اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

کرونا با زیرسویه جدیدی به نام JN۱/ واریانت های جدید و نکات ایمنی در فصل سرما

کرونا با زیرسویه جدیدی به نام JN۱/ واریانت های جدید و نکات ایمنی در فصل سرما
با توجه به اینکه کووید-۱۹ در کنار آنفولانزا و ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV) می‌باشد، فرار از بیماری‌های زمستانی دشوارتر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کووید-۱۹ مجددا در حال جولان است و انتظار می‌رود با سرد شدن هوا و افزایش مهمانی ها و دورهمی ها این ویروس دوباره افزایش یابد.

ویروس کووید-۱۹ حالا در مسیر برخورد با بیماری ها و ویروس های فصلی یعنی آنفولانزا قرار دارد که پس از پاندمی کووید که شیوع آن‌ها را مختل کرد، اکنون بار دیگر در حال گردش است.

کرونا با زیرسویه جدیدی به نام JN۱

اخیرا چند سویه جدید از ویروس کرونا شناسایی شده و موارد ابتلای زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. دو زیر سویه جدید با نام اریس و پیرولا شناخته شده اند، علاوه بر این، سویه جدید دیگری به نام XBB.1.16 در رتبه سوم قرار دارد و 16 درصد از موارد ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد. حالا که در دی 1402 هستیم زیرسویه جدیدی به نام JN۱ نیز درحال شیوع است.

با اینکه منابع رسمی، هنوز از شیوع سویه جدید JN۱ خبری منتشر نکرده‌اند، اما بسیاری از افراد درحال حاضر با علائم گوناگونی شبیه به بیماری سرما خوردگی، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. نمی‌توان به طور قطع گفت که این ویروس در کشور ما درحال گسترش است یا خیر، اما با توجه به سوابق گذشته در این همه‌گیری های اینچنینی، بعید نیست که  این ویروس در حال گسترش باشد. پس مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به سویه جدیدJN۱، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در یک هفته اخیر یعنی از 26 آذر تا 5دی 1402، 132 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده که متاسفانه از این تعداد 10 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در سویه جدید کرونا فرد مبتلا نسبت به درمان، مقاومت شدید دارد

طبق گفته یکی از مسئولان اورژانس کشور، سویه جدید کرونا قادر خواهد بود سیستم ایمنی بدن را دور بزند و علائم مشخصی دارد، مثلا فرد مبتلا نسبت به درمان، مقاومت شدید دارد. اکنون نیز متاسفانه روند بستری بیماران درحال افزایش بوده و این سویه رو به گسترش است.

وی افزود: سویه جدید، عفونت‌زایی بالاتری دارد و دوره نهفتگی آن کمتر است. افراد بالای 60 سال و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: بیمارانی که اخیراً به پزشک مراجعه می‌کنند، اغلب دارای علائمی چون اسهال و تهوع شدید، تنگی نفس، بدن درد، کاهش وزن غیر ارادی و دل‌درد هستند که این علائم پیش‌تر نشانه ابتلا به بیماری کرونا بود، اما در حال حاضر که شیوع آنفلوانزای فصلی شدت یافته، علائم فوق ممکن است متعلق به ویروس آنفلوانزا باشد یا حتی ویروس‌های دیگر نیز در این امر دخیل باشند.

محرز گفت: مواردی هم بوده که فرد با همین علائم مراجعه کرده و تست کرونای او مثبت شده است. ویروس کووید هم‌چنان به قوت سابق پابرجاست و روزبه‌روز هم تغییر می‌کند. اتفاق عجیبی نیست که فرد با علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کند، اما در نهایت متوجه شود مبتلا به آنفلوانزا یا کرونا شده است.
وی می‌گوید: خطرِ این موضوع زمانی بیشتر است که این افراد در خانواده یا اطرافیان خود، مریض بدحال یا فرد مسن با بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند؛ که در صورت ابتلا به هر یک از ویروس‌ها احتمال دارد در شرایط خطرناکی قرار بگیرند.

طبق اظهارات محرز، در حال حاضر ماسک زدن و رعایت فاصله فیزیکی تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها، به‌ویژه در اماکن شلوغ نظیر معابر، مراکز خرید، مترو و ... است. شست‌وشوی مرتب دست‌ها و عدم تماس دست آلوده با اجزای صورت، به‌ویژه چشم و دهان از دیگر اقدامات پیشگیرانه است. علاوه بر این موارد، تا زمانی که دمای هوا مطلوب و مساعد است، بهتر است حداقل یک پنجره در منزل و محیط کار جهت تهویه هوا باز بماند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
پیمان -> 1402/10/10
پاسخ

دوستان بتازگی مقاله ای اومده در خصوص قرقره کردن آب نمک و بالا کشیدن آب نمک از طریق بینی که میتونه اثر بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید داشته باشه.

مهدی -> 1402/10/10
پاسخ

کرونا نه تنها تموم نشده که حالا حالا هم زیر سویه مختلف ازش خواهیم دید

نیما اوحدی -> 1402/10/10
پاسخ

خطرناکه؟

حدیث -> 1402/10/10
پاسخ

کرونا هرگز تموم نمیشه ولی دیگه اون خطر روزهای اول رو نداره.

افسانه -> 1402/10/10
پاسخ

دوستان دیگه بیخیال کرونا بشید، الان دیگه بیماره آنفولانزای گوزن و گوزن زامبی اومده :))))

غلامعلی عبادی -> 1402/10/10
پاسخ

آقا این کرونا مرونا دیگه تموم شد. این مردم رو اینقدر نترسونید