اخبار داغ

در گفتگو با دانا مطرح شد؛

پلان‌های بزرگ توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران برای جبران عقب‌ماندگی

پلان‌های بزرگ توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران برای جبران عقب‌ماندگی
شهرداری تهران در سال جاری بودجه خوبی برای حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته و قرار است اقدامات خوبی در این حوزه صورت گیرد. عقب ماندگی در حوزه حمل‌ونقل از دوره قبل مدیریت شهری وجود داشته که گفته می‌شود امسال قرار است به آن رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ توسعه حمل‌ونقل عمومی در دستور کار است و شهرداری تهران در سال جاری بودجه خوبی برای حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته و قرار است اقدامات خوبی در این حوزه صورت گیرد. عقب ماندگی جدی در حوزه حمل‌ونقل عمومی از دوره قبل مدیریت شهری وجود دارد که گفته می‌شود امسال قرار است فعالیت‌های صورت گیرد تا بخشی از عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. توسعه خطوط مترو، خرید واگن، اتوبوس و غیره در دستور کار است و برنامه‌ریزی‌ها لازم صورت گرفته است و بودجه‌های هم در این زمینه مصوب شده است. برای پیشبرد امور حمل‌ونقلی ازجمله توسعه شبکه حمل‌ونقل همگانی، دستگاه‌های مختلف درگیر هستند و باید دستگاه‌ها در این زمینه به وظایف خود عمل کنند. سال ۱۴۰۲ در بودجه ۶۲۰۰ میلیارد تومان برای تأمین اتوبوس در نظر گرفته‌شده است. همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جایگزینی ون با تاکسی و ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی واگن‌های مترو در نظر گرفته‌شده است. در خصوص حمل‌ونقل عمومی در سال جاری با جعفر تشکری هاشمی رئیس گروه حمل‌ونقل عمومی و عمران شورای شهر گفتگو کردیم.

جعفر تشکری هاشمی رئیس گروه عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: بر کسی پوشیده نیست که مهم‌ترین معضل تهران مشکلات شهری و آمدوشدها، ترافیک معابر، آلودگی هوا و نبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی مناسب است.

تشکری هاشمی عنوان کرد: از اینکه تعدادی اتوبوس وارد ناوگان شدند و تعدادی از اتوبوس‌های گذشته هم تعمیر شدند خشنودیم، زیرا این اقدامات می‌تواند تصویری بسازد که نشان‌دهنده مسیر درست باشد و در این مسیر باید گام‌های بلندتری برداشته شود.

این عضو شورای شهر یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که حدود هزار و 600 دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد و با چند صد دستگاه اتوبوس مشکل پایتخت حل نمی‌شود و ازاین‌رو تا رسیدن به هدف باید اقدامات بسیاری انجام شود.

رئیس گروه عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اقداماتی برای حل مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی باید انجام شود گفت: یک بخش لجستیک است یعنی باید تعمیر ناوگان صورت گیرد و بخش دیگر به‌روزرسانی و خرید واگن‌های جدید است.

این عضو شورای شهر در خصوص مشکلات مترو، اختصاص و اورهال کردن واگن‌های مترو اظهار داشت:  اورهال واگن‌های مترو در دستور کار است. با توجه به پیمایش واگن‌ها حد استاندارد مشخص می‌شود که کدام یک از واگن‌ها نیاز به نوسازی و بازسازی دارند. نزدیک به 700 واگن مترو در تهران نیاز به تعمیر اساسی دارد و 1550 میلیارد تومان برای تعمیرات واگن‌های مترو اختصاص داده‌ شده است و در سال 1402، 50 درصد واگن‌ها اورهال شده اند  و در سال 1403 هم الباقی واگن‌ها اورهال خواهند شد.

تشکر هاشمی در خصوص افتتاح خط مترو جدید بیان کرد: مطالعات خط 8 تا 11 مترو قرار است انجام شود. البته باید این موضوعات در شورای عالی ترافیک هم موردبحث و بررسی قرار گیرد. ما بودجه 50 میلیارد تومانی برای مطالعات خطوط اختصاص داده‌ایم. تمامی خطوط از 1 تا 7 در سال 1402 به اتمام رسیده و ما حدود 170 و خرده‌ای ایستگاه مترو خواهیم داشت.

رئیس گروه عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تخصیص بودجه مترو و اقداماتی که قرار است صورت گیرد گفت: اولویت نخست در این سامانه افتتاح ایستگاه‌های باقی مانده در خطوط هفت‌گانه در مدت چهار سال است.

تشکری هاشمی  اولویت دوم را بهره‌برداری از مسیرهای باقی‌مانده از خطوط هفت‌گانه مترو طی چهارسال بیان کرد.

وی درباره اولویت‌ بعدی اظهار داشت: پروژه سوم سامانه مترو تکمیل انبار قطعات یدکی شرکت بهره برداری مترو در دوره یک‌ساله است.

اولویت چهارم اورهال ۷۰۰ دستگاه واگن مترو در مدت ۱۸ ماه است.

تشکری هاشمی ادامه داد: اولویت پنجم قرارگاه در سامانه مترو، فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن در دوره پنج ساله است. همچنین اولویت بعدی شامل فعال شدن قرارداد ۱۱۳‌ دستگاه واگن مترو، قرارداد مستقیم شهرداری با دوره تحقق چهارسال است.

این عضو شورا اولویت‌های هفتم و هشتم را تکمیل پست‌های برق و پایانه‌ها از خطوط ۷گانه مترو و احداث خطوط جدید مترو ۸ تا ۱۱ اعلام کرد و افزود: اولویت‌های بعدی، بهسازی خطوط و تعمیرات اساسی تجهیزات ثابت مترو، ارتقاء مراکز فرمان خطوط مترو تهران، ارتقاء سیستم رانش قطارهای DC، پیگیری انعقاد و اجرایی‌سازی قرارداد ۲۴۹ دستگاه واگن مپنا است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه