اخبار داغ

گزارش دانا از اختتامیه چهارمین جشنواره ملی فردخت؛

اقدام خاص جشنواره ملی فردوخت برای زیست عفیفانه/ نفرات برگزیده معرفی شدند

اقدام خاص جشنواره ملی فردوخت برای زیست عفیفانه/ نفرات برگزیده معرفی شدند
چهارمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری فردخت با موضوع رقابت طراحی و دوخت پوشاک ایرانی اسلامی شب گذشته (7 دی ماه 1402) با معرفی نفرات برگزیده در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شب گذشته، کاشان عطر و بوی دیگری داشت، حضور دهه هفتادی ها و هشتادی ها در چهارمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری فردخت پر رنگ و معنا دار بود و به این محفل گرما بخشیده بود.

این جشنواره که از اردیبهشت امسال با موضوع دوخت مانتو اجتماع، طراحی مجموعه خانواده و بخش مقاله و پژوهش با ارسال به ترتیب ۶۵۰ مانتو از ٢٢ استان به اضافه ۲۳۰ طرح، در سه سطح ویژندها، آزاد، دانشجویی و دانش‌آموزی آغاز شده بود، به خوبی توانست بخشی از دغدغه های مردم و صاحب نظران در حوزه صنعت مد و لباس را که امروزه از فرهنگ اصیل ایرانی فاصله بسیاری گرفته برطرف سازد.

پدرام فر: جشنواره فردوخت، راهی برای جریان سازی تولید لباس و پوشش اسلامی است

پدرام فر عضو شورای اسلامی شهر کاشان در ابتدای اختتامیه چهارمین جشنواره ملی فرهنگی و هنری فردخت با بیان اینکه جشنواره ملی فردوخت نمونه ای از یک کار جهادی و در راستای لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و تلاش برای ترویج و تولید پوشاک عفیفانه است، اظهار داشت: در زمانه و برهه‌ای که تلاش دشمن بر کمرنگ کردن ارزش‌های دینی و ضربه زدن به کانون خانواده و تضعیف جایگاه زن و ایجاد ول انگاری است، جشنواره فردوخت راهی برای جریان سازی و گفتمان سازی برای تولید لباس و پوشش اسلامی و در نهایت وسیله‌ای برای تحکیم خانواده است.

وی افزود: حفظ هویت ملی و دینی و ترغیب جوانان به استفاده از پوشاک اصیل ایرانی اسلامی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و ارائه الگویی مناسب برای جوانان سرخط جشنواره ملی فردوخت است. طی این چهار سال تلاش شد تا با آموزش، فراخوان، تشویق و به خط نمودن بیش از ۵۰۰ طراح و دوزنده و استفاده از دیدگاه‌ها و دانش اساتید برجسته دانشگاه، امشب شاهد اختتامیه این جشنواره ملی با حضور ۶۵۰ طرح و اثر فاخر و ارجمند باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر کاشان ادامه داد: پوشش اسلامی تنها پوششی نیست که زن مسلمان برای مسدود کردن حدود اسلامی آن را بر تن کند، بلکه می تواند برای تمام زنان دنیا پوششی باشد که او را به راحتی در مجامع و محافل ظاهر کند، بدون اینکه نگاهانه مغرضانه به سوی او جلب شود، امیدواریم بتوانیم به جای اینکه ما مقلد و پیرو مدهای غربی باشیم با این نگاه، به پوشش و لباس  فرهنگ خود را به کشورها دیگر به ویژه کشورهای مسلمان منطقه صادر کنیم.

پدرام فر با بیان اینکه هدف مهمه فردخت تغییر نگرش و تقویت دیدگاه ارزشی به طراحی و دادن طرح به اساتید فن بود، تصریح کرد:  تا حدود زیادی به این هدف نائل شدیم و امیدواریم این هدف را با حمایت تمامی مسئولان زیربط توسعه و گسترش داده و بتوانیم اثر آن را با تولید پوشاک اسلامی در جامعه شاهد باشیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تنوع طلبی، شیک بودن و زیباپسندی جز خصایص همگان به ویژه زنان جامعه است، گفت: یکی از نیازهای زنان نجیب و و مسلمان ما لباسی زیبا و با کیفیت به روز و عفیفانه است که امیدواریم با همت مسئولان و با استفاده از دستاوردهای ۴ ساله جشنواره ملی فردوخت بتوانیم با تولیدات مطلوب شاهد پاسخ به این به مطالبه به حق جامعه زنان کشور باشیم.

بعد از سخنرانی عضو شورای اسلامی شهر کاشان بیانیه هیات دوران چهارمین جشنواره فرهنگی هنری فردخت قرائت شد. 

سردار عمو مهدی: فردخت فرایند چند ماهه و حاصل زحمات شبانه روزی است

در ادامه سردار عمو مهدی فرمانده سپاه پاسداران اصفهان با اشاره به اینکه ۴ سال پیش این جشنواره در مراحل ابتدایی برگزار می‌شد، گفت: امروز ناحیه مقاومت بسیج و مجموعه‌های شهری کاشان دانشگاه‌ها کنار هم آمدند و هنرمندان به همراه وزارت ارشاد در کنار یکدیگر جمع شدند تا کار و اقدام خاص جشنواره فردوخت برای زیست عفیفانه طراحی کنند.

وی افزود: هرچه از این جشنواره بهتر استقبال کنیم به عنوان برندی که در جامعه خواهد شد تولیدات و استفاده از آن در کشور تروج داده می‌شود ما از تمام هنرمندان در این زمینه استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فردخت فرایند چند ماهه و حاصل زحمات شبانه روزی است، تصریح کرد: معتقدم آینده ۱۰ سالگی فردخت یک جشنواره بین‌المللی فاخر جهانی برای ارائه پوشاک عفیفانه ایرانی و اسلامی است.

سردار مقواساز: زن ایرانی هویت دارد و شاخص این هویت حجاب است

در ادامه سردار مقواساز معاون فرهنگی بسیج کشور نیز که در این جشنواره حضور داشت، اظهار داشت: از تمام مسئولان تقاضا دارم که با کمک یکدیگر طرح‌های این جشنواره را به تولید و بازار برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه طراحی لباس کار سخت و زمانبر است، گفت: طراح وقتی خوشحال می‌شود که طرحش به بازار برسد و در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد کنیم. همگی باید کمک کنیم تا این طرح‌ها در قرارگاه مقاومتی بسیج با زنجیره بازار به تولید و ثمر برسند.

وی با بیان اینکه زن ایرانی هویت دارد و شاخص این هویت حجاب است، گفت: غرب ایستاده تا این هویت را از ما بگیرد اما می‌بینیم در موج دوم فمنیست و جریان  غربی پوشش‌ها بازگشتند و شاهد بازگشت حجاب به جامعه هستیم.

در ادامه ويديو گفتگوی اختصاصی دانا با سردار مقوا ساز را مشاهده می کنید.

مینا بیابانی: زن ایرانی هویت دارد و شاخص این هویت حجاب است

مینا بیابانی رئیس بسیج جامعه زنان کشور نیز در ادامه با اشاره به اینکه در طی این چهار سال شاهد فکر، تصمیم در جایگاه زنان هستیم تا جشنواره ملی و درخوره بانوان را شاهد باشیم، گفت: تشکل‌های مردمی در این جشنواره گرد هم آمدند و آنچه در این جشنواره مهم است حضور بانوان است تا شرایطی فراهم کنیم که بانوان برای تمام عرصه‌هایی که مایل به حضور هستند، استعدادهای خود را شکوفا کنند. بر این اساس بر آن شدیم تا شرایطی فراهم کنیم که بانوان خارج از جنسیت و فعالیت‌هایی که انجام می دهند دست یابند.

تمرکز نمایشگاه فردخت بر طرح‌های ایرانی و اسلامی

رئیس بسیج جامعه زنان کشور در پایان این جشنواره، در گفتگوی اختصاصی با دانا اظهار داشت: نمایشگاه از یک سطح بسیار خوب برخوردار بود و نسبت به سال‌های گذشته این تفاوت و ارتقا به خوبی قابل مشاهده بود.

وی با اشاره به تمرکز بیشتر این نمایشگاه بر طرح‌های ایرانی و اسلامی، افزود: طرح‌های ارائه شده جذاب بودند و بر پایه دانش قرار گرفته بودند؛ همچنین کار دوخت با دقت بسیار انجام شده بود. طرح ها آن جذابیت لازم را برای دختران جوان، نوجوان و بانوان ایرانی داشت تا از آن ها در عرصه اجتماع استفاده کنند.

وی اظهار کرد: امیدوارم که این جشنواره در سال‌های آینده دارای یک پیشرفت بیشتر و چشمگیرتر از چهار سال گذشته باشد، کما اینکه نسبت به سال ابتدایی پیشرفت خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه توقعات از این جشنواره بیشتر شده‌، افزود: امیدوارم دبیرخانه این جشنواره در سال‌های آینده بتواند بیشتر پیشرفت کند و شرکت‌کنندگان بیشتری از کشورهای همسایه را جذب کند تا با حضور آن‌ها طراحی ها و لباس های ما رونق بیشتری پیدا کند.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد: ما از ابتدا سعی کردیم که علاوه بر حمایت‌های معنوی، حمایت‌های مالی خود را نیز به این جشنواره اختصاص دهیم. حمایت‌های خوبی از سوی مسولین سازمان بسیج صورت گرفته است و آن‌ها این اعتقاد را دارند که باید این جشنواره را حمایت بیشتری کنیم.

وی در پایان گفت:‌ به غیر از حمایت‌های مالی، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم، ما تلاش می کنیم تا زنجیزه های تولید لباس و پوشاک عفیفانه را اعم از سرمایه گذاران در خارج از سازمان بسیج، طراحان و تولید کنندگان خرد و کلان و ... را که در این زمینه می توانند تاثیرگذار باشند پای کار آوریم تا بتوانیم در این جشنواره به نقطه‌ی مطلوبی برسیم.

بیشتر بخوانید:

اختتامیه چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان «فردخت»

ایستگاه پایانی جشنواره ملی فرهنگی و هنری فردخت

نمایشگاه آثار منتخب رویداد ملی و فرهنگی فردخت

گفتنی است، چهارمین جشنواره ملی فردخت کاشان به اهتمام ناحیه مقاومت بسیج، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، بسیج جامعه زنان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری تعدادی از نهاد‌ها و ارگان‌های شهرستان کاشان برگزار شد.

جشنواره ملی فرهنگی و هنری فردخت از سال ۱۳۹۹ در کاشان آغاز شده و هم اکنون بعد از گذشت ۴ سال به‌ عنوان یک رویداد جریان ساز در کشور شناخته می شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه