اخبار داغ

یادداشت؛ محسن شاه‌علی– مربی و کارشناس بسکتبال

جام جهانی متفاوت، حریفان آماده، بازیهای دشوار

جام جهانی متفاوت، حریفان آماده، بازیهای دشوار
محسن شاه‌علی مربی و کارشناس بسکتبال در یادداشتی قرعه تیم ملی ایران در جام جهانی بسکتبال را تحلیل و بررسی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رقابتهای جام جهانی بسکتبال قرعه کشی شد و تیم ایران در گروهی نسبتا دشوار در کنار اسپانیا، برزیل و ساحل عاج قرار گرفت. مسابقات در جام جهانی در کلاسی متفاوت برگزار می شود و بهترین های دنیا در آن حضور دارند. در شرایط کلی قرعه ایران مطابق انتظار بود و نمی توان آن را غیرعادی و دشوار تلقی کرد. چرا که شرایط در مسابقاتی با این سطح متفاوت است و هر بازی سختی‌های خود را دارد اما با توجه به تیم‌هایی که در این مسابقات حضور دارند امکان حضور ایران در گروه‌های سخت‌تر هم وجود داشت.

در جام‌جهانی همه تیم‌ها با تمام توان خود به میدان می‌آیند و از هر فرصتی برای بهتر شدن استفاده می‌کنند، در مورد تیم‌هایی که با ایران بازی دارند باید بگویم تیمی مانند اسپانیا در حال پوست‌اندازی است و با حدود ۴۰ درصد تغییر وارد این مسابقات می‌شود. آنها بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای داشتند که در جام‌جهانی این دوره حضور ندارند و در صدد هستند تا نسل جدیدی را رونمایی کنند اما با همه این شرایط بسکتبال اسپانیا یکی از مدعیان است و بعد از NBA می‌توان لیگ آنها را بهترین لیگ دنیا دانست. تیم‌های اسپانیایی در یورو لیگ از تیم‌های خوب و مطرح هستند و به نظر می‌رسد بعد از فوتبال، بسکتبال جایگاه دوم را در این کشور دارد.

در مورد برزیل باید بگویم چندسالی است از آنها چیز خاصی ندیده‌ایم اما وقتی به این سطح از مسابقات رسیده‌اند بدون شک شایستگی و لیاقت آن را داشته‌اند و باید دید چه شرایطی در این دوره از مسابقات دارند.

چند بازی ساحل عاج را دیده‌ام، آنها بازی فیزیکی را در دستور کار خود دارند اما مانند سایر تیم‌ها صاحب سبک نبوده و سابقه بسکتبالی کمتری نسبت به ایران دارند و می‌توانیم برابر آنها بازی خوبی را انجام داده و شانس برتری هم داشته باشیم.

برای این مسابقات باید تدارکات کامل داشته باشیم و با برنامه وارد شویم. فدراسیون ما هم مانند سایر فدراسیون ها در حال بررسی شرایط است تا با آمادگی کامل وارد این مسابقات شویم،‌ حتی قرار است تغییراتی در کادر فنی هم ایجاد شود که همه اینها در راستای همین آمادگی است. بدون شک باید چند بازی خوب داشته باشیم و با تیم‌هایی بازی کنیم که سبک بازی آنها با همگروه‌های ایران در جام‌جهانی نزدیک باشد. تیم‌هایی مانند صربستان، مونته‌نگرو، دومنیکن و کرواسی می‌توانند رقبای خوبی باشند و باید دید آیا شرایط دیدارهای تدارکاتی برای ما مهیا خواهد شد یا خیر.

بازی تدارکاتی خوب و باکیفیت برای تیم ملی بسکتبال بسیار مهم است. اردو و برنامه‌های تمرینی با مسابقه و دیدارهای تدارکاتی بسیار متفاوت است چراکه بازیکن در مسابقه به چالش کشیده می‌شود، از سویی دیگر تجربه نشان داده با تغییر کادر فنی و یا مصدومیت یک بازیکن، شرایط تیم‌ها دچار تغییر و تحول می‌شود و این شرایط برای همه تیم‌ها وجود دارد. از سویی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی، مشکلاتی هم وجود دارد و باید دید فدراسیون چه تمهیداتی برای آماده‌سازی تیم ملی در راه جام‌جهانی خواهد داشت.

محسن شاه‌علی – مربی و کارشناس بسکتبال

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه