اخبار داغ

گزارش دانا از جشنواره فجر؛ (۳)

گمانه‌زنی‌ها برای فجر چهل و دوم/ کمدی‌های جایی در فجر دارند؟!

گمانه‌زنی‌ها برای فجر چهل و دوم/ کمدی‌های جایی در فجر دارند؟!
تجربه ثابت کرده که فیلم های کمدی معمولا جایگاه ویژه ای در جشنواره فیلم فجر ندارند و به ندرت در بین فیلم های اصلی بخش مسابقه راه پیدا می کنند؛ به همین دلیل تهیه کنندگان آنها معمولا بی خیال فجر، آنها را راهی اکران عمومی می کنند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تعداد ۱۰۶ فیلمی خبر داد که برای شرکت در بخش ملی سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده اند تا هیات انتخاب از بین آنها فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران را انتخاب کنند.

مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به حضور ویژه فیلمسازان اول در این دوره جشنواره گفت: ۵۱ اثر ثبت‌نامی به فیلمسازان اول تعلق دارد که در کنار فیلمسازان صاحب نام متقاضی شرکت در جشنواره هستند. هیات انتخاب مسابقه بخش ملی، بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور را از ۱۵ آذر ماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه اسامی فیلم‌های منتخب را برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام خواهد کرد.

گمانه زنی ها برای فجر چهل و دوم

هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره فیلم فجر قرار است از فردا ۱۵ آذرماه کار بازبینی فیلم های این دوره را آغاز کند تا درنهایت از بین ۱۰۶ فیلم ارسالی به بخش جایزه سینمای ایران و یا همان بخش معروف سودای سیمرغ، در نهایت بیش از ۲۰ فیلم را راهی جشنواره برای به دست آوردن سیمرغ های جشنواره کند.

در دو گزارش قبلی با عناوین فرماندهان شهیدی که به سینما جان می‌دهند و حضور بزرگان سینما گمانه زنی هایی برای فیلم هایی که به احتمال زیاد شانس بالایی برای حضور در جشنواره چهل و دوم دارند، سعی شد به صورت اجمالی آنها را بررسی و از خلاصه داستان تا عوامل آنها را معرفی کنیم. اما در این گزارش می خواهیم سمت و سوی این گمانه زنی را به طرف فیلم های طنز و کمدی ببریم. فیلم هایی که هرچند تجربه ثابت کرده جایگاه محکم و مطمئنی در جشنواره های فجر ندارند، اما همه چیز بستگی به اعضای هیات انتخاب و سلیقه آنها دارد تا شاید این فیلم ها نیز جایی در بین بخش اصلی مسابقه داشته باشند.

قلهک و خرچنگ

«قلهک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی شایسته در سال گذشته پروانه ساخت گرفت. اکنون مدت‌هاست که فیلمبرداری کار تمام‌شده و تدوین، صداگذاری و اصلاح رنگ فیلم نیز به پایان رسیده است. با توجه به اینکه فیلم‌ آماده نمایش است، به احتمال فراوان برخلاف عزم صاحبان اثر که درصدد اکران آن هستند باید امیدوار بود که نخستین رونمایی از این فیلم در جشنواره امسال باشد. 

اما مصطفی شایسته که در کارنامه کاری خود کارگردانی دو فیلم «خبر خاصی نیست» و «من همسرش هستم» را دارد، علاوه بر سینمایی «قلهک»، فیلمبرداری فیلم سینمایی «خرچنگ» را به تهیه کنندگی سید یاسر جعفری به پایان رسانده و این فیلم در مراحل فنی خود قرار دارد. با توجه به زمان کافی برای اتمام مراحل فنی، امیدواری بسیاری برای حضور این فیلم در جشنواره امسال وجود دارد. 

پول و پارتی

سعید سهیلی که از نیمه دهه ۸۰ به ساخت کمدی های اجتماعی متمایل شده و نتیجه این سال ها ساخت آثاری مانند چارچنگولی، ژن خوک، کلاشینکف و سه گانه «گشت ارشاد» بوده، به تازگی کمدی «پول و پارتی» را به تهیه کنندگی پسرش سینا مهراد ساخته است و احتمالا یکی از گزینه های جشنواره فیلم فجر باشد. ساعد سهیلی و پردیس احمدیه از بازیگران اصلی این کمدی اجتماعی هستند.

صبحانه‌ با زرافه‌ها

سروش صحت که این روزها سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره» را در شبکه نمایش‌خانگی دارد، درصدد تولید «صبحانه با زرافه‌ها» است. فیلمی که محمد شایسته تهیه‌کننده آن است و باید دید آیا با رسیدن فیلم به جشنواره فجر می‌تواند خاطرات خوب «جهان با من برقص» را برای مخاطبان تکرار کند. 

قیف

محسن امیریوسفی که در کارنامه کاری خود دو فیلم توقیفی «آتشکار» و «آشغال های دوست داشتنی» را دارد، حالا کمدی سینمایی «قیف» را به تهیه کنندگی سعید ملکان آماده نمایش دارد و حتی در برهه‌ای صحبت‌هایی مبنی‌بر نمایش عمومی فیلم نیز مطرح بود که این اتفاق تا امروز رخ نداده است. بنابراین باید قیف را یکی از آثاری دانست که به احتمال فراوان، فرم حضور در جشنواره امسال را پر خواهد کرد. رضا عطاران، جواد عزتی، غلام‌رضا نیک‌خواه، عباس جمشیدی‌فر و صابر ابر، بازیگران این فیلم هستند. 

مردعینکی

نام قبلی فیلم «جلبک» بود که به «مرد عینکی» تغییر نام داد. فیلمی که در ابتدا نام کریم امینی به‌عنوان کارگردان آن آورده شده بود، اما در اخبار بعدی پس از تغییر نام کارگردان، اسمی از کارگردان آورده نشد. بهرام افشاری، بازیگر اصلی فیلم است که باید دید آیا این ترکیب خاطرات فسیل را تداعی خواهد کرد؛ «مرد عینکی» یک کمدی- اکشن است و سومین همکاری سیدابراهیم عامریان و بهرام افشاری پس از فیلم‌های «کارگر ساده نیازمندیم» و «فسیل» است. البته برخی اخبار غیررسمی در برهه‌ای خبر از اکران این فیلم می‌داد که این روند احتمالا به رونمایی از فیلم در جشنواره ختم خواهد شد. 

زودپز

محسن تنابنده و نوید محمدزاده این روزها درحال بازی در جدیدترین کار خود هستند. مهدی نادری کارگردان این فیلم است که داستانش در دهه 60 می‌گذرد. قصه سه دوستی که بعد از ترکیدن یک زودپز در محله‌ی قدیمی آن‌ها و مجروح شدنشان ماجرا‌هایی جالب را برایشان رقم می‌زند. منصور سهراب‌پور تهیه‌کنندگی این پروژه را برعهده دارد. این فیلم نخستین تجربه کمدی نوید محمدزاده محسوب می‌شود و تقابل تنابنده و محمدزاده برای اولین‌بار، می‌تواند یکی از کنجکاوی‌های این فیلم باشد که احتمالا در جشنواره امسال حضور خواهد داشت. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه