اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

صلح و آشتی ساترا با VODها ؟! شاید

صلح و آشتی ساترا با VODها ؟! شاید
با ادبیات جدید رئیس رسانه ملی در خصوص پلتفرم های شبکه نمایش خانگی و همکار خواندن آنها در فضای رسانه، به نظر می رسد بوی آشتی و سازگاری ساترا با وی او دی ها به مشام می رسد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حدود یک ماه پیش بود که برخی رسانه ها خبر از ابطال مجور دو رسانه مهم شبکه نمایش خانگی یعنی فیلیمو و نماوا دادند و استناد کردند که بر اساس صحبت های رئیس ساترا، به زودی مجوز این دو پلتفرم باطل خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

داستان از این قرار بود که سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در گفت و گویی تاکید کرده بود که در صورت رسیدن امتیاز هر رسانه به کمتر از حداقل اعتبار لازم، اقدام قانونی انجام خواهد شد.

, . ,

بهانه این گفت و گو در واقع انتشار بدون مجوز چند سریال در شبکه نمایش خانگی بود که باعث شد خبرهایی مبنی بر لغو مجوز این پلتفرم ها رسانه ای شود.

,

اما انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین به خبر لغو مجوز این پلتفرم ها سریعا واکنش نشان داد و با دادن بیانه ای به صورت رسمی اعلام کرد « ما به عنوان انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین بیش از همه بر ضرورت وجود یک نهاد ناظر و رگولاتور حوزه شبکه نمایش خانگی به شرط بی‌طرفی تاکید داریم و از تمام ارکان و شوراهای عالی کشور تقاضا داریم، یک رگولاتور بی‌طرف برای این حوزه انتخاب کنند.

, .,

تهیه‌کنندگان، کارگردانان و پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی به فعالیت در چارچوب قوانین و خطوط فرهنگی کشور اعتقاد دارند، ولی متاسفانه به‌ دلیل عدم تعریف مرزهای صوت و تصویر فراگیر هر روز شاهد بسط قلمرو تنظیم‌گری صداوسیما هستیم. و ‌این تضاد منافع، ما را با انتظارات و چارچوب‌های غیرقابل تولید و اجرا مواجه کرده است.»

,

, ,

پس از انتشار این بیانیه و حرف و حدیث ها، تحلیل ها و گفت و گوها و توییت های مدیر عامل های این پلتفرم ها، سعید مقیسه این بار در نامه ای خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما صراحتا اعلام کرد که مجوز هیچ پلتفرمی باطل نشده است.

,

بیشتر بخوانید: رئیس ساترا مطرح کرد؛

, بیشتر بخوانید: رئیس ساترا مطرح کرد؛,

مجوز هیچ پلتفرمی لغو نشده است

, مجوز هیچ پلتفرمی لغو نشده است, مجوز هیچ پلتفرمی لغو نشده است,

 

,  , , ,

سعید مقیسه رئیس ساترا

,

رئیس ساترا با این حال در ادامه همین نامه اعلام می کند که بدون شک مهمترین اولویت فعالیت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، اجرای قوانین و اسناد بالادستی است و در این زمینه هیچ‌گونه تعارفی ندارد.  در صورت رعایت قانون ما تمام قد از پلتفرم ها حمایت می کنیم اما درصورت دیدن تخلفات، کوتاه نمی آییم و با آنها برخورد می کنیم؛ بسیاری از علاقه‌مندان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر انتقادات جدی نسبت به وضعیت رها شده فضای مجازی داشته‌اند و این مطالبه را از ساترا دارند که برای سالم‌سازی محتوایی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اقدام کند.

, . , . ,

ریشه دعوای VODها با ساترا بر سر چیست؟

, ریشه دعوای , VOD, VOD, ها با ساترا بر سر چیست؟,

دعوای اساسی پلتفرم های شبکه نمایش خانگی با ساترا بر این است که آنها معتقداند در قانون، تعریف مشخصی از عبارت «صوت و تصویر فراگیر» وجود ندارد و وی او دی ها زیرمجموعه این گذاره قرار نمی گیرند؛ در درجه بعد ذینفعان شبکه نمایش خانگی می گویند چرا ساترایی باید وظیفه نظارت و اعطای مجوز به سریال های این شبکه را برعهده بگیرد که خود زیرمجموعه صدا و سیمایی است که سایت و اپلیکیشن «تلوبیون» را دارد که رقیبی برای VODها به شمار می آید.

, VOD,

از طرفی ساترا صراحتا اعلام کرده که « انجام ماموریت‌های قانونی ساترا، مورد مطالبه نهادهای ناظر در قوه مجریه و قوه مقننه است. اخیراً هم مکاتبه‌ای از سوی معاونت امور حقوقی ریاست جمهوری با ساترا انجام شده است که در آن نامه بر اختیارات و وظایف ساترا در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر تاکید شده است.»

, .,

بوی آشتی و سازگاری به مشام می‌رسد

, بوی آشتی و سازگاری به مشام می‌رسد,

, , ,

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی

,

با این حال به نظر می رسد به دلیل همین مشکلات تفسیر قانون و به دلیل رقابتی که اخیرا صدا و سیما با «تلوبیون» در فضای مجازی آغاز کرده، گویا با تعامل و گفت و گو بشود برخی مشکلات پیش آمده را رفع کرد تا مخاطبان از این سردرگمی نجات یابند و دیگر هر بار با خبر توقیف فلان سریال مواجه نشوند؛ نشانه های این آشتی را می شود از صحبت های رئیس رسانه ملی که دیشب در برنامه «صف اول» شبکه خبر درخصوص پلتفرم ها می گفت، با زیرکی دریافت کرد.

,

پیمان جبلی رئیس صدا و سیما در این خصوص گفت: « ما در رویکرد تحولی در راهبردهای دوره جدید تحول در محتوا، رویکرد و ساز و کار را الگوی خود قرار دادیم که یکی از آنها رفتار هم افزایی است که می‌تواند رویکرد باشد. این یعنی رسانه‌ای که در پیش برد اهداف فرهنگی جامعه «هم افزا» باشد او را همکار بدانیم.»

, .,

بیشتر بخوانید: رئیس رسانه ملی گزارش می‌دهد؛

, بیشتر بخوانید: رئیس رسانه ملی گزارش می‌دهد؛,

تولید محتوای فاخر کمک به رسالت سازمان است/ پلتفرم‌ها همکارهای رسانه‌ای ما هستند

, تولید محتوای فاخر کمک به رسالت سازمان است/ پلتفرم‌ها همکارهای رسانه‌ای ما هستند, تولید محتوای فاخر کمک به رسالت سازمان است/ پلتفرم‌ها همکارهای رسانه‌ای ما هستند,

این ادبیات رئیس رسانه ملی نشان می دهد که آنها نمی خواهند از سر رقابت و به تعبیر برخی دشمنی، سنگ بر سر راه پلتفرم ها بگذارند و قصد دارند تا با نگاه همکار رسانه ای به فکر تحول در محتوای رسانه ای کشور باشند؛ نگاهی که البته در ادامه و با رفتاری عملگرایانه به خود شکلی واقعی نشان می دهد.

,

انتهای پیام/

,

مصطفی پورکیانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه