اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با دانا:

دیپلماسی اقتصادی بدون رسانه بین‌المللی هرگز موفق نمی‌شود

دیپلماسی اقتصادی بدون رسانه بین‌المللی هرگز موفق نمی‌شود
مجید گودرزی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دیپلماسی اقتصادی بدون کمک رسانه های قوی موفق نخواهد شد و این مهم به کمک شبکه های برون مرزی نیازمند است چرا که کشورهای جهان از مسیر تبلیغات بین المللی به دنبال منافع خود هستند و قطعا ما نیز باید در پی تامین منافع کشور خود در عرصه اقتصاد جهانی باشیم.

مجید گودرزی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: این یک واقعیت غیر قابل انکار است که پروپاگاندای غربی از طریق رسانه های جریان اصلی، برای تغییر باورها و فرهنگ های ملت های جهان اقدام می کند. قطعا غرب به وسیله جنگ رسانه ای در تلاش برای مدیریت ادراک مردم سراسر زمین است تا منافع خود را به دست آورد. از این منظر دفاع جانانه شبکه های برون مرزی ایران از منافع ملی و مقابله با رسانه های غرب گرا بسیار مفید است.

وی تاکید کرد: از اینکه ایران در دو دهه اخیر توانسته است با شبکه پرس تی وی به عرصه اطلاع رسانی جهانی گام نهد بسیار مسرت برانگیز و خوشحال کننده است. طبعا این رسانه انگلیسی زبان ایرانی در نوک پیکان حمله های غرب قرار دارد و تشدید تحریم ها بر این شبکه و سانسور آن اثبات کننده این مدعاست.

گودرزی با اشاره به اینکه در بحث دیپلماسی اقتصادی رسالت بزرگی برعهده سفارتخانه های جمهوری اسلامی است تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی بدون کمک رسانه های قوی موفق نخواهد شد و این مهم به کمک شبکه های برون مرزی نیازمند است چرا که کشورهای جهان از مسیر تبلیغات بین المللی به دنبال منافع خود هستند و قطعا ما نیز باید در پی تامین منافع کشور خود در عرصه اقتصاد جهانی باشیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از آنجا که رسانه مجموعه ای هم افزا از علم و هنر است می تواند تاثیر خوبی برای پیشبرد اهداف اقتصادی در بخش صادرات و ارزآوری داشته باشد و کمک کند تا تولید کنندگان ایرانی با بازرهای جهانی پیوند داشته باشند.

این تحلیلگر افزود: مشهور است که می گویند اگر رسانه ای قوی در اختیار اقتصاد باشد می تواند حتی به عربستان که کشوری گرمسیر است داشتن شومینه را لازم و ضروری جلوه دهد و آنها استفاده از شومینه را زیبا و ارزشمند تصور کنند در حالیکه در اصل به آن نیازی ندارند.

وی با اشاره به وجود رقابت بسیار سخت و البته ناسالم در عرصه اقتصاد بین الملل اظهار داشت: رسانه های برون مرزی می توانند یک ابزار تسهیل کننده برای معرفی محصولات تولیدی ایران و به ثمر نشستن تلاش های اقتصادی هموطنان ما در بازارهای بین المللی باشند به ویژه شرکت های دانش بنیان ایران را به جهان معرفی کنند.

مجید گودرزی با بیان اینکه آنچه در رسانه مصرف می شود هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری ارزشمند است خاطرنشان کرد: شبکه های بین المللی ما باید راه را برای رشد اقتصادی از مسیر توسعه صادرات باز کنند که البته در شرایطی که کشور در تحریم به سر می برد این کنشگری رسانه ای بسیار مشکل تر و چالش افزا خواهد بود.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: کمک دیگری که رسانه می تواند به اقتصاد ارائه دهد در بخش گردشگری طبیعی و تاریخی است که آنها می توانند با کمترین هزینه، موفق به جذب گردشگران به کشور شوند البته این روند نیازمند یک حرکت سیستماتیک همه جانبه از جمله همکاری دولت و بخش خصوصی با رسانه است.

وی تاکید کرد: در شرایطی که کشور ما در تحریم اقتصادی قرار دارد پیوستن به معاهدات اقتصادی مانند گروه بریکس می تواند به مانند یک آنتی تز، علیه تحریم ها عمل کند ضمن اینکه قدرت چانه زنی ایران را نیز افزایش می دهد.

گودرزی در خاتمه گفت: خوشحالم که ایران به زیر معاهدات استعماری مانند FATF، پالرمو و مانند آنها نرفت و حتی برجام را هم در واقعیت یک طرفه [به سود غرب] می دانم و از آن با عنوان یک تله دیپلماتیک یاد می کنم چرا که، هم ماندن در برجام هم خروج از آن برای کشورمان دارای هزینه های بسیاری است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه