اخبار داغ

دانا گزارش میدهد؛

فرونشست بحرانی؛ تهدیدی برای پایتخت در دهه‌های آینده

فرونشست بحرانی؛ تهدیدی برای پایتخت در دهه‌های آینده
فرونشست زمین باعث درگیری پهنه‌های گسترده‌ای از کشور شده و همه استان‌های ایران (بجز گیلان) با این تهدید روبه‌رو هستند؛ در تهران نیز فرونشست زمین مناطق ۱۷.۱۸ و ۱۹ را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرونشست یک مسئله است که می‌توان گفت بر اثر کاهش سطح آبهای زیرزمینی رخ می‌دهد. علت اصلی این کاهش، برداشت غیرمتعادل و بی‌رویه از منابع آبی است؛ در واقع، استفاده نامناسب و ناهنجار از منابع آب، این مشکل را ایجاد می‌کند. فرونشست زمین یک چالش بزرگ در کشوراست و به نظر می‌رسد که در اکثر استان‌ها هم این مسئله اتفاق افتاده و در حال پیشروی است. شهرهای تهران، کرمان، یزد و استان‌های خراسان جنوبی و خوزستان به شدت تحت تاثیرفرونشست زمین قرار گرفته‌اند.

علل فرونشست زمین

فرونشست زمین یعنی فرآیندی که در آن سطح زمین به طور تدریجی پایین می‌آید؛ این امر می‌تواند به علت عوامل طبیعی یا انسانی رخ دهد .یکی از دلایل فرونشست زمین می‌تواند خشک شدن آب زیرزمینی باشد. هنگامی که آب زیرزمینی از یک حفره یا محیطی خاص خارج می‌شود، لایه‌های زیرین زمین خالی می‌شوند و زمین فرو می‌رود. همچنین، استخراج غیرمجاز آب  های زیرزمینی و کاهش سطح آب زیرزمینی می‌تواند نیز فرونشست زمین را تسریع کند.

در برخی موارد، استخراج منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز و همچنین وقوع زمین‌لرزه‌ها نیز می‌تواند منجر به فرونشست زمین در برخی مناطق شود. فرونشست زمین می‌تواند عواقب جدی برای زیرساخت‌ها و سازه‌ها داشته باشد، این امر می‌تواند منجر به تخریب خطوط لوله، ترک‌ها در ساختمان‌ها، فروپاشی سازه‌ها و تغییرات زمینداری بیشتر شود، همچنین، در مناطق ساحلی و نزدیک خلیج‌ها، فرونشست زمین می‌تواند باعث غرق شدن سواحل و افزایش خطر سیلاب شود.

بحرانی که تهران را تهدید میکند

فرونشست زمین یک مسئله جدی در بسیاری از مناطق شهری از جمله تهران، است. در تهران، فرایند فرونشست زمین ناشی از عوامل مختلفی می‌باشد. استخراج غیرمجاز آب های زیرزمینی در تهران باعث کاهش سطح آبها و ایجاد جای خالی در لایه‌های زیرین زمین شده است، این عملکرد منجر به فرونشست زمین و تغییر شکل و ساختار آن شده است؛ با توجه به آنکه تهران بر روی یک پلاتفرم زمینی نشسته است که شامل مناطق شیب‌دار و تودهای ‌های خاکی است، این لایه‌های زمینی ضعیف می‌توانند نسبت به فشرده شدن و فرونشست، آسیب‌پذیر باشند و نکته مهم آن است که تهران در نزدیکی خط تلاقی چندین خط لرزه‌خیز قرار دارد، زمین‌لرزه‌ها می‌توانند منجر به شکستگی و ترک در لایه‌های زیرین زمین شود که باعث فرونشست زمین می‌شود.

طبق مطالعات سازمان زمین‌شناسی ایران، نقاط اطراف تهران سالانه ۲۵ سانتی‌متر فرونشست دارند، اما لازم به ذکر است که این فرونشست در تمام نقاط یکدست نیست؛ بر اساس این مطالعات، فرونشست زمین در حاشیه جنوب غربی تهران در طی ۱۰ سال گذشته به نسبت قبلی دو تا سه برابر شده است و دلیل فرونشست زمین در پایتخت حفر چاه‌های نیمه عمیق و عمیق برای تأمین آب مورد نیاز است و این موضوع سبب می‌شود لایه‌های زمین از آب تهی شوند و فرونشست رخ دهد.

در سال‌های اخیر در تهران گسترش پهنه فرونشست رخ داده است، اما چهار تا پنج برابر نشده است و سرعت بیشینه آن نیز کاهش یافته است و طبق براورد‌های صورت گرفته تهران سالانه ۱۸ سانت فرونشست زمین را تجربه میکند. البته این کاهش دوعلت دارد یک آن که مدیریتی صورت گرفته باشد که جای خوشحالی دارد و دیگر آنکه سفره‌های آب زیرزمینی به طور کلی از بین رفته باشند و خاک کاملا فشرده شده باشد.

سال ۹۷ نیز مجله علمی «نیچر» در گزارشی اعلام کرد که بخش‌هایی از تهران سالانه ۲۵ سانتی‌متر نشست می‌کند که یکی از بالاترین رقم‌ها در جهان است. در حالی که علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی، خبر داد که فرونشست زمین در تهران تا ۳۶ سانتیمتر در سال مشاهده شده است.

بحران سال های آینده در پایتخت

محمد آقامیری، نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص بحران فرونشت در پایتخت، گفت: اگر فکری نکنیم، تا ۱۰ سال دیگر بسیاری از مناطق تهران قابل سکونت نخواهد بود.

وی افزود: بحران فرونشست زمین در پایتخت ایران خطری جدی است که پیش از این نیز کارشناسان بین‌المللی و ملی نسبت به آن هشدار داده‌اند.

آقامیری بیان کرد: بحث گرمایش جهانی مشکل کمبود آب را برای کل دنیا به وجود آورده است و کشور ما نیز بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و از این پدیده مستثنی نیست و از طرف دیگر رشد جمعیت در جهان منجر به گسترش کشاورزی شده است و کشور ما نیز به سمت گسترش کشاورزی پیش رفته است که به معنا تقاضا بیشتر برای آب در شرایطی است که بارندگی‌ها کاهش پیدا کرده است وبا بحران آبی مواجه هستیم.

به گزارش دانا؛ متأسفانه تهران به عنوان یک شهر با جمعیت بالا و زیرساخت‌های پیچیده با چالش‌های منحصری مواجه است، اثرات منفی فرونشست زمین در تهران قابل جبران کامل نیستند و از لحاظ مالی، زیست محیطی و معیشتی تأثیرات بزرگی در پی خواهد داشت. این موضوع نشان‌دهنده ضرورت اتخاذ تدابیر و سیاست‌های مناسب در مدیریت و کنترل فرونشست زمین در تهران است و لازم است که مسئولین به این مساله جدی بپردازند و اقدامات لازم را در جهت حفاظت از تهران و رفاه مردم انجام دهند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
سید هاشم -> 1402/06/26
پاسخ

خدا خودش بخیر کنه اما مسئولین بدانند اگر زلزله ای در تهران روی دهد بیش از ۳ میلیون انسان خواهند مرد. بفکر باشیدددددددددددددددد

مراد -> 1402/06/26
پاسخ
سید هاشم ->

خدا خودش بخیر کنه اما مسئولین بدانند اگر زلزله ای ...

سیدجان مطمئن باش فقط در تهران نیست. زلزله هر جای ایران بیاد مرگبارترین زلزله تاریخ خواهد بود. فقط به استفاده از منابع آب زیرزمینی نگاه کن شما. مسئولین واقعا باید نگاهی نو به این موضوع داشته باشند.

مریم سادات عزتی -> 1402/06/26
پاسخ

ایران زلزله خیزه و این ربطی به مسئولین نداره

پیام ناظمی -> 1402/06/26
پاسخ

قطعا به مسئولین مرتبطه. چجور ممکنه ی انبوه ساز براحتی خونه رو بدون هیچ استانداردی بسازه؟ کی بهش مجوز میده بنظر شما؟ عمه من که مجوز صادر نمیکنه اون مسئول تو شهرداری نشسته اونی که تو شهرسازی نشسته اونی که... چه اشکال داره مطاله ما مردم کار کردن درست مسئولین باشه؟