اخبار داغ

سلاجقه در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

پیگیری اعزام کارشناسان ایرانی برای بررسی حجم آب سد کجکی به افغانستان/رایزنی ها در حال انجام است

پیگیری اعزام کارشناسان ایرانی برای بررسی حجم آب سد کجکی به افغانستان/رایزنی ها در حال انجام است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پرونده حق آبه هیرمند با جدیت در حال پیگیریست، گفت: شواهد نشان دهنده آن است افغانستان در حال پذیرفتن مطالبات ایران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ افغانستان طی چند سال گذشته به بهانه‌های مختلف در اجرای حق‌آبه هیرمند  شانه خالی کردند، ایران و طالبان در ماه‌های اخیر سعی کرده‌اند از مجرای دیپلماتیک برای حل اختلاف اقدام کنند، در واقع در یکی از بندها معاهده مسیر حل اختلاف کنونی ایران و طالبان بر سر میزان آب سد کمال خان مشخص شده است و صراحتا ذکر شده است که در صورت تقاضای کمیسار ایرانی، کمیسار افغان با وی همکاری خواهد نمود تا جریان آب را در دستگاه دهراود مشاهده و اندازه‌گیری‌ شود.

طالبان مدعی هستند که سد کمال خان دچار بی آبی است که البته ایران آن را نپذیرفته، چرا که تصاویر ماهواره‌ای ادعای طالبان مبنی بر کمبود آب در سد کمال‌خان را رد کرده است.

 کارشناسان ایرانی خواهان اعزام تیم به افغانستان برای اندازه‌گیری میزان آب سد کجکی شده بود که طرف افغان با این درخواست موافقت نکردند، اما در نهایت پذیرفتن تا کارشناسان برای ارزیابی به افغانستان بروند که شنیده‌ها حاکی از آن است که ایران در حال رایزنی‌ برای اعزام تیم است.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه درباره حق آبه هیرمند اظهار داشت: رایزنی‌های لازم با نمایندگان مجموعه حاکمیتی افغانستان برقرار شد و امیدوارم خبرهای خوبی را درباره این موضوع بشنویم.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛ در تلاشیم تا در یک فضای کاملا دوستانه تکلیف حق آبه هر چه سریعتر مشخص شود که در این راستا نیز اقدامات لازم انجام شده است، در واقع باید گفت پیگیری‌ها نشان دهنده آن است افغانستان در حال پذیرفتن مطالبات ایران است.

سلاجقه بااشاره به اینکه ایران پیگیر دو محورحق آبه و آب شرب منطقه است، گفت: اگر طرف افغان این دو محور را بپذیرد، به نظر می‌رسد که بتوانیم به حق‌آبه دست پیدا کنیم و منطقه از وضعیت بحرانی خارج شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه