اخبار داغ

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی:

هنر پرده خوانی در کشور مغفول مانده است

هنر پرده خوانی در کشور مغفول مانده است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: متاسفانه هنر پرده خوانی و سوگواره های حسینی در کشور مغفول مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت، جعفر مروارید شنبه شب در اختتامییه جشنواره پرده خوانی استانهای خراسان در تربت حیدریه اظهار کرد: جشنواره و سوگواره های حسینی بعنوان تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی که به روایت عاشورا و مصائب اهل بیت علیه السلام می پردازد غفلت شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

 

,

وی تصریح کرد: هنر پرده خوانی یک سنت قدیمی با هنرنمایی پیشکسوتان پرده خوان بعنوان وارثان گذشتگان ما هستند که به طریق مختلف باید از آنها حمایت کنیم.

,

 

,

مروارید اضافه کرد: در پرده خوانی دو عنصر پرده و پرده خوان داریم که یک متن و تصویر و نمادی از گذشته به ارث رسیده که در زمان حاضر هنرمندان این عرصه تفسیر خودشان را از این هنر بنا به ظرفیت مخاطب با زبان هنر منتقل می کنند.

,

 

,

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: متاسفانه از هنر پرده خوانی در کشور حمایت نشده و اندک پیشکسوتان محدودی که در این سوگواره ها و جشنواره ها حضور دارند نیازمند حمایت هستند تا بتوانند این سبک ایرانی و اسلامی از روایت مصائب اهل بیت علیه السلام را حفظ و به آیندگان منتقل کنند.

,

 

,

مروارید گفت: پرده خوان های مختلفی از استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در این سوگواره شرکت کردند که قسمت های از وقایع عاشورا را با نگاه تجربه و معرفت اندیش ایرانی و با همان سنتی که در نقالی و شاهنامه خوانی وجود دارد بعنوان یک ابزار به کمک انتقال معارف آمده است.

,

 

,

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در بخشی دیگر به سیاست عدالت توزیعی وزارتخانه مطبوع خود اشاره کرد و افزود: این بدان معناست که امکانات فرهنگی را در نقاطی که به لحاظ فرهنگی فرهیخته هستند، عادلانه توزیع شود.

,

 

,

رییس اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اظهار داشت: در این سوگواره 7 پرده خوان از شهرستانهای تربت حیدریه، کاشمر، خلیل آباد، قائن، فریمان و مشهد در این دو روز به اجرای هنر پرده خوانی پرداختند

,

 

,

محمد حسن زاده با بیان اینکه این سوگواره رقابتی نیست، افزود: هدف از برگزاری این سوگواره های ارزشی زنده نگه داشتن هنر پرده خوانی است که متاسفانه این نسل رو به فراموشی می رود و تلاش می کنیم تا با تهیه شناسنامه ای از این پرده خوانها و در راستای حمایت از هنر پرده خوانی این سوگواره را ملی اجرا کنیم.

,

 

,

از نسل بزرگ هنرمندان پرده خوان و نقال تربت حیدریه اینک فقط 2 نفر باقی مانده و هیچ نشانی جز واگویه های مردم از دیگر پرده خوانان این منطقه موجود نیست.

,

 

,

شیوه اظهار ارادت به حضرت سیدالشهدا (ع) تاکنون به اشکال و شیوه های مختلف مرسوم بوده و هست که صرف نظر از شیوه های بومی و منطقه ای، رایج ترین مناسک خاص ماه محرم شامل مجالس روضه خوانی، تعزیه یا شبیه خوانی، نقالی یا پرده خوانی، زنجیرزنی، نوحه سرایی و برپا کردن سفره های نذری است.

,

 

,

هر چند ریشه پرده خوانی، شبیه یا تعزیه خوانی به قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باز می گردد، اما در نحوه اجرا بیشتر تداعی گر رویارویی و مبارزه بین 2 نیروی خیر و شر یا نیکی و بدی با یکدیگر است که در ادبیات محرم به نام های 'اولیا' و 'اشقیا' ظاهر می شوند.

,

 

,

در آیین پرده خوانان، نقال یا پرده خوان وقتی قصد دارد از اولیای خداوند سخن گوید، به نشانه احترام آنان را با دست نشان می دهد و زمانی هم که می خواهد از اشقیا سخن براند، آنان را با چوب دستی یا عصای پرده خوانی مورد عتاب و لعن قرار می دهد.

,

 

,

امام جمعه تربت حیدریه در این مراسم نیز با بیان اینکه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ درخواست مالی نداریم، گفت: در عین حال انتظار داریم در زمینه برنامه ریزی به منظور آموزش هنرهای قدیم و جدید، تمهیدات لازم در این شهرستان اتخاذ شود.

,

 

,

حجت الاسلام محمدرضا عصمتی افزود: اهمیت این تقاضا زمانی بیشتر مشخص می شود که همگان بدانند در این شهرستان هنرمندان گمنام زیادی به خصوص در حوزه هنر عاشورایی حضور دارند ک با اندکی برنامه ریزی می شو از وجود آن ها بیشتر و بهتر استفاده شود.

,

 

,

وی اظهار داشت متاسفانه نسل امروز با بسیاری از شاخه های هنر اسلامی و از جمله هنر تعزیه و پرده خوانی آشنایی چندانی ندارند و این وظیفه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا با بهره گیری از وجود هنرمندان پیشکسوت، پیوندی بین نسل قدیم و جدید برقرار سازند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه