اقتصاد دان و طراح شعار " آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی "؛
زمانی که شاه و نیکسون را سنگ باران کردیم/مبنای اقتصاد اسلامی،رفع نیاز مسلمین است نه سود حداکثری/سیستم بانکی اجازه ی تبلور ابتکارات مردمی را نمی دهد
متفکر آزاد گفت: امروز هرکس هرکاری می کند اسمش را اقتصاد مقاومتی می نامد. این درحالی است که تولید در چارچوب اقتصاد اسلامی میسر خواهد شد. اقتصاد مقاومتی در دو بعد مفهومی و عملیاتی عینیت می یابد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ " بایرام قوناغی " عنوان گفتگوهای نوروزی این پایگاه خبری است. در این راستا با هدف معرفی چند چهره ی دانشگاهی، آموزشی و مردمی، مصاحبه های عیدانه تقدیم مخاطبان خواهد شد. اولین میهمان نوروزی زیتون، بنا به اهمیت نامگذاری سال، یک چهره ی دانشگاهی و متخصص در حوزه ی اقتصاد اسلامی است. دکتر محمدعلی متفکر آزاد شخصیتی نام آشنا برای اهالی اقتصاد و دانشگاهی بوده و راهکارهای مفهومی و عملیاتی وی در حوزه ی اقتصاد مقاومتی در معرض دید نخبگانی قرار دارد. با مروری بر کارنامه علمی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وی، نکات ناگفته ای از کتاب خاطرات اش را که در دست تهیه است- و بخشی از تاریخ شفاهی انقلاب در دانشگاهها نیز در آن روایت و از برخی شعارهای مردمی رمز گشایی می شود- از زبان وی می شنویم:
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,,
سوابق علمی
,متولد 1329 از سراب/دکترای تخصصی علوم اقتصادی از دانشگاه تهران/استاد تمام پایه 43 دانشگاه تبریز/ انصراف از بهره مندی 3 بار بورسیه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور به دلیل مسائل انقلاب/ دارای 50 مقاله ی علمی-پژوهشی و دو جلد کتاب/ راهنمایی و مشاوره ی بیش از 50 پایاننامه کارشناسی ارشد و رساله ی دکترا/ مشارکت در اجرای 5 طرح پژوهشی/ ارائه ی 25 مقاله در کنفرانس های علمی/ تدریس دروس تخصصی اقتصاد در مقاطع دکترا و ارشد/ تدریس اقتصاد اسلامی در مقطع دکترا/ورود به مباحث اقتصاد اسلامی از سال 49 با مطالعه کتاب "اقتصاد ما" شهید محمد باقر صدر و کتاب "اسلام و مالکیت" مرحوم آیت الله طالقانی و کتاب "مسلمانان در نهضت آزادی هند" تالیف آیه الله خامنه ای/ ارائه ی کنفرانس علمی در سال 51 در حوزه ی اقتصاد اسلامی به اتفاق دکتر میرباقری/ ارائه ی گزارش تحقیقی در دانشگاه تهران با عنوان اقتصاد اسلامی / گذراندن دو دوره ی پژوهشی اقتصاد اسلامی در قم/ عضو و دبیر کمیته علمی چندین همایش ملی تخصصی اقتصاد/ عضو انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران/ عضو کارگروه اقتصاد شورای عالی تحول در علوم انسانی/ عضو کارگروه اقتصاد شورای بررسی کتب دانشگاهی/ رئیس کمیسیون اقتصاد اسلامی کنگره بین المللی علوم انسانی
,,
سوابق اجرایی
,تصدی ریاست سه دانشگاه زنجان، شهید مدنی آذربایجان و پیام نور منطقه 2 کشوری بمدت یازده سال / موسس و اولین رئیس دانشکده ی اقتصاد دانشگاه تبریز / مدیر گروه اقتصاد دانشگاه تبریز/ نماینده ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان/ عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی استان/ رئیس هیئت مدیره و از موسسین موسسه فرهنگی آران/ مسئولیت خانه نخبگان سپاه عاشورا/ ریاست انتخابی مجمع عالی سپاه استان / رییس موسسه تحقیقات علوم انسانی-اسلامی سه علامه دانشگاه تبریز
,, ,
برگزیده ی فعالیت های دوران دانشجویی
,جزو فعالین مذهبی معتقد به روحانیت مبارز و خط امام در دانشگاه تهران از اواخر دهه 40 تا پیروزی انقلاب / شرکت در جلسات و سخنرانی های مذهبی شهید مطهری و دکتر شریعتی/ انجام مطالعات و مباحثات مذهبی سیاسی / آشنایی در دوران دانشجویی با چهره های شاخص و مبارزی همچون دکتر جواد منصوری، دکتر میرباقری و تنی چند از شخصیت های اجتماعی سیاسی دیگر/ سروسامان دادن به مبارزات دانشجویی/ مقابله با ترفندهای ساواک در سرکوب فعالیت های مذهبی سیاسی دانشجویی/ راه اندازی و مشارکت در اعتصابات دانشجویی
,,
سه خاطره ی برجسته از دوران دانشجویی
,زمانی که شاه و نیکسون را سنگ باران کردیم
,در سفر دوم نیکسون به ایران، هنگام بازگشت وی به سمت فرودگاه، به اتفاق دانشجویان انقلابی خوابگاه امیرآباد واقع در پارک وی سابق (شهید چمران امروزی) تصمیم گرفتیم در مقابل عبور خودروهای تشریفاتی شاه و نیکسون که از مقابل خوابگاه عبور می کردند، اعتراض کنیم. تصادفا در محوطه ای که برای اعتراض ایستاده بودیم، تکه های بسیاری از سنگ ریزه و آجر بود. به محض عبور خودروی تشریفاتی شاه و نیکسون، دانشجویان به صورت خودجوش آنها را سنگ باران کردیم. شب آن روز برخی از رادیوهای خارجی سفر نیکسون را اینطور عنوان کردند: نیکسون کتک خورده از ایران فرار کرد! نصف شب همان روز ماموران امنیتی به خوابگاه حمله ور شده و کل دانشجویان را در راهروهای خوابگاه به خط کرده و تا یازده صبح فردای آن روز نگه داشته و لیست دانشجویان را تهیه کردند. آنها قصد بردن تعدادی از دانشجویان شاخص را داشتند که خوشبختانه آن دانشجویان با هوشیاری و بموقع خوابگاه را ترک کرده بودند.
,اعتصاب کارساز شد
,خاطره دوم اینکه در موردی قصد تدارک مراسم سخنرانی مذهبی سیاسی در سطح دانشکده را داشتیم. هیئت رئیسه ی دانشکده مخالفت کرد. استدلال آنها این بود که اگر اجازه سخنرانی به یک چهره مذهبی را بدهیم، آنوقت دانشجویان مسیحی هم درخواست سخنرانی خواهند کرد! البته واضح بود که بهانه ای بیش برای جلوگیری از فعالیتهای مذهبی سیاسی دانشجویان نیست، این قیاس در یک کشور مسلمان ما را بیشتر ناراحت و عصبانی کرد. براین اساس دو هفته تعصبات دانشجویی را براه انداختیم و کلاس ها تعطیل شدند. فعالین این ماجرا از جمله بنده تحت تعقیب ماموران امنیتی قرار گرفتیم و مدتی از خوابگاه دانشجویی متواری شدیم. رئیس دانشکده را برکنار کردند و پیرمردی بنام دکتر کیان رئیس دانشکده شد. او شرط پذیرش ریاست دانشکده و خاتمه یافتن بحران را عدم تعقیب فعالین دانشجویی توسط دستگاه امنیتی رژیم قرار داده بود و به این صورت ما دیگر تحت تعقیب قرار نگرفتیم.
,دوران سربازی و عدم تعطیلی انقلابی گری
,خاطره سوم اینکه پس از فوق لیسانس برای طرح سربازی در مدرسه ی عالی علوم اقتصادی بابلسر پذیرفته و مشغول به تدریس شدم، در این ایام به دلیل طرح مباحث اسلامی در سر کلاس های درس مورد توجه دانشجویان مذهبی فعال قرار گرفتم. در اعتراضات دانشجویی مورد مشورت دانشجویان مذهبی بودم و از آنان حمایت می کردم. پس از تعویض رئیس دانشکده و تصدی آن موسسه علمی توسط یک سرهنگ بازنشسته ی وابسته به ساواک، متوجه فعالیت های بنده شدند. پس از گزارش به وزارت علوم درباره ی این مسائل و درگیری رئیس دانشکده با بنده، از آن موسسه اخراج و جهت ادامه خدمت سربازی به پادگان منتقل شدم. ناگفته نماند که رییس دانشکده در گزارش خود بر علیه بنده نوشته بود که "نامبرده بجای همکاری با مدیریت دانشکده با دانشجویان اعتصابی همکاری می کند".
,,
خلاصه ای از فعالیت های انقلابی در اوایل ورود به دانشگاه تبریز
,خاطره ای از استعفای رئیس فقید دانشگاه تبریز در سال 56
,پس از شرکت در یک رقابت علمی استخدامی از آذرماه سال 56 در دانشگاه تبریز بعنوان هیئت علمی پذیرفته شدم. شروع کار اینجانب با قیام 29بهمن مردم تبریز مقارن شد. دانشجویان کلاس ها را تعطیل کردند. شعارهای تشکیل حکومت اسلامی و حمایت از امام خمینی(ره) در سطح دانشجویان برجسته بود. به دنبال این حرکت، اساتید و کارکنان متعهد از جمله مرحوم دکتر اصغر نیشابوری و مرحوم دکتر سعید رجائی خراسانی که بعدها نماینده ی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل شد و جمعی دیگر از اساتید که بنده نیز جزو جوانترین آنان بودم، به دانشجویان انقلابی پیوستیم. اعلامیه های اعتراضی اساتید رویکرد قرآنی داشت. بعد از 29 بهمن، دانشجویان را به طرز فجیعی مورد ضرب و شتم قرار دادند بطوریکه آثار ضرب و جرح خونین آنان بر در و دیوار دانشگاه مشهود بود. مرحوم دکتر مرتضوی، رئیس وقت دانشگاه در اعتراض به این حرکت وحشیانه ساواک و نیروهای امنیتی با واکنش بسیار تندی استعفا داد. بعد ها دانشگاه مدتی تعطیل شد و بنده به سراب رفتم. شایان ذکر است اعلامیه های آن زمان اساتید در کتابی به کوشش مرحوم پروفسور نیشابوری گردآوری و منتشر شده است.
,, ,
برگزیده ی فعالیت های انقلابی در سراب
,اولین تظاهرات خیابانی سراب با شعار زنده باد خمینی
,اولین تظاهرات خیابانی را به اتفاق جمعی از جوانان انقلابی سراب با شعار زنده باد خمینی راه انداختیم. بنده تحت تعقیب شهربانی سراب قرار گرفتم که مجبور شدم مدتی به تبریز متواری شوم. بعد از آرام شدن جو سراب باز هم برگشتم. تظاهرات سراب زیر نظر مرحوم آیت الله ملکوتی(ره) بود و ارتباط تنگاتنگی برای هدایت جریانات انقلابی سراب با ایشان داشتیم و سفرهای متعددی را برای این امر به قم انجام دادیم. جلسات و برنامه ریزی های جریانات انقلابی سراب زیر نظر آیت الله هادی ملکوتی و با حضور بنده، اخوی شهیدم حسن آقا و چند تن از انقلابیون بازاری سراب انجام می شد. طراحی شعارها، مراقبت از مصادره کردن انقلاب توسط توده ای ها، مطرح کردن رهبری امام خمینی(ره)، تنظیم متن قطعنامه های انقلابی توسط این جمع و با قلم اخوی انجام می شد. البته اینجانب و اخوی (که بعد از انقلاب اولین فرمانده سپاه سراب شد) در جلسه مخفی دیگری با جمعی از جوانان انقلابی سراب شرکت می کردیم که کار عمده این جلسه تدارک میدانی فعالیت های انقلابی و پخش اعلامیه های حضرت امام (ره) بود. قضایای انقلاب در سراب بسیار جذاب است و مبسوط آنها البته از دیدگاه حقیر ان شاالله در کتاب خاطرات ام خواهد آمد.
,خنثی شدن توطئه ی خلق مسلمان توسط مردم سراب بوسیله ی رادیو تلویزیون اردبیل
, خنثی شدن توطئه ی خلق مسلمان توسط مردم سراب بوسیله ی رادیو تلویزیون اردبیل,بعد از پیروزی انقلاب و در قضیه توطئه ی حزب خلق مسلمان، بحمدالله این توطئه در سراب کارساز نبود. توطئه گران چند روزی تبریز را اشغال کرده بودند و به سراب هم نمایندگانی فرستادند که فرماندار و فرمانده سپاه را دستگیر کنند لکن موفق نشدند. یک روز تظاهرات نیم بندی راه انداختند. فردای آن روز مردم را برای تظاهرات به خیابان ها دعوت کردیم و به صورت منسجم مردم غیور سراب حاضر شدند. مخابرات سراب دست عوامل خلق مسلمان بود و مرتبا اعلامیه های دروغین همبستگی از طرف اقشار مختلف سراب با حزب خلق مسلمان را به رادیو تلویزیون تبریز مخابره می کرد. درحالی که همه ی این اخبار دروغ بود. در وهله ی اول در صدد تصرف مخابرات بودیم اما فرماندار بدلیل دولتی بودن این دستگاه، اجازه نداد. پس از مدت کوتاهی مردم به صورت خودجوش در اعتراض به این اخبار دروغین در مقابل ساختمان سپاه سراب تجمع کردند که در نتیجه با ده، پانزده اتوبوس به سمت صدا و سیمای مرکز اردبیل حرکت کردیم. در محوطه ی رادیو تلویزیون اردبیل مردم سراب تظاهرات کرده و از حزب خلق مسلمان اعلام انزجار کردند. رادیو تلویزیون اردبیل از این تظاهرات گزارش گرفت و به پایتخت مخابره کرد. شب همان روز، آقای حیاتی اعلام انزجار مردم سراب از حزب خلق مسلمان را در اخبار سراسری ساعت 21 گزارش داد و توطئه ی خلق مسلمان در سراب خنثی شد.
,طراحی و قضیه ی شعار آذربایجان اویاخدی،انقلابا دایاخدی..
,خداوند بیکباره شعار " آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی" را بر زبان من جاری کرد
, خداوند بیکباره شعار " آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی" را بر زبان من جاری کرد,شعارهای مردمی، مختص مردم و حرف دل مردم است که بر زبان یکی از همان مردم در یک شرایط خاص جاری می شود و لذا متعلق به شخص خاصی نیست و بهتر است مردمی باقی بماند. در غائله ی خلق مسلمان و تظاهرات گسترده ی مردم سراب، شعار "آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی" با لطف خدا بر زبان بنده جاری شد و چون از دل برآمد بر دل مردم نشست و به سرعت در همه جای آذربایجان همگانی شد. خداوند را بسیار شاکرم که مقام معظم رهبری نیز این شعار را بعنوان شعار مردم انقلابی آذربایجان پسندیده اند.
,,
جزئیات ثبت نام در انتخابات مجلس پنجم و هشتم
, جزئیات ثبت نام در انتخابات مجلس پنجم و هشتم,به قول معروف همگان احساس تکلیف کردم!
, به قول معروف همگان احساس تکلیف کردم!,یکبار در مجلس پنجم از حوزه ی سراب ثبت نام کرده بودم اما توفیق حضور در صحن مجلس را نیافتم. در رقابت های انتخابات مجلس هشتم از حوزه ی تبریز، اسکو و آذرشهر نیز بنا به قول همگان احساس تکلیف کرده و ثبت نام کردم، که البته بازهم توفیق حضور در مجلس را نیافتم. بنده چون تخصصم اقتصاد است و این مسئله در اولویت مسائل انقلاب بوده و هست، احساس کردم که در حوزه ی تقنین می توانم موثر باشم. همچنین با جمعی از نمایندگان اقتصاد دان مطرح کشوری همچون دکتر سبحانی، دکتر نادران، دکتر مصباحی مقدم و دکتر توکلی که ثبت نام کرده بودند رفاقت داشتم و اجماع مطلوبی در امر بهبود شرایط اقتصادی کشور وجود داشت.
,27 میلیون هزینه ی تبلیغات انتخابات
, 27 میلیون هزینه ی تبلیغات انتخابات,بنده در آن دوران 27 میلیون تومان هزینه ی انتخاباتی انجام دادم. در حالی که شنیده شد برخی از کاندیداها 600 میلیون تومان و حتی بیشتر هزینه کرده بودند. در شب شمارش آرا گویا قبل از تجمیع آرا آذرشهر بنده جزو نفرات بسیار جلو برگزیدگان بودم اما بعد از معلوم شدن و تجمیع نتایج صندوق های آذرشهر، به رتبه های بعدی منتقل شدم. شاید دلیل آن این بود که ما پول برای اینکه در آذرشهر ستاد بزنیم نداشتیم لذا برای مردم شریف آذرشهر شناخته شده نبودم. صاحب یک ساختمان در آذرشهر با شرط 500 هزار تومان قول کار برای ما را مطرح کرد. اما ما پول نداشتیم و بی خیال شدیم و به همین دلیل رای آذرشهر از دست رفت و با فاصله ی حدود هزار رای توفیق حضور در رقابت دور دوم را از دست دادم.
,قانون انتخابات نارسایی های فراوانی دارد و پول تعیین کننده است/چرا چهره های بزرگ تبریز مطرح نمی شوند؟!
, قانون انتخابات نارسایی های فراوانی دارد و پول تعیین کننده است/چرا چهره های بزرگ تبریز مطرح نمی شوند؟!,معتقدم قانون انتخابات نارسایی هایی دارد و متاسفانه در برخی مواقع هزینه کردن پول حتی بصورت مشروع آن نقش تعیین کننده ای دارد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب حداقل دوبار -تا آنجاییکه من بخاطر دارم- تاکید فرمودند که نگذارید پول تعیین کننده ی انتخابات باشد. در دوره های بعدی به دلیل عدم توانایی مالی از حضور در عرصه ی انتخابات منصرف شدم. در دوره ی هشتم، 12میلیون تومان خودم داشتم، 15 میلیون تومان هم از طریق دوستان بسیجی ام و بصورت خودجوش جمع شده بود. ضمن احترام به همه نمایندگان و کاندیداهای محترم که افراد لایق در میان آنان کم نیست، باید اذعان داشت که تبریز و آذربایجان افراد شاخص، کارآزموده و تاثیرگذار بزرگی دارد که باید آسیب شناسی کرد که چرا این اشخاص مطرح نمی شوند؟! به نارسایی های قانون انتخابات ورود نمی کنم اما پیشنهاد طرحی برای بهبود قانون انتخابات را در ذهن دارم که به مراجع ذی صلاح ارائه خواهم کرد.
,, ,
مجلس دهم و انتخابات دور دوم تبریز
, مجلس دهم و انتخابات دور دوم تبریز,دور دوم انتخابات تبریز، وقت آزمون و خطا نیست
, دور دوم انتخابات تبریز، وقت آزمون و خطا نیست,ضمن عرض تبریک به مردم غیور و ولایتمدار تبریز به دلیل مشارکت بالا در انتخابات اخیر و کاندیداهای محترم راه یافته به دور دوم، معتقدم که تبریز مقاطع حساس انقلاب را با سربلندی عبور کرده است. امروز هم در یکی از مقاطع حساس انقلاب قرار داریم. امروز وقت آزمون و خطا نیست. ما به مجلسی نیاز داریم که افراد شجاع، با تجربه، ارزشی، کارآمد و کارآزموده در صحن آن وجود داشته باشند. تبریز جایگاه والایی دارد. نماینده تبریز باید وزن این شهر تاثیرگذار در تحولات تاریخی سیاسی کشور را نشان بدهد و در شان آن نیست که نماینده های کم وزن به مجلس بفرستد. باید امتحان پس داده ها و کارآزموده ها را به مجلس ایران، روانه کنیم. علی الخصوص در این دوره بدلیل مطرح شدن برنامه ششم توسعه نیازمند مجلسی با تجربه و نمایندگان صاحب نظر، با تجربه و مشرف به مسائل اساسی هستیم. مردم حزب الله تبریز همیشه وفادار به انقلاب بودند. تبریز باید نقش همیشگی خود را در اعتلای ایران ایفا کند.
,,
اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی
, اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی,بعد از پیروزی انقلاب، الگوی بومی اقتصاد اسلامی را پیگیری نکردیم
, بعد از پیروزی انقلاب، الگوی بومی اقتصاد اسلامی را پیگیری نکردیم,بعد از پیروزی انقلاب، الگوی بومی اقتصاد اسلامی را پیگیری نکردیم. الگوی ما در دوران جنگ تحمیلی، اقتصاد دولتی بود و نخست وزیر وقت هم همین گرایش را داشت. بعد از جنگ الگوی اقتصاد لیبرالیستی با تکیه بر توصیه نهادهای پولی و مالی بین المللی مدنظر دولت های وقت قرار گرفت و تا سال 84 ادامه یافت. بعد از 84، گرایش برای تعدیل الگوی لیبرالیستی بوجود آمد و ناقص بود و بدلیل عدم برخورداری از پشتوانه الگوی منسجم بومی اسلامی که قالب نظام سازی رخ نداده بود، با مشکل مواجه شد. الگوی اسلامی، ایرانی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، مهمترین گام برای اقتصاد بومی است. نهادینه کردن این الگو و نظام سازی مبتنی بر آن زمان بر است اما باید انجام پذیرد. هنوز گفتمان مفاهمه ی اقتصاد اسلامی محقق نشده است. از اقتصاد اسلامی تنها این مورد نهادینه شده که ربا حرام است. درحالی که اقتصاد اسلامی ابعاد مختلفی دارد. نهادهای مبتنی بر مبانی اسلامی لازم است. در بانک و بورس و.. باید در چارچوب مکتب و نظام اقتصادی اسلام بازتدوین شود. مبنای بانک، مبنای اقتصاد سرمایه داری است. ساختار بانک کلا باید تغییر یابد. درحالی که ما صرفا واژه ی سود را جایگزین بهره کرده ایم! گرچه قانون فعلی به لحاظ شرعی تحت نظارت شرعی قرار دارد لیکن بعنوان یک نهاد در نظام جامع اقتصاد اسلامی کفایت نمی کند. در اقتصادی که حداکثر سود، مبنا باشد و رانت خواری و واسطه گری حکم فرمایی کند وضعیت همین خواهد بود. هدف فعالیت بانک امروزی، سود حداکثری است. امروز وقتی سود حداکثری، در رانت و واسطه گری کلان و قاچاق، نهادینه شده است چطور می توان به بانک گفت سراغ این موارد نرو؟!.. بانک اسلامی ماهیتا و اسما، باید متفاوت با بانک سرمایه داری باشد.
,امروز وقتی سود حداکثری، در رانت و واسطه گری کلان و قاچاق نهادینه شده به بانک چطور می توانیم بگوییم سراغ این موارد نرو؟!
, امروز وقتی سود حداکثری، در رانت و واسطه گری کلان و قاچاق نهادینه شده به بانک چطور می توانیم بگوییم سراغ این موارد نرو؟!,یک بعد اصلاح اقتصاد کشور، مدل سازی و مفهوم سازی است. بعد دیگر آن هم اجرایی و عملیاتی است که به اعتقاد و التزام مسئولین نسبت به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی بازمی گردد. رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه ی اقتصاد مقاومتی فرمودند: "اقتصاد مقاومتی در پرتو فرهنگ انقلابی اسلام و الهام بخش از نظام اقتصادی اسلامی است." لذا باید بدنبال مدل مفهومی اقتصاد مقاومتی باشیم. در اسلام سود وجود دارد اما اصالت ندارد. مبنای اقتصاد اسلام، تامین نیازهای در حال رشد مسلمین برای نیل به حیات طیبه است و این حیات طیبه دنیوی و اخروی است. الگوی اقتصادی اسلامی بر پیشرفت مادی و معنوی بطور توام استوار است و به عبارت دیگر اسلام در صدد است تا هم دنیا و هم آخرت مردم را آباد کند. در حالی که مبنای اقتصاد امروز سود حداکثری است. مادامی که این دو ماهیت برعکس نشود، انقلابی در حوزه ی اقتصاد بوجود نخواهد آمد.
,رویکرد اقتصاد را باید از پروژه های سرمایه بر به سمت پروژه های کاربر هدایت کنیم تا مشکل بیکاری حل شود
, رویکرد اقتصاد را باید از پروژه های سرمایه بر به سمت پروژه های کاربر هدایت کنیم تا مشکل بیکاری حل شود,امروز هر مسئولی که کار قبلی خود را انجام می دهد، اسمش را اقتصاد مقاومتی می گذارد. اقتصاد مقاومتی در دو بعد مفهومی و عملیاتی عینیت می یابد. همچنین اقتصاد مقاومتی جنبه های سلبی و ایجابی دارد از سوی دیگر این نوع اقتصاد الزامات، ارکان و اقتضائات خود را دارد که مجال مفصلی برای بحث در آن ها لازم است که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مندرج است؛ از جمله آنها می توان به تقویت درآمد اقشار متوسط و ضعیف، قطع وابستگی به درآمد حاصل از فروش نفت خام، مبارزه با رانت خواری و فساد اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد، اقتصاد درون زا و برون نگر، اقتصاد دانش بنیان، ارتقا بهره وری و تقویت تولید و توجه به بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط و ... اشاره کرد. جنبه ی عملیاتی اقتصاد مقاومتی را می توان شروع کرد اما به موازات آن، باید مدل مفهومی و ساختاری آن را هم باید تعریف کرد وعینیت بخشید. رویکرد اقتصاد را باید از پروژه های سرمایه بر به سمت پروژه های کاربر هدایت کنیم این امر میتواند به حل مشکل بیکاری کمک کند. جذب سرمایه گذار خارجی لازم است اما به شرط این که به سمت رفع مشکلات داخلی هدایت شود این قانون سرمایه داری لیبرالیستی است که سرمایه گذار خارجی 1دلارش را به جایی روانه می کند که بیشترین سود را داشته باشد بنابراین نباید توقع داشت که سرمایه گذار خارجی دلش به حال ما بسوزد و یا بخواهد مشکل بیکاری ما را حل کند لذا لازم است تکیه اقتصاد بر منابع انسانی، مالی و طبیعی داخلی متمرکز شود؛ البته استفاده از سرمایه های خارجی به شرط انتقال تکنولوژی و کمک به حل مشکلات اقتصادی ما مفید است ؛ لذا این امر هوشمندی اقتصادی می خواهد.
,سیستم بانکی اجازه ی تبلور ابتکارات مردمی را نمی دهد
, سیستم بانکی اجازه ی تبلور ابتکارات مردمی را نمی دهد,اقتصاد مقاومتی وظایفی را در حوزه ی مردمی، بخش خصوصی، قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضاییه تعریف می کند. همه ی این حوزه ها باید به شیوه ی جهادی و با تفکر بسیجی عملیاتی شود. مردمی کردن اقتصاد جزو ارکان اقتصاد مقاومتی است. ادبیات امام و مقام معظم رهبری، مردمی کردن عام است و اعم از بخش خصوصی و آحاد مردم است. مردم کوچه و بازار نقش ویژه ای در اقتصاد مقاومتی دارند اما به شرطی که منابع مالی به سمت مردم و ابتکارات مردمی سرازیر شود. منابع بانکی باید ابتکارات مردمی را شکوفا کند. سیستم امروز بانکی این اجازه را نمی دهد. جوانان فارغ التحصیل این ابتکارات را دارا هستند اما توان مالی ندارند. در 8 سال دفاع مقدس، ایده های ناب جوانان سرنوشت جنگ را تغییر داد. امکانات هرچند محدود سپاه و بسیج و ارتش در اختیار جوانان قرار گرفت و جوانان غوغا بپا کردند. امروز هم امکانات مالی بانک و بورس باید در اختیار عامه مردم بویژه جوانان تحصیل کرده که فکر اقتصادی دارند، قرار گیرد و این اعتماد و اراده ی لازم باید در مسئولین دیده شود.
,مسئولین باید مرز خود را با اقتصاد لیبرالیستی مشخص کرده و صریح بیان کنند و در برنامه ریزی های خود نشان دهند
, مسئولین باید مرز خود را با اقتصاد لیبرالیستی مشخص کرده و صریح بیان کنند و در برنامه ریزی های خود نشان دهند,مسئولین باید مرز خود را با اقتصاد لیبرالیستی مشخص کرده و صریح بیان کنند و در برنامه ریزی های خود نشان دهند. دولت و قوه قضاییه باید زمینه ی رانت خواری و فساد را از بین برده و با این پدیده های ویران گر مقابله موثر کنند. اقتصاد بعد سلبی و ایجابی دارد. مسائل تولید و مصرف و.. بعد ایجابی آن است. جنبه ی سلبی آن قطع وابستگی به نفت، قطع دلالی های بدون ارزش افزوده، قطع پولشویی و قطع قاچاق می باشد. بستر برای سود آور بودن تولید داخلی باید فراهم گردد. بنا به قولی 65 درصد نقدینگی کشور در دست واسطه گران است. این یک فاجعه است. سود آوری از مسیرهای غیرمولد باید قطع گردد. ای کاش بخش خصوصی که به سود فکر می کند به سود بلند مدت فکر کند (مثلا ارتقا بهره وری: افزایش کیفیت و کاهش قیمت). اگر اقتصاد قوی شود، سود بلند مدت حاصل خواهد شد. بخش خصوصی ما بایستی به منافع ملی فکر کنند که در این صورت منافع بلند مدت خود آنان تامین خواهد شد. بحمدالله ما بخش خصوصی متدین و دلسوز به منافع ملی داریم و آینده ی درخشانی در مقابل اقتصاد ما قرار دارد.
]
ارسال دیدگاه