چرا که این امر موجب توسعه ی نامتوازن شده و همین امر موجب میشود تا توسعه ی ناپایدار در سایر نقاط استان شکل گرفته و در نهایت استان در آینده گرفتار بحران شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از ائل پرس ,

, شبکه اطلاع رسانی دانا, ائل پرس,

 

,

زلزله همواره مهمترین حادثه طبیعی دارای تلفات گسترده در کشورمان بوده است. زلزه 91 آذربایجان نیز با تلفات جانی و مالی گسترده خود موضوعی است که لزوم بازسازی وسیع منطقه ارسباران را موجب شده است. حدود 40 روز تا دومین سالگرد این زلزله باقی مانده است و تا حدود زیادی پیگیری مراحل بازسازی ویرانی های این زلزله به فراموشی سپرده شده است. در همین راستا گفتگویی با نماینده مردم زلزله زده اهر و هریس در مجلس داشته ایم که مشروح آن را می خوانید:

,

ائل پرس: به سالگرد زلزله نزدیک می شویم،ارزیابی شما از ساخت و ساز ها پس از دو سال از گذشت حادثه چیست؟

, ائل پرس: به سالگرد زلزله نزدیک می شویم،ارزیابی شما از ساخت و ساز ها پس از دو سال از گذشت حادثه چیست؟,

بنده هم به نوبه ی خود سالگرد زلزله رو تسلیت عرض می کنم روزهای سختی بود امیدوارم انشالله این بلای طبیعی  در هیچ کجای سرزمین اسلامی مان دوباره تکرارنگردد هر چند که حرکت های زمین ما را نگران می کند، چرا که میانگین حرکت های زمین در سالهای اخیر بین دو منطقه ی کرمان و اهر از آذربایجان شرقی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

,

در مورد سوالتان باید بگویم دولت آقای احمدی نژاد پس از دستور مقام معظم رهبری تقریبا خسارت ها را جبران کردند، نزدیک به هشت هزار واحد مسکونی در شهرهایاهر و هریس ساخته شده و در کنار آنها علاوه بر کانکس ها طویله هایی برای دام ها وحیوانات ساخته شد.

,

وضیعت کلی رضایت بخش است

, وضیعت کلی رضایت بخش است,

با وجود اینکه برنامه هایی برای توسعه ی آب و گاز این منطقه قبل از زلزله ریخته شده بود اما به دلیل این حادثه به تعویق افتاد،به عنوان مثال در منطقه ی سرند طرح گاز رسانی به 27 روستا در دست اقدام بود که به عقب افتاد از طرف دیگر قسمتی از ساخت و سازها نیز به دلیل بحران های مالی که در کشوربوجود آمد با این حال در جمع بندی کلی وضعیت رضایت بخش می باشد.

,

ائل پرس: مردم از خانه های ساخته شده رضایت دارند؟

, ائل پرس: مردم از خانه های ساخته شده رضایت دارند؟,

ای کاش خانه ها در آرامش ساخته می شد

, ای کاش خانه ها در آرامش ساخته می شد,

بله مردم از خانه های ساخته شده رضایت دارند امامتاسفانه جای سوال اینجاست که چراوقتی که می توانستیم در زمان آرامش و به دور ازاضطراب، وام گرفته وخانه ها را بسازیم تا استحکام مناسبی در برابر زلزله داشته باشند.دراوج  روزهای زمستان اقدام به ساختن این واحدها کردیم.

,

ائل پرس: مشکلات اصلی که مردم مناطق زلزله زده درحال حاضر درگیر آنها هستند؛ چیست؟

, ائل پرس: مشکلات اصلی که مردم مناطق زلزله زده درحال حاضر درگیر آنها هستند؛ چیست؟,

مردم در حال حاضر توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند

, مردم در حال حاضر توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند,

با توجه به خشکسالی که گریبانگیر اکثر کشاورزان این منطقه بوده و تولید گندم و میوه ی چندانی نداشتند، همچنین دام های اکثر مردم به خصوص روستاییان در زلزله تلف شده بود، بازگشت تسهیلات در حال حاضر برای آنها مقدور نیست و بانک ها نیز روز به روز فشار می آورند تا وام ها را بگیرند، خواسته ی ما از مسولین این است که در نظر بگیرند مردم مناطق زلزله زده خانه و اموال چندین ساله را از دست داده اند و به خصوص در مناطق روستایی توان پرداخت این تسهیلات راندارند. اجازه دهند مردم این مناطق تاحدودی خود را بازسازی کنند بعد به فکربازپرداخت تسهیلات باشند.

,

ائل پرس: از جمله مشکلات عمده ی ساخت و ساز که در حال حاضر در مناطق مشاهده می کنید بیان بفرمایید.

, ائل پرس: از جمله مشکلات عمده ی ساخت و ساز که در حال حاضر در مناطق مشاهده می کنید بیان بفرمایید.,

تغییر مسیر رودها و شکستگی سدها و جاده ها ازموارد عمده ی رسیدگی نشده

, تغییر مسیر رودها و شکستگی سدها و جاده ها ازموارد عمده ی رسیدگی نشده,

در برخی از روستاها و شهرها مسیر چشمه ها و رودها عوض شده که موجب شده در آب کشاورزی و قابل شرب به مشکلات متعددی بخوریم، حتی نمونه ای داریم که آب برخی از مسیرها غیر قابل برگشت شده است، بنابراین برای بازگشت برخی از این آب ها به مسیر قبلی هزینه باید بکنیم. در دیواره ی برخی از سدها نیزشکستگی هایی وجود دارد که به مرور زمان مشکلات زیادی ایجاد می کند و هنوز کاری برای این مشکل صورت نگرفته است. از طرفی در برخی از جاده ها نیز شکستگی وجود دارد  و امواجی که در منطقه وجود دارد باعث نشست روز به روز بیشتر این جاده ها می گردد و به دنبال آن افزایش تصادفات را در این مسیرهای خطرناک در پی داشته و در آینده نیزدر صورت عدم ساخت پایه ای در پی خواهد داشت.

,

ائل پرس: چند وقت پیش یک جریانی در رابطه با جمع آوری پول توسط پرویز پرستویی و ساختن خانه ی فرهنگ در شهرستان هریس مطرح شد که شماپیگیر به ثمر رسیدن این مساله بودید؛حال حاضر به کجا رسیده است؟

, ائل پرس: چند وقت پیش یک جریانی در رابطه با جمع آوری پول توسط پرویز پرستویی و ساختن خانه ی فرهنگ در شهرستان هریس مطرح شد که شماپیگیر به ثمر رسیدن این مساله بودید؛حال حاضر به کجا رسیده است؟,

بنده در روزهای اخیر پیگیر این مساله نبودم واطلاع چندانی ندارم بنابراین به شما توصیه می کنم به عنوان یک رسانه ی آگاه این مساله را پیگیری کنید و به بنده هم اطلاع دهید.

,

ائل پرس: در روزهای زلزله زمانی که مقام معظم رهبری سفری به مناطق زلزله زده داشتند از لزوم تبدیل شدن این حادثه به عنوان سکوی پرش برای مناطق زلزله زده یاد کردند؛ فکر می کنید این پیشرفت در عرصه های مختلف تاکنون در چه حدی تحقق پیدا کرده است؟

, ائل پرس: در روزهای زلزله زمانی که مقام معظم رهبری سفری به مناطق زلزله زده داشتند از لزوم تبدیل شدن این حادثه به عنوان سکوی پرش برای مناطق زلزله زده یاد کردند؛ فکر می کنید این پیشرفت در عرصه های مختلف تاکنون در چه حدی تحقق پیدا کرده است؟,

مردم ارسباران در طول تاریخ مظلوم بوده اند

, مردم ارسباران در طول تاریخ مظلوم بوده اند,

آذربایجان و به خصوص منطقه ی ارسباران در طول تاریخ مظلوم واقع شده است، هر چند که بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت های زیادی رخ داده اما در حال حاضر نیز تبریز به عنوان مرکز تجمع صنعت استان بوده و موجب شده تا به علت پیشرفت کم روستا و آمار بیکاری بالا از روی ناچاری برای پیدا کردن شغل به مرکز استان روی آورند.و آنچه که ما امروز شاهد هستیم سرعت پیشرفت در سایر شهرهای استان بالاتر از مناطق اهر، هریس و کلیبر می باشد.

,

بیشترین درصد فقر و کم سوادی آذربایجان شرقیمتعلق به ارسباران 

, بیشترین درصد فقر و کم سوادی آذربایجان شرقیمتعلق به ارسباران , آذربایجان شرقی,

 به عنوان مثال جای تعجب و تاسف است که میانگین باسوادی در این منطقه ده درصد پایین تر از میانگین آمار کشور است، در بخش مالی بیشترین دهک پایین جامعه مربوط به این منطقه است، از طرف دیگر در بخش خدماتی و رفاهی در مورد آب رسانی قسمت اعظم روستاهای ما آب نداشته و از طریق تانکر آب رسانی به این مناطق صورت میگیرد ودربین 345 روستا74روستا در اهر و 18 روستا در هریس آب ندارند .

,

در مورد گاز هم از همین تعداد روستا 190روستای اهر و 40 روستای هریس گازرسانی نشده که در مقایسه با سایر روستا ها ی شهرستانهای استان آمار قابل توجهی به شهرستانهای ما تعلق دارد همچنین از 1041کیلومتر جاده های شهرستان نزدیک به 320 کیلومتر آسفالت شده که میزان بسیار کمی است. در واقع در تمامی شاخص ها بدین گونه است و رتبه ی ما در سطح استان بین 15، 16 و 17می باشد.

,

رتبه نخست تولید ملی رتبه های آخر برخورداری از امکانات

, رتبه نخست تولید ملی رتبه های آخر برخورداری از امکانات,

به هرحال بنده علت پیشرفت سایر شهرها را نمیدانم شاید در حوزه ی ارتباط با مدیران کشوری و استانی توانسته اند رابطه ی خوبی برقرار کنند و آنچه که برای ما مسلم است زمانی که رتبه و آمار مربوط به رنج و زحمت و تولید خود مردم می باشد همانند تولیدات دامی، محصولات باغی، قالیبافی، تولیدگندم و... جزو رتبه های اول در استان هستیم اما زمان ارائه ی خدمات از طرف دولت رتبه ی خوبی در سطح استان نداریم همانطور که ذکر کردم در برخی ازموارد بدیهی مانند آب و گازمطلوب نبوده و در سایر بخشها نیز رتبه ی 16 یا 17 در استان به ما تعلق میگیرد و وقوع زلزله نیز این وضع را نامطلوب تر کرد.

,

بعد از وقوع زلزله و حضور مقام معظم رهبری دراین منطقه با توجه به اینکه وضعیت کشور برای ارائه ی خدمات بیشتر مطلوب نبود بنابر دستور حضرت آقا اقدامات خوبی در بخش صنعت صورت گرفت که موجبات پیشرفت وسرمایه گذاری مناسب را فراهم آورد.

,

ائل پرس: چند مورد از شاخص های پیشرفت در عرصه صنعتی در منطقه را می توانید بفرمائید تا این موضوع روشن شود.

, ائل پرس: چند مورد از شاخص های پیشرفت در عرصه صنعتی در منطقه را می توانید بفرمائید تا این موضوع روشن شود.,

افتتاح بزرگترین شرکت سورتینگ میوه و معدن مس شمالغرب

, افتتاح بزرگترین شرکت سورتینگ میوه و معدن مس شمالغرب,

با توجه به اینکه منطقه ی ما دارای تولید میوه بالایی هست با مشارکت 10 میلیاردی صندوق توسعه ی ملی و با سرمایه گذاری یک سرمایه گذار خصوصی به مبلغ 50 میلیارد تومان کارخانه ی عظیم سورتینگ میوه شامل بسته بندی،آبمیوه، کمپوت و... شروع به ساخت کرد که در حال حاضر فاز اول از این مجموعه ی عظیم افتتاح شده و 600 نفر مشغول به کار هستند و فاز دوم نیز امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و قول فازها ی سوم و چهارم برای سال بعد داده شده است، از این پس کمترین مقدار میوه ای حتی یک کیلو، برای بسته بندی به ارومیه یا اردبیل فرستاده نمی شود.

,

با سرمایه گذاری بخش خصوصی بزرگترین معدن مس شمالغرب در شهرستان اهر افتتاح خواهد شد که همانند مس سونگون بوده وبه احتمال زیادتا چند ماه دیگرفاز اول این معدن آغاز بکار کرده که در طی آن 3000 نفر مشغول بکار می شوند بنابراین گام بزرگی در توسعه واشتغال منطقه برداشته می شود.

,

در کنار موارد ذکر شده سرمایه گذاری وارد منطقه شده که با هزینه ی 40 میلیاردی و اختصاص 8 میلیارد کمک از تسهیلات صندوق توسعه ملی به توسعه و تولید قند منطقه پرداخته و نزدیک به 700 نفر را  مشغول به کار خواهد کرد.

,

علاوه بر این، با حضور وزیر نیرو در منطقه و اختصاص 300 میلیون یورو با همکاری بخش خصوصی و بانک سپه، نیروگاه سیکل ترکیبی هریس ساخته خواهد شد که توانایی بزرگی برای تولید برق منطقه ارسباران و شمالغرب کشور رقم خواهد زد.

,

ائل پرس: در رابطه با بخش خدماتی و رفاهی و بهداشتی نیزتوسعه شکل گرفته؟

, ائل پرس: در رابطه با بخش خدماتی و رفاهی و بهداشتی نیزتوسعه شکل گرفته؟,

ساخت دو بیمارستان جدیددر منطقه

, ساخت دو بیمارستان جدیددر منطقه,

پس از بازدید آقای هاشمی، وزیر بهداشت از منطقه مشخص شد که بیمارستان اهر امکان ارائه ی خدمات تا انتهای رود ارس را ندارد. بنابراین مجوز بیمارستان 50 تخت خوابه با بخش های تخصصی در اهر صادر شده و پس از انجام اقدامات لازم ساخت آن شروع خواهد شد، همچنین با توجه به اینکه بیمارستان اهر به طور کامل تخریب گردیده بود، با حضور وزیر راه، مسکن و شهرسازی و با همت فرماندار وائمه ی جمعه ی محترم شهر مجوز و دستور ساخت و اتمام بیمارستان جدید در محل همان بیمارستان قبلی تخریب شده تا انتهای سال 94 صادر شده و 3 میلیارد تومان هزینه اولیه اختصاص پیدا کرده است.

,

علاوه براین چندین سالن ورزشی افتتاح شده و چند سالن ورزشی دیگر در حال ساخت می باشد که در ماههای آتی افتتاح خواهد شد.

,

یک مورد مهم اینکه پس از حضور وزیر راه، مسکن و شهرسازی ساخت جاده ی تبریز اهر سرعت گرفته و طبق قولهایی که به ما داده شده این جاده تا گویجه بل در هفته ی دولت افتتاح شده و سایر مسیرها نیز پیشرفت خوبی داشته باشد.

,

ائل پرس: در کنار مواردی که ذکر کردید، درباره ی جذب سایر سرمایه گذاران به منطقه ی ارسباران اقداماتی صورت گرفته؟

, ائل پرس: در کنار مواردی که ذکر کردید، درباره ی جذب سایر سرمایه گذاران به منطقه ی ارسباران اقداماتی صورت گرفته؟,

تا کنون چندین همایش فرصت های سرمایه گذاری باحضور مسوولان و سرمایه گذاران شاخص استانی و کشوری برگزار کرده ایم و با توجه وجود نیروی کار فراوان، ارزان واستعداد و ظرفیت های طبیعی بالای منطقه، سعی کرده ایم تاسریعترین و آسانترین راه که بدور از پیچ و خم است، برای ورود سرمایه گذاران در مدت نزدیک فراهم کنیم از طرفی رویکرد نگاه به این منطقه تا حدود زیادی تغییر یافته و در کنار موارد بزرگی که ذکر کردیم کارخانه های متعدد فولاد و کارخانه ی پکیج و...با ورود سرمایه گذاران در حال ساخت می باشد.

,

ائل پرس: تعامل مسوولین منطقه ی با دولت یازدهم در پیشرفت کارهای عمرانی تا کنون چگونه بوده؟

, ائل پرس: تعامل مسوولین منطقه ی با دولت یازدهم در پیشرفت کارهای عمرانی تا کنون چگونه بوده؟,

سوای برخی مسائل و تفکرات جناحی که متصور بود مجلس اصولگرا یک مسیر و دولت آقای روحانی مسیر دیگری را طی خواهند کرد، خوشبختانه ما توانسته ایم در کارها مسائل سیاسی را دخالت ندهیم چرا که بدترین زمان هنگامی است که مسائل سیاسی را در کارها دخالت دهیم و یا بگوییم فلان فکر را قبول نداریم، چرا که در صورت دخالت سیاسی خسارت و مشکلات آن را مردم تحمل خواهند کرد.خوشبختانه توانسته ایم  این مساله را با همدلی همه مسوولان منطقه مدیریت کنیم و تضاد سیاسی برنخوردیم و ارتباط ها را با حضورفرمانداران احمدی نژاد و و پس از حضور فرمانداران روحانی سعی کردیم کارها را ادامه دهیم.

,

ائل پرس: سخن آخر در مورد ارسباران و تبدیل شدن زلزله به سکوی پرتاب منطقه

, ائل پرس: سخن آخر در مورد ارسباران و تبدیل شدن زلزله به سکوی پرتاب منطقه,

از تمامی سرمایه گذاران خواهشمندیم با توجه به توان بالای این منطقه و امنیت سرمایه گذاری وارد این منطقه شوند و نه به نیت اینکه پولهای خود را از بین ببرند بلکه خود نیز سود کافی را خواهند برد.

,

توسعه ی نامتوازن استان را در آینده دچار بحران می کند

, توسعه ی نامتوازن استان را در آینده دچار بحران می کند,

نکته ی مهمی که وجود دارد مسولان استانی باید تاحدی که می توانند فاصله بین شهرستانها را از بین ببرند و سعی نکنند شهری که رتبه ی 17 از لحاظ ارائه ی خدمات دارد با رتبه ی چهار در ارائه ی خدمات یکسان در نظر گرفته شود، چرا که این امر موجب توسعه ی نامتوازن شده و همین امر موجب میشود تا توسعه ی ناپایدار در سایر نقاط استان شکل بگیرد و در نهایت استان در آینده گرفتار بحران خواهد شد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه