اخبار داغ

گزارش دانا از جشنواره فجر؛ (1)

گمانه زنی‌ها برای فجر چهل و دوم/ فرماندهان شهیدی که به سینما جان می‌دهند

گمانه زنی‌ها برای فجر چهل و دوم/ فرماندهان شهیدی که به سینما جان می‌دهند
کمی بیشتر از دو ماه دیگر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز می شود و مهلت ثبت نام برای حضور در این جشنواره نیز به پایان رسیده و حالا گمانه زنی های رسانه ها برای حضور آثار چهره های شناخته شده تا فیلم اولی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تعداد ۱۰۶ فیلمی خبر داد که برای شرکت در بخش ملی سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده اند تا هیات انتخاب از بین آنها فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران را انتخاب کنند.

مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به حضور ویژه فیلمسازان اول در این دوره جشنواره گفت: ۵۱ اثر ثبت‌نامی به فیلمسازان اول تعلق دارد که در کنار فیلمسازان صاحب نام متقاضی شرکت در جشنواره هستند. هیات انتخاب مسابقه بخش ملی، بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور را از ۱۵ آذر ماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه اسامی فیلم‌های منتخب را برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام خواهد کرد.

گمانه زنی ها برای فجر چهل و دوم

به مانند سال های گذشته بسیاری از ارگان های دولتی دست به کار شده اند تا آثار سینمایی با موضوعات مختلف را تولید و به جشنواره فیلم فجر برسانند؛ سازمان فرهنگی رسانه ای اوج، فارابی، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که همگی چند سالی است آثارشان یک پای ثابت فیلم های جشنواره بوده، امسال نیز از ماه ها پیش در تلاش اند تا این فیلم ها را به سر و سامان رسانده و سهم بیشتری از جشنواره داشته باشند.

در ادامه این گزارش سعی داریم به مرور اجمالی فیلم هایی بپردازیم که از شانس بیشتری برای حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر برخوردارند؛ مرور آثاری که چه به لحاظ مضمون، چه تیم کارگردانی و سرمایه گذار، در صورت آماده شدن نهایی، شانس زیادی برای ورود به بخش مسابقه سینمای ایران دارند.

مجنون

سجاد بابایی که سال گذشته برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «استاد» سیمرغ مکمل بهترین بازیگری را از آن خود کرده بود، امسال به احتمال زیاد با ایفای نقش شهید زین‌الدین در فیلم «مجنون» در جشنواره فجر حضور دارد.

فیلم سینمایی «مجنون» تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی اوج به تهیه‌کنندگی عباس نادران و کارگردانی مهدی شاه‌محمدی با روایتی از زندگی شهید مهدی زین‌الدین برای رونمایی در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

شاه‌محمدی که بعد از سال‌ها تجربه فعالیت در حوزه سینمای مستند، اولین فیلم بلند سینمایی خود را کارگردانی می‌کند، بعد از اتمام تصویربرداری حالا در مرحله پس‌تولید قرار دارد. عباس نادران که تهیه‌کنندگی «مجنون» را برعهده دارد هم در مقام تهیه‌کننده تا به امروز فیلم‌هایی همچون «شاه‌کش» و «شادروان» را به سرانجام رسانده است و این پروژه اولین همکاری او با سازمان اوج محسوب می‌شود.

شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیروهای مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.

اسفند

سازمان اوج علاوه بر سینمایی «مجنون»، فیلم سینمایی «اسفند» را با دانش اقباشاوی کلید زد؛ فیلمی که قرار است روایتی از رشادت های شهید علی هاشمی باشد. شهیدی که از جوان‌های عرب خوزستان است و به سردار هور شهرت دارد.

اقباشاوی در کارنامه کارگردانی‌اش تجربه ساخت فیلم‌هایی چون «تاج محل» و «زاپاتا» را دارد. تصویربرداری این فیلم از چند ماه پیش در آبادان کلید خورده و اطلاعات اندکی از آن رسانه ای شده است؛ اما به احتمال زیاد همه تلاش ها بر این است تا از این فیلم در فجر چهل و دوم رونمایی شود.

مومن

پیش‌تولید فیلم سینمایی «مومن» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی ابتدای سال گذشته آغاز شد و از آن تاریخ به بعد اطلاعات اندکی از آن به گوش رسید. مقدم دوست سال گذشته فیلم سینمایی «عطرآلود» را به جشنواره فیلم فجر رساند، فیلمی با بازی مصطفی زمانی و هدی زین العابدین که هنوز رنگ اکران عمومی به خود ندیده است.

«مومن» که به سفارش فارابی در حال تولید است، روایت بخشی از زندگی شهید حسین همدانی است که فیلمنامه آن پس از ۲ سال تحقیق و پژوهش به نویسندگی هادی مقدم‌دوست به رشته تحریر در آمده است.

شهید حسین همدانی، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و معروف به «حبیب سپاه»، از بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان به شمار می‌آمد و از سال ۱۳۵۹ در دفاع مقدس حضور داشت. وی در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۴ در اطراف شهر حلب سوریه، در نبرد علیه نیروهای داعش به شهادت رسید.

آسمان غرب

بنیاد فارابی به همراه سازمان سینمایی سوره به محمد عسگری جوان اعتماد کرده اند تا فیلم سینمایی «آسمان غرب» را با محوریت بخشی از زندگی خلبان شهید شیرودی جلوی دوربین ببرد؛ پروسه فیلمبرداری این کار تا انتهای پاییز ادامه دارد و همه تلاش سازندگان بر این است تا این فیلم به جشنواره برسد.

محمد عسگری که سال گذشته با اولین اثر بلند سینمایی خود «اتاقک گلی» نگاه ها را به سمت خود خیره کرد، حالا با تهیه کنندگی حبیب والی نژاد می خواهد گام بعدی خود را جدی تر بردارد.

راه شیری

علی جعفرآبادی که سال گذشته با فیلم جنجالی «مسیح پسر مریم» سر زبان ها افتاد، امسال به احتمال فراوان با فیلم «راه شیری» و با حمایت فارابی سر از جشنوراه چهل و دوم دربیارد. «راه شیری» که با محوریت پیاده روی اربعین ساخته شده، در ایران و عراق جلوی دوربین رفته و بازیگرانی همچون سیاوش چراغی‌پور و شهزاد کمال‌زاده در آن ایفای نقش دارند.

مهدی کریمی که در کارنامه کاری خود تهیه‌کنندگی فیلم «آژانس شیشه‌ای» را دارد، تهیه کنندگی این کار را برعهده دارد.

قلب رقه

خیرالله تقیانی پور که این روزها در حال تولید مینی سریال «ترور» با محوریت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است، به احتمال فراوان با فیلم سینمایی «قلب رقه» که به موضوع سوریه و محور مقاومت ارتباط دارد، راهی جشنواره فیلم فجر شود.

سعید پروینی تهیه کنندگی این کار را برعهده دارد و این فیلم با حمایت بخش خصوصی ساخته شده و این روزها مراحل فنی بعد از تصویربرداری را پشت سر می گذارد. فرهاد قائمیان یکی از بازیگران اصلی این فیلم است.

دست ناپیدا

انسیه شاه حسینی که درکارنامه خود کارگردانی فیلم های دفاع مقدسی مانند «شب بخیر فرمانده، پنالتی و زیباتر از زندگی» را دارد، حالا چند وقتی است که مشغول تهیه فیلمی دیگر در همین ژانر با نام «دست ناپیدا» است؛ این فیلم روایت زندگی زنانی است که زمان جنگ در رودخانه کارون لباس می‌شستند. شاه حسینی درباره انتخاب بازیگران این پروژه سینمایی گفته است: «بازیگران این فیلم عمدتا از آدم‌های منطقه هستند؛ آنقدر قصه قوی است که نیاز به هیچ چهره ای ندارد اما تلاش می کنیم که بازیگران ترکیبی از بازیگران شناخته شده و غیرچهره باشند.» شاه‌حسینی تاکید می کند نابازیگرانی که در این فیلم حضور دارند عمدتا کشاورز، چوپان، گله‌دار و روستایی هستند.

صیاد

پروانه ساخت فیلم سینمایی «صیاد» مرداد امسال صادر شده است. کارگردانی این پروژه سینمایی را جواد افشار برعهده دارد و فیلمنامه را حسین تراب‌نژاد اصفهانی نوشته است. محمدرضا شفیعی هم تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است. هنوز اخبار دقیقی از این فیلم به بیرون درز نکرده اما با توجه به اینکه شفیعی پیش از این به‌دنبال ساخت سریالی با موضوع زندگی شهید صیاد شیرازی بوده است و از تولید آن انصراف داده بود، پیش‌بینی می‌شود این پروژه هم در این موضوع تولید شود. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه