اخبار داغ

یادداشت عباسعلی ميرحسينی درباره تیم ملی والیبال؛

از دانش روز والیبال عقب هستیم

از دانش روز والیبال عقب هستیم
عباسعلی ميرحسينی مربی و کارشناس والیبال در یادداشتی به تحلیل شرایط تیم ملی والیبال ایران پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نتایج تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ با هیچ متر و معیاری قابل توجبه نیست. در هفته سوم و پایانی دور مقدماتی با وجود درنظر گرفتن شرایطی که آمریکایی‌ها به دلیل عدم صدور ویزا ایجاد کردند و همچنین مصدومیت چند بازیکن در طول رقابت‌ها، نتایج خوبی کسب نشد. اگر بخواهیم دلسوزانه صحبت کنیم، باید انتقادات منصفانه‌ای انجام دهیم تا تیم ملی والیبال و بازیکنان آسیب نبینند. به نظرم از علم و تکنولوژی که در والیبال روز جهان وجود دارد، عقب هستیم و باید دانش فنی و آنالیزمان را بالا ببریم.

کادرفنی تیم ملی قطعا نیاز به تقویت دارد و هیچ جای بحثی در این خصوص نیست. در کار‌های تاکتیکی بسیار ضعیف بودیم و به ویژه در هفته سوم عملکرد ضعیفی در فاکتور‌های مختلف داشتیم. کاملا منطقی بود که باتوجه به نداشتن بازی‌های تدارکاتی متعدد، عملکرد تاکتیکی تیم ملی قابل قبول نباشد، اما متاسفانه پس از پایان هفته اول و در طول ۲ هفته دیگر و ۸ بازی بعدی هم هیچ تغییر تاکتیکی در روند فنی تیم ملی ندیدیم.

باید از نتیجه‌گرایی پرهیز و به مربیان فرصت بدهیم. ما ایرانی‌ها در مقایسه با تیم‌های خوبی مانند ژاپن، ایتالیا و لهستان، نگاه نتیجه‌گرا داریم و همین باعث انتقال استرس به بازیکنان و کادرفنی می‌شود. نباید عملکرد یک مربی به صرف نتیجه گرفتن در یک تورنمنت سنجیده شود. همین تیم ژاپن حدود ۱۰ سال به آسانی مقابل ایران می‌باخت، اما اکنون با یک برنامه‌ریزی درست و بلندمدت جزو قدرت‌های سطح اول والیبال جهان به شمار می‌روند.

فارغ از همه اتفافات هم اکنون مردم از نتایج تیم ملی رضایت ندارند و با وجود تغییر نسل از قبول ۱۰ باخت در ۱۲ بازی ناراحت هستند. بدون تعارف نتایج خوبی هم در برخی بازی‌ها کسب نشد و باید واقعیت‌ها را قبول کرد. من و برخی کارشناسان و منتقدان هم که منتقد نتایج ضعیف هستیم، باید راهکار ارائه دهیم. باید کمیته فنی با حضور کارشناسان، مسئولان فدراسیون و کادرفنی تیم ملی تشکیل شود تا هرچه سریع‌تر با ریشه‌یابی مشکلات و نقاط ضعف، تیم ملی والیبال از این بحران خارج شود.

باید از تمام ظرفیت‌های والیبال کشورمان برای درخشش در المپیک استفاده کنیم. در شرایط فعلی بهتر است با یک همفکری از برخی بازیکنان باتجربه و باکیفیتی که از تیم ملی دور هستند، دعوت دوباره شود تا با قدرت در رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت کنیم. ستار‌هایی مانند معروف، مهدوی و غفور سرمایه‌های ارزشمندی هستند و می‌توانیم مانند خیلی از تیم‌های قدرتمند جهان در رقابت‌های مهم از تجربه بازیکنان بزرگ‌مان بهره ببریم.

عباسعلی ميرحسينی – مربی و کارشناس والیبال

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه